• Anonym (J)

depression under vintern

Jag är en vanligtvis en glad tjej och har en underbar familj och dotter. När jag var ca 17 år gammal fick jag min första depression. jag började skära mig själv men gick sen till en psykolog och blev bra. Sen när jag var 19 år fick jag tillbaks depressionen och började skära mig själv igen. Detta höll på ca i 6 månader sen blev jag "frisk" på egen hand och har inte haft en depression på 5 år. Men nu börjar jag känna mig "sjuk" igen. Alla dessa gånger har varit under vinter halvåret. Jag kommer inte skära mig själv igen, det har jag lovat mig själv, eftersom jag nu har en dotter och skulle inte kunna sjunka så lågt. Men istället så gråter jag och känner med nere och värdelös och ingen lust att gå ut och träffa vänner osv. jag är snart 25 år gammal.

Är det någon annan som haft/har "vinter depression"? Som kan berätta hur man ska gå till väga med detta?

• Svar på tråden depression under vintern
  • Zaria

Det finns en del som får depressioner under vinterhalvåret då det blir mörkt ute.

Bla finns det lampor som skall ge soljus osv...

Söker du på vinterdepression bahandling hittar du massor.

• Anonym (J)

tack så mycket, ska genast söka på det nu...

• Mad as snow

Vad man kan göra - bortsett från ljusbehandling - är också att motionera regelbundet, se till att vara utomhus även när det tar emot och att inte ha det för dunkelt inomhus, tänd lampor och ljus överallt! Alltså väck kroppen och själen med endorfiner och ljusintryck.

No tears, please. It's a waste of good suffering.
  • Anonym (J)

kan nog stämma "mad as snow" bara att det är så svårt att ta sig i kragen när man mår så där dåligt. men den här gången ska jag kämpa för min familjs skull.

• Anonym (J)

ja nu har jag läst lite och allt stämmer in, jag lider av vinterdepression. Jag är ju hela tiden extremt trött, äter mer sötsaker, nedstämd osv. Men att detta kan leda till som jag gjorde som ung, att skära mig själv är chokande för mig.

skulle vara trevligt om någon som har vinterdepression vill skriva några rader och ge några tips!

• Anonym (Fru21)

Jag hade det likadant för några år sedan. Det var alltid på hösten som jag började "gå ner mig" men jag blev alltid bättre när våren och solen kom fram. Jag gick i sandaler i mars bara för att "nu jäklar är det vår".
    Men jag blev alltid likadan till nästa höst och vinter.
    Jag har aldrig tagit några läkemedel eller pratat med någon om det men nu har jag inte varit deprimerad på några år.

TS, vi kan prats vid mer någon annan dag om du vill, är väldigt trött nu. Har varit sjuk i några dagar nu. Men som sagt, vi kan pratas vid mer någon annan dag. Det jag kan säga nu är; det blir bättre, förr eller senare. Allt ordnar sig

• Anonym (:-()

Jag mår dåligt varje år nov-mars. Inte jättedeppig, men mitt liv upphör på något vis. Jag orkar aldrig göra något, går alltid upp flera kilon som jag får gå ned på våren, får svårt med sömnen. Blir det snö och minusgrader rasar allt, jag fryser jämt och saker som att tvingas skrapa isiga bilrutor får mig ännu sämre. Undviker att gå ut. Mitt enda tips är att så länge det går försöka gå ut i solen på hösten, men detta år var det nästan ingen sol I mars-april får man göra likadant. Jag skulle aldrig äta medicin pga vädret och mörkret, däremot är utlandsflytt en lösning jag tänker på. Just nu känns allt jätetungt eftersom det är som mörkast och väldigt kallt och snöigt. Man vet ju heller aldrig hur länge vintern ska pågå.

Svar på tråden depression under vintern