Nån mer som måste väcka nyfödd till måltider?
Ja, som fråga lyder ovan...
Vi måste väcka våran lilla skrutta annars sover hon för länge, kommer inte ihåg om det var så med våran förra...Blir orolig att hon kanske inte ska sova så mycket...?!?
Ja, som fråga lyder ovan...
Vi måste väcka våran lilla skrutta annars sover hon för länge, kommer inte ihåg om det var så med våran förra...Blir orolig att hon kanske inte ska sova så mycket...?!?
Alla säger olika =)
Jag var kvar på BB i 1 vecka nu med senaste barnet, och där skulle barnet matas var 3:e timme dygnet runt.
Sedan när vi kom hem så sa bvc att så behövde vi inte göra....MEN det får inte gå för lång tid.
Bebisar sover mycket..inget konstigt med det =)
April Mamma skrev 2009-12-19 21:48:21 följande:
Hej AngelsHeart! När min dotter var nyfödd fick hon ersättning vilket hon stod sig på länge. Det hände att vi fick väcka henne när det gått drygt fyra timmar sedan föregående måltid, men hon visade knappt intresse för mat då. När jag ser tillbaka på det kan jag nog bara konstatera att min dotter är ett barn som är liten i maten (fortfarande) och inte visar så mycket tecken på att vara hungrig. Jag förstår din oro... Vårt bvc sa förresten att så länge hon inte går ner i vikt är det inte farligt.
Vi väckte och matade var 3 timme den första 1 1/2 veckan då hon rasade i vikt pga. att hon var för trött för att äta då hon hade gulsot. Min mjölk rann inte till heller i början eftersom hon inte orka äta.
Efter 2 veckor hade det vänt och hon ammade fritt med 1-5 timmars mellanrum.
mina tjejer har haft dåligt intresse för mat... Har fått väcka dem för måltiderna men dom har inte velat ha ändå. Efter bara några veckor har de velat ha endast 4 mål per dygn och då har inte amningen funkat alls längre. För oss har barnens dåliga sug efter mat gjort att amningen kraschat redan runt 6-8 veckor. Det har funkat bättre sen när vi gått över till flaskmatning eftersom de då kunnat äta allt de behöver under dygnet på dessa 4 mål.
Min dotter kunde sova 5-6 timmar i sträck de första dygnen. Jag väckte inte för amma! Ändå steg hon rakt uppåt på viktkurvan. Jag tror att så länge ditt barn mår bra och följer sin egen kurva så finns det absolut ingen anledning attt hålla på att väcka egentligen. Beror lite på hur länge ditt barn kan sova och hur hon äter när hon väl ammas... Men det där att man måste amma var 3-4 timme kännns lite old news.
Måste tillägga att jag också var orolig i början då jag har en son som inte sov mer än 2 timmar i sträck de första 4-5 månaderna... Snacka om skillnad mellan barn. Min dotter är nu snart 2 år och sover fortfarande väldigt bra på nätterna. Så se det som en fördel! För det gör inte sonen på 4 år, han sover lika dåligt som han gjorde när han var spädis.
"första dygnen" var fel. Menade de första veckorna.
min lilla tjeja sov 12timmar en natt första veckan utan att äta, försökte amma henne men hon bara sov. >Jag sa detta till bvc som sa att de bör iallafall inte gå mer än 6 timmar emellan mattillfällena. Så jag fick ställa klockan var 6e timme i några nätter och väcka henne för mat och oroade mej över att hon inte skulle få i sej tillräckligt eftersom hon sov så mycket. Men hon har gått upp jättefint i vikt, inte ner nånting, och nu efter några veckor så vaknar hon av sej självt var 3-6 timme på natten och vill äta. Så det är nog inget fel att de sover mycket om de mår bra och kurvorna ser bra ut. :)
kommer inte att göra det misstaget igen att väcka var 3 e timme för att ge mat.På bb sa de att vi skulle göra det,men när man lyssnar på vad alla andra har gjort så är det nästan ingen som väcker för mat.De vaknar oftast själv när de är hungriga och du får sova längre.De tar otroligt mycket på krafterna att gå upp var tredje timme så om man har chansen att sova några timmar mer så tar jag den.Bebisen dör inte och går de fint upp i vikt så oroar jag mig inte.