Inlägg från: psychocandy |Visa alla inlägg
  • psychocandy

Högklackat = tortyr?

Om jag tyckte att högklackade skor var tortyr så skulle jag antagligen inte använda dem, men jag tycker att det är bekvämt och enkelt att gå i högklackat.

• psychocandy
    olandstoken skrev 2009-12-19 18:32:04 följande:
    Lyckost! har aldrig förstått HUR det kan vara skönt. Men med mina 163 cm så skulle jag behöva ett par...
    Jag började ganska tidigt så det har blivit en sån vana. När jag kliver i skorna så känns det som att kliva in i mig själv på nåt sätt.
  • psychocandy
    Towanda skrev 2009-12-19 18:58:50 följande:
    Intressant. Du tycker alltså att det finns högklackade skor (då menar jag inte ett par centimeter), som du anser är hur sköna som helst? Men betyder det att du kan gå, stå och dansa i dem i flera timmar utan att få ont i fötterna? Tipsa gärna om bra skor i så fall, skulle vara intressant att testa dessa.
    Jag vet inte om det finns skor som en total nybörjare kan ha länge utan att få ont, men om man är van så finns det massor. Det är inte alltid klackhöjden som är avgörande utan proportionerna mellan klacken och själva sulan. Skor som har en inbyggd höjd i sulan är sköna och stabila att gå i eftersom foten inte "stupar" i dem även om klacken är skyhög.
  • psychocandy

Anna Collovin skrev 2009-12-19 19:05:11 följande:

Tror nog inte det finns i början har nog dem flesta ont men det är bara träning som gäller smärtan ger ju med sig fötterna vänjer sig ju
    Nej det har du rätt i, men den som kunde uppfinna såna skor hade nog blivit rik.
  • psychocandy

Anna Collovin skrev 2009-12-19 19:05:11 följande:

Tror nog inte det finns i början har nog dem flesta ont men det är bara träning som gäller smärtan ger ju med sig fötterna vänjer sig ju
    Nej det har du rätt i, men den som kunde uppfinna såna skor hade nog blivit rik.
  • psychocandy

Kunde jag inte klara ett år utan att dubbelposta. So close!

• psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:35:53 följande:
    Självklart är det tortyr. De som säger annat ljuger. Foten hamnar i felställning så det är självklart att det inte är lika skönt som plattare skor. Har inte läst tråden men kan tänka mig att en massa kvinnor här inne försvarar misshandeln av sina fötter med en massa nonsens om inlägg hit och dit eller "man lär sig gå i dem". Ingen har gått i högklackat så mycket som jag gjort, och jag KUNDE verkligen gå i högklackat. Jag var skitsnygg i högklackat, jag inbillade mig (som alla andra kvinnor som vill vara attraktiva) att det var skönt. Nu sitter jag här med en fot som förmodligen kommer behöva opereras. Alla som försvarar högklackat är offer och lurade.
    Men snälla nån, bara för att du upplever det på ett sätt betyder inte att det är så för alla. Och det är ganska fult att anklaga folk för att ljuga?! Varför skulle vi göra det - tror inte någon av oss är hemligt anställda av skotillverkare för att sprida propaganda.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:51:05 följande:
    Nej men jag tror att ni inbillar er att det är skönt eftersom ni tycker det är snyggt. Foten hamnar i felställning. Vi är inte gjorda för att gå så.
    Det var en mycket märklig sak att tro på, måste jag säga.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:53:37 följande:
    Tänk vad många fötter vi skulle rädda om vi våga vägra högklackat. Om våra tonårsflickor vågade vägra högklackat.
    Jag tycker att folk ska göra precis som de vill och trivs med.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:54:17 följande:
    Du tror att vi är gjorda för att gå i den ställningen?
    Nej, jag syftade på det att du på fullt allvar tror att människor kan tycka att någonting obekvämt är så snyggt att det tar bort deras smärtupplevelse.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:57:35 följande:
    Absolut! Men de förstör sina fötter, långsammare eller snabbare. Vi kvinnor är värda bättre än oergonomiska skor. Varför misshandlar vi oss så förbannat för att vara snygga?
    För att det för många ligger en stor glädje i att vara snygg, så klart.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 21:58:19 följande:
    Man har inte ont! Problemen kommer ändå. Lederna deformeras. Förhårdnader uppkommer. Men man har inte ont, det hade inte jag heller.
    Det var inte det du skrev dock, du skrev att vi "inbillar oss att det är skönt".
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:00:09 följande:
    Ja det gör vi. Men det betyder inte att det gör ont, det betyder att det är obekvämt att gå i den onaturliga ställningen.
    Inte för alla.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:01:02 följande:
    Varför ledsen gubbe?
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:02:45 följande:
    Jo för alla, eftersom anatomin och fysiologin ser likadan ut hos alla. Det är inte bra för knän och fötter att gå i högklackat.
    Det är inte OBEKVÄMT för alla. Snälla, det är så irriterande att diskutera när jag kommenterar en sak och du svarar som om jag hade kommenterat något annat.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:03:11 följande:
    För att vår strävan efter snygghet ska förstöra oss...
    Inte alla, lyckligtvis. De flesta människor tror jag mår bra av att känna sig snygga.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:04:54 följande:
    Jo det är obekvämt för alla! Även om vissa inte vill erkänna det. Självklart är det obekvämt att gå med foten i felställning. Det påverkar fot + hela benet + ryggen.
    Men snälla du. NEJ. För mig är det inte obekvämt. Jag ljuger inte, då jag inte har något att vinna på det överhuvudtaget.
  • psychocandy
    Eisa skrev 2009-12-20 22:07:27 följande:
    Jag är ledsen men det är en fysisk omöjlighet att tycka att högklackat är bekvämt då det är helt abnorm ställning för fot och ben.
    Jag är ledsen både över att du har fel och att du är så oödmjuk att du inte kan acceptera det.
Svar på tråden Högklackat = tortyr?