• Zana1

Blir det dyrt med kallhyra på 5900 sek i månad?

Jag undrar vad betalar ni som har kallhyra för värme (vattenburen)el och vatten?? Jag hittade en nyrenoverad lgh och kallhyra ligger på 5900 i mån då tillkommer värme,vatten o el,jag bor i blekinge och nu är även här kallt så jag undrar lite över kostnader som tillkommer alltså.Lgh är verkligen jätte fin,väl isolerad men men men,blir det dyrt?Vad tror ni?

• Svar på tråden Blir det dyrt med kallhyra på 5900 sek i månad?
  • sirisdotter

Jag har flyttat från två bostäder, eftersom jag inte i förväg förstod hur mycket EL-värmen skulle komma att kosta. En lägenhet och ett parhus, båda jättefina, men...
    Har nu allt utom hushållsel inräknat i "hyran" (månadsavgift i bostadsrätt) och det känns tryggare, ungefär samma belopp varje månad, Kalla vintrar kan bli väldigt dyra!

• Lalalong
    Zana1 skrev 2009-12-18 23:09:04 följande:
    Jag undrar vad betalar ni som har kallhyra för värme (vattenburen)el och vatten?? Jag hittade en nyrenoverad lgh och kallhyra ligger på 5900 i mån då tillkommer värme,vatten o el,jag bor i blekinge och nu är även här kallt så jag undrar lite över kostnader som tillkommer alltså.Lgh är verkligen jätte fin,väl isolerad men men men,blir det dyrt?Vad tror ni?
    Nu bor vi bara i en tvåa på dryga 70 kvm... Så det är kanske lite lägre uppvärmning än om det är en större lägenhet.
    Men vår kallhyra är 4000 kr och sen betalar vi mellan 1500-2500 kr i månaden (beroende på årstid) i värme, el, vatten/avlopp och sopor.
    Vi bor i Skåne...
  • Zana1
    Lalalong skrev 2009-12-18 23:17:24 följande:
    Nu bor vi bara i en tvåa på dryga 70 kvm... Så det är kanske lite lägre uppvärmning än om det är en större lägenhet. Men vår kallhyra är 4000 kr och sen betalar vi mellan 1500-2500 kr i månaden (beroende på årstid) i värme, el, vatten/avlopp och sopor. Vi bor i Skåne...
    Jag räknar med att vi hamnar 5900 i kallhyra och sen till värme,vatten,o el 1500 sek i månad,detta är en 3-an 82 kvm och har vattenburen värme,jag skrivit på kontraktet men det känns nu att jag lite lite ångrat mig,vad gör man inte för en så fint boende? det är bara vi 2 som ska bo där och eftersom vi klarar inte köpa villa,bostadsrätt med massa lån på banken så jag tänkte i det lgh kan vi ha fint boende + inga lån på banken.
  • Lalalong
    Zana1 skrev 2009-12-18 23:30:02 följande:
    Jag räknar med att vi hamnar 5900 i kallhyra och sen till värme,vatten,o el 1500 sek i månad,detta är en 3-an 82 kvm och har vattenburen värme,jag skrivit på kontraktet men det känns nu att jag lite lite ångrat mig,vad gör man inte för en så fint boende? det är bara vi 2 som ska bo där och eftersom vi klarar inte köpa villa,bostadsrätt med massa lån på banken så jag tänkte i det lgh kan vi ha fint boende + inga lån på banken.
    Ja, alltså det är ju väldigt svårt att veta vad just ni kommer ha för kostnad på värme och el o.s.v. Men vi bor som sagt mindre än er och har _minst_ 1500 i månaden, vissa månader 2500. Så jag hade nog, åtminstone till en början, kalkylerat med lite mer än 1500. Bättre att räkna lite högt och inse att det inte blir så dyrt än att få en kalldusch sen.
  • Zana1
    Lalalong skrev 2009-12-18 23:35:16 följande:
    Ja, alltså det är ju väldigt svårt att veta vad just ni kommer ha för kostnad på värme och el o.s.v. Men vi bor som sagt mindre än er och har _minst_ 1500 i månaden, vissa månader 2500. Så jag hade nog, åtminstone till en början, kalkylerat med lite mer än 1500. Bättre att räkna lite högt och inse att det inte blir så dyrt än att få en kalldusch sen.
    Håller med dig,jag tror att vi ska sätta pengar undan varje månad för sådana överaskningar speciellt på vinter,jag har pratat med hyresvärden och han säger att med uppvärmning hamnar man runt 600 kr i mån.Det gäller att spara där det går när det gäller tvätt,bad.Jag hoppas att jag lyckas med detta för jag aldrig haft en kallhyra bara el.
  • sirisdotter
    Zana1 skrev 2009-12-18 23:49:35 följande:
    Håller med dig,jag tror att vi ska sätta pengar undan varje månad för sådana överaskningar speciellt på vinter,jag har pratat med hyresvärden och han säger att med uppvärmning hamnar man runt 600 kr i mån.Det gäller att spara där det går när det gäller tvätt,bad.Jag hoppas att jag lyckas med detta för jag aldrig haft en kallhyra bara el.
    Jättebra att du informerat dig i förväg och är beredd på att ha buffert för kalla månader. Lycka till!
  • emmizenma

Räkna på minst 2000 kr/månaden....
    På vintern blir det oftast dyrare än vad man tror, vi har vattenburen el och med hushållselen kan det bli upp mot 4000-5000 kr/mån de månader det är riktigt kallt för att sedan ligga runt 1500 kr/mån på sommaren.
    Vatten och sopphämtning går på runt 1500 kr/kvartalet.

• Zana1
    emmizenma skrev 2009-12-19 18:54:13 följande:
    Räkna på minst 2000 kr/månaden....På vintern blir det oftast dyrare än vad man tror, vi har vattenburen el och med hushållselen kan det bli upp mot 4000-5000 kr/mån de månader det är riktigt kallt för att sedan ligga runt 1500 kr/mån på sommaren.Vatten och sopphämtning går på runt 1500 kr/kvartalet.
    Woww vad dyrt kan det vara,du menar 4000-5000 i mån kan det vara på vintern? Har du räknat uppvärmning o el i dessa siffror eller bara el.
  • bygg

ha ha jag har en stuga i funäsdalen på 84 kva där är elen bara på 1500kr/månad hm där kan det vara -35 grader *s* :)

• Zana1
    bygg skrev 2009-12-19 23:45:34 följande:
    ha ha jag har en stuga i funäsdalen på 84 kva där är elen bara på 1500kr/månad hm där kan det vara -35 grader *s* :)
    Nu fick jag lite tröst här,att bara el kan gå på 5000 kr i månad,det är väl ingen vila jag ska värma,om det går på 4000-5000 sek i mån får jag väl se först.
Svar på tråden Blir det dyrt med kallhyra på 5900 sek i månad?