• Lillismaj

Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?

I min mans släkt så finns en familj med tre barn där alla barnen kallar sina föräldrar vid namn. Nu är de vuxna men de har alltid gjort så.
    Jag reagerade första gången och trodde först att det var lite på skämt.
    Varför gör man så? Är detta vanligare än vad jag tror?
    Tycker att det låter hemskt när barnen inte säger mamma och pappa.

• Svar på tråden Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?
  • Trollet Ludenben

Men man får väl säga vad man vill?? Jag säger mamma och pappa men brorsan säger oftast pappas namn. Varför skulle det vara hemskt??

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Lillismaj

Sa din brorsa så när han var liten också?
    Jag vet inte riktigt, men det känns väldigt konstigt när man inte kallar sina föräldrar för mamma och pappa. Ungefär som att man har blivit sviken och därför vill markera detta.
    Men när små barn gör så antar jag att det är förädrarna som sagt sina namn istället. Varför gör man så? Varför vill man inte bli kallad för mamma och pappa?

• AW76

Min 4-åriga son hade en period nyligen då han sa mitt förnamn istället för mamma. Hemma som på offentliga platser. Kändes som att man var en barnvakt när han ropade mitt namn i affären

Tyckte bara det var roligt och inget jag la energi på att analysera. Nu varvar han mellan mitt namn och mamma, men säger mest mamma nu.

I vuxen ålder är det väl inte så himla konstigt att man kallar sina föräldrar vid namn, eller?

• Edwina

Min son (4år) har börjat kalla sin pappa vid namn nu plötsligt. Ja han säger pappa ibland också. Mig kallar han däremot bara mamma. Jag tror bara att han blivit uppmärksam på att han faktiskt har ett namn och hört att andra, framför allt jag, kalla honom det och gör nu likadant själv. Tror inte det behöver vara "värre" än så faktiskt

♥ Elvin ♥ Vilmer ♥
  • Trollet Ludenben
    Lillismaj skrev 2009-12-20 09:36:44 följande:
    Sa din brorsa så när han var liten också? Jag vet inte riktigt, men det känns väldigt konstigt när man inte kallar sina föräldrar för mamma och pappa. Ungefär som att man har blivit sviken och därför vill markera detta. Men när små barn gör så antar jag att det är förädrarna som sagt sina namn istället. Varför gör man så? Varför vill man inte bli kallad för mamma och pappa?
    Då säger jag såhär... om man vill leta efter och skapa ett problem blir det ett problem.
  • Lillismaj

Ja fast det är en helt annan sak. Många barn kallar sina barn vid nam under en viss period just för att de kanske upptäckt att de har ett namn.
    Men dessa har aldrig sagt mamma och pappa. Det är med andra ord föräldrarna som aldrig lärt dem att säga mamma och pappa. Varför gör man så? Varför vill man inte bli kallad för det?

• AW76
    Lillismaj skrev 2009-12-20 09:43:47 följande:
    Ja fast det är en helt annan sak. Många barn kallar sina barn vid nam under en viss period just för att de kanske upptäckt att de har ett namn.Men dessa har aldrig sagt mamma och pappa. Det är med andra ord föräldrarna som aldrig lärt dem att säga mamma och pappa. Varför gör man så? Varför vill man inte bli kallad för det?
    Fråga dem om det är en sån djup fundering hos dig!
  • Lillismaj

Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 09:42:36 följande:

Då säger jag såhär... om man vill leta efter och skapa ett problem blir det ett problem.
    Men är det inte konstigt att man inte vill bli kallad för mamma/pappa? Jag förstår inte varför. Hade varit väldigt intressant att få höra en anledning.

Ser en tvååring frmför mig på dagis som ska bli hämtad. Mamma kommer och barnet ropar "Malin! och springer fram och kramar".
    Det känns väldigt konstigt.
  • Lillismaj
    AW76 skrev 2009-12-20 09:46:41 följande:
    Fråga dem om det är en sån djup fundering hos dig!
    Men ärligt talat. Varför svarar du över huvud taget? Bara för att vara dryg?
    Detta är ett forum och jag kom bara att tänka på detta.
    Folk här på FL är ju bra märkliga. Djup fundering? Ha ha.....
  • Trollet Ludenben
    Lillismaj skrev 2009-12-20 09:47:09 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 09:42:36 följande: Men är det inte konstigt att man inte vill bli kallad för mamma/pappa? Jag förstår inte varför. Hade varit väldigt intressant att få höra en anledning. Ser en tvååring frmför mig på dagis som ska bli hämtad. Mamma kommer och barnet ropar "Malin! och springer fram och kramar". Det känns väldigt konstigt.
    nej jag tycker inte det... om andra känner sig bekväma med det, varför gör du det till ditt problem.
    Att DU inte vill bli kallad av DINA barn vid namn, det är ju din grej. Då får DU ta tag i det och tala om för DINA barn att du vill bli kallad för mamma och det är ingt konstigt alls med det.
    Men om andra kallar sina föräldrar vid namn, varför skapar du dig det problemet??
Svar på tråden Varför kallar de sina föräldrar vid namn istället för mamma och pappa?