• Anonym (kall)

Värmepumpen i nyköpt hus fungerar inte i minusgrader...

Vi köpte hus i somras. Frågade ägarna om värmepumpen fungerade bra. Ja, sa de. De hade nyligen bytt utedelen också. De sa: "vi använder bara luftvärmepumpen och kaminen hela vintern, det fungerar så bra så." Eftersom det inte var vinter då kunde vi ju inte undersöka saken vidare, och vi ställde ju en rak fråga.

Nu är det vinter och minusgrader och det visar sig att luftvärmepumpen inte fungerar när det är mer än 6 minusgrader.

Jag vet allt om undersökningsplikt osv, men eftersom vi ställde en rak fråga, kan det då inte anses som att de undanhöll information och rent av ljög för oss?

• Svar på tråden Värmepumpen i nyköpt hus fungerar inte i minusgrader...
  • Linnea84a

tror inte det e många pumpar som fungerar så bra när det e så kallt, våran blåser inte ut alls så varm luft när det e såhär kallt, en pump är som bäst vid några plus grader har vi fått höra så den e nog tyvär som alla andra bara, eller ja, inte vet jag men som min iaf=)

• Anonym

Vad är det för pump?
    Finns mängder av olika pumpar, vissa som inte fungerar speciellt bra men även andra som ger bra värme till -15.

Har de bytt pump så kanske de snålande in på den och köpte en billig = fungerar inte när det är kallt....

• Anonym

Hur bra funkar kaminen då? De eldade kanske mycket i den.

• The Black Lady

Den kan ju ha gått sönder sedan de använde den senast, och då ljög de inte på din fråga.....

• Gravid2010

Tyvärr är det väl så att ni själva skulle ha kollat upp märke och kapacitet på pumpen. Den satt ju där så då hade det inte varit några problem att kolla upp. Man kan tyvärr inte lita på vad säljaren 'säger'. De behöver ju inte kunna nåt alls om det tekniska.

Vår pump är gjord för nordiska klimat och klarar upp till 20- utan problem. Men då avfrostar den så ofta att det är skönt att elda i kaminen som stöd.

• Sirling

Äldre pumpar klarar inte så många minusgrader, en av våra värmepumpar går ner vid 8-10 minusgrader. Köp en ny som fungerar ner till minus 20. Däremot ger värmepumpar bäst verkan när det inte är minusgrader, vid minus kan det vara ungefär lika billigt att sätta på elelementen.

Svar på tråden Värmepumpen i nyköpt hus fungerar inte i minusgrader...