• Tikovka

Kan jag bära barnet framåtvänt i sjalen?

Funderar på att äntligen skaffa en sjal! En vävd långsjal tänkte jag mig, efterson han är snart 4 månader och väger drygt 6kg.
    Är det rätt val? Klarar man av den som första sjal, med knytning och allt?
    Och nästan viktigast...kan man bära barnet både vänt mot mig och vänt framåt? Han tycker om att se sig om...

• Svar på tråden Kan jag bära barnet framåtvänt i sjalen?
  • KlasStures mamma

Jag har en trikå sjal men det borde ju inte vara någon större skillnad vad gäller knytningen mer än att trikå sjalen kanske är lite flexiblare. Men det går jätte bra att bära barnet framlänges. Man kan ha dem mage mot, rygg mot, på höften, på ryggen och liggandes (i början då).
    Det tar några gånger innan man får ordning på knytandet men det är det värt! använder inte min jätte ofta men de gånger jag har den är det så bekvämt!

• Flickan och kråkan

Det är lite trixigare att knyta vävd långsjal än trikå eftersom man inte stoppar i barnet efter knytning så att säga utan måste knyta samtidigt som man håller barnet, men övning ger färdighet . Jag tycket att det var bra att ha trikåvanan innan.....inte för att man kan knyta vävd lättare efter det, utan för att jag visste hur tajt det skulle vara för att kännas bra etc. Det går säkert bra. Kolla sjalbarn....finns säkert någon i din närhet som kan visa lite och ge tips om det skulle strula. Den här knytinstruktionen hjälpte mig jättemycket för att få till knytningen när jag gick över till vävd (framför allt för att få till korset runt barnet tillräckligt tajt):

www.edenbaby.se/pages/omslutetkryss.php

I sjal kan man bära barnet framåt i "Babybjörn-position", eller ergonomiskt i buddha-position. Jag har burit mina i buddha hemma. Ser helfestligt ut, men varit poppis. Fungerar inte när de blir alltför stora/tunga dock. De får ju rätt bra utsikt även vänd mot magen i sjal så för oss har det gått alldeles utmärkt i de flesta sammanhang.

• Tikovka

Tack för svaren! Jag velar fortfarande mellan sjal och Ergo baby bärsele....

Svar på tråden Kan jag bära barnet framåtvänt i sjalen?