Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Högklackat = tortyr?

För mig är det tortyr att inte ha högklackat. Mina ben och rygg mår skit i platta skor.

Jag hade stora problem med benhinneinflammationer tills jag slutade gå i platta skor och började gå i skor med klack

• Fru U

Jag pratar också om HÖGklackat. Mellan 6-10cm klack. Mindre=ont

Om man får ont av sina skor, högklackade eller ej, så har man inte köpt bra skor.

Det är en j*kla skillnad att köpa högklackade (pumps) på skopunkten för 199:- eller att köpa högklackade handgjorda skor som är gjorda för att användas!

• Fru U

Som jag skrev innan, om man får ont så är det inte rätt skor.

De ska inte klämma, man ska ha ordentligt stöd för hålfoten osv. Och jo, det går att hitta även snygga högklackade pumps som uppfyller de och andra krav (om man är beredd att hosta upp kosingen)

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-12-20 23:06:43 följande:

Jag avundas tjejer som kan gå i högklackat!Jag tycker att det är skit snyggt med riktigt höga klackar men mina fötter dööör efter bara 20-30 minuter och alla säger att man blir van till slut... men hur länge måste man ha ont? 1 månad? 1 år? 5 år?Jag gick mycket med högklackat när jag var 16-17 men NEJ jag hade ont varje sekund jag hade dom på mig!Någon som har ett tips om hur man vänjer sig?Och dessa gele grejer man kan ha i skona för att det inte ska göra ont fungerar INTE för mig, det gör precis lika ont ändå.
  • Fru U

och jag vidhåller att det då inte är rätt skor (om du får ont i fötterna, får du ont i ryggen så kan det vara skorna men förmodligen inte)

1000kr är mycket pengar men inte för högklackade som verkligen ska sitta bra utan att göra ont

• Fru U

Oavsett klackbredd?

Loup Garou skrev 2009-12-20 23:22:31 följande:

Jag kan inte gå i skor med hög klack tycker det är snyggt om det inte FÖR hög klack, men det går inte att lära sig ens. Får jätte ont i fötterna oavsett hur bra hjälp man får eller vad skorna kostat!! Jag är helt enkelt inte gjord för det.
  • Fru U

Mina hälsenor är inte förkortade pga att jag använt skor med klack, de var så innan.

Genom att använda skor med klack så slipper jag ha ont i benen vilket jag hade förr

(och som liten fick jag aldrig gå med annat än platta skor så det är inte mina föräldrars fel heller )

• Fru U

Precis. Och sen har vi alla som envisas med att säga att kvinnor inte väljer själva utan gör det för att män vill det.

Jag kan tänka själv tack. Skulle jag definiera mig som feminist så skulle det vara some femme-feminist.

Tycker att kvinnor ska sluta lägga sig i vad andra kvinnor tar på sig.

Anna Collovin skrev 2009-12-21 17:53:01 följande:

Handlar väl knappast om att man är osäker eller media handlar ju om att man tycker det är så snyggt . Även när modet pekade på låga klackar hade jag höga stilett klackar verkar lite som att när en del inte orkar med högklackat så ska ingen annan heller göra det
  • Fru U

Åh, den är så tradig.

Som sagt, jag kan tänka själv. Jag gillar min kropp, jag gillar mina former så varför skulle jag klä mig i en säck för att dölja min kvinnliga kropp (och då pratar jag om det biologiska inte det sociala ).

Skulle jag eller andra vara mer värda om vi döljer hur vi ser ut? Hur skulle det vara bättre att vi tvingas klä oss enligt andra kvinnors normer istället för det som kallas för männens norm?!

Anna Collovin skrev 2009-12-21 18:01:31 följande:

Fru U skrev 2009-12-21 17:55:36 följande:
    Precis helt rätt vi kvinnor är fan värst bäst på att gnälla på varandra . Ja den har man ju fått höra att behaga sin man så jäkla löjligt att bara komma med sådant
  • Fru U

Jag tycker inte det är off topic. Diskussionen handlar om att det finns människor som anser att mina högklackade är fel för mig och det är är jag kompetent nog att avgöra själv.

Jag torterar inte mina fötter. Mina skor är anpassade till mig och mina behov. Jag får inte skoskav, ont i fötterna, förhårdnader eller dylikt för att jag går i högklackade skor.

Det är sådeles samma diskussion som när andra (oftast kvinnor) försöker säga att kurviga kläder inte är till för kvinnor utan för män.

Towanda skrev 2009-12-21 18:37:52 följande:
    Fru U skrev 2009-12-21 18:10:57 följande:
    Good for you, men lite off topic! Det här handlar inte om att du ska dölja din kropp, det är väl underbart att du framhäver dina former och din kropp om du trivs med det!
Svar på tråden Högklackat = tortyr?