• mammahärochnu

Recept på GOD finsk morotslåda önskas

Har lovat fixa morotslåda till julbordet i år, har aldrig ätit det men mina föräldar gör den varje år o uppskattar den. Men i år ville jag göra den, dels för att dom ska få smaka på en mest troligt annorlunda mot deras egen o dels för att jag varit långledig inför julen o ville göra den, så alla finfina recept önskas o direktlänka gärna om ni hänvisar till internetsidor, tack!

• Svar på tråden Recept på GOD finsk morotslåda önskas
  • mammahärochnu

Ingen? Trodde den var vanlig i typ norra sverige o kanske många där hade finfina recept....

• Maria40

Såhär gör jag:

Kokar risgröt, jag gör väldigt lite, på 1-2 dl ris. (Du kan inte använda färdigköpt gröt eftersom det är socker i den).

Skalar, kokar, 1 kg morötter, de ska svalna och sedan malas genom en köttkvarn.

Sedan rör jag ihop morots"färsen", den kalla risgröten och:
    2 ägg
    1 dl mald/krossad sötmandel
    1 tsk socker
    1 tsk salt

Du får känna efter hur mycket gröt & morötter du vill ha i förhållande till varandra -vissa vill ha mycket av det ena eller andra, jag har nog mer morötter än "normalt".

Häll smeten i folieformar, av detta blir det 4 st små 4,5 dl folieformar.
    Ha på ströbröd ovanpå. Grädda i ugn 175 grader i 45 minuter.

• Trollet Ludenben
    mammahärochnu skrev 2009-12-19 13:53:56 följande:
    Ingen? Trodde den var vanlig i typ norra sverige o kanske många där hade finfina recept....
    Det tillhör det finska julbordet =) Det är gott... har recept men dock inte här. Googla, det gjorde jag en gång.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • mammahärochnu

Tack ska prova nu o hoppas mina föräldrar uppskattar den lådan jag gör ; )

Svar på tråden Recept på GOD finsk morotslåda önskas