Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-01-09 22:19:00 följande:
    Ooooh, du är "äkta" Bugar och kysser handen Jag hade Ahura Mazda som avatar för ett tag sedan.Men är det inte så att zartoshti inte skulle acceptera att beblanda sig med en icke-zartosht? Hur ställer ni er till de som vill konvertera? Nu börjar nog frågorna poppa upp Jag förstår inte det där med att det inte finns praktiserande muslimer i Iran
    Men gumman ( får jag säga så? ) {#lang_emotions_heart} 

Jo, jag kommer ihåg att du hade ahura mazda som avatar sist vi pratades.

Som du har märkt så är jag inte "normal". Jag blev kär i maken och sket totalt i alla regler och seder som alla har försökt få in i mitt huve i hela mitt liv. Nej, vi får inte blanda oss med icke-zartoshti. Skulle det va i iran skulle vi nog ha levt som oäkta par. Ambassaden här godkände inte det. Äh, lång historia.

Konvertera? Från vad? Ingen konverterar från Zartoshti till nåt annat och det är FÖRBJUDET för vanliga iranier att konvertera till Zartoshti. En fatwa från mohammad.

Dom flesta iranier jag känner är inte praktisernade muslimer och lever som normala människor. Ingen jag känner är så grova som vissa andra muslimer här i Sverige. Äh, vi lämnar det där innan jag retar en "tjockhuve" ;)
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:21:50 följande:
    Roses,nu blev jag glömsk igen. Vi hade en ingift zardoshti i släkten...Men hon kanske inte riktigt höll hårt i "reglerna".
    Kärleken är blind {#lang_emotions_heart}

I mitt fall döv också. Stackars maken varnade mig för sin mamma redan första gången vi träffades.
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:29:28 följande:
    Ni får ursäkta att jag och Roses pratar om zartosht. De var en folkgrupp eller vad man ska kalla det, som tillhörde en religion som hette Zoroastrism. Det var den dominerande religionen i forna Persien, innan islam tog över. Zartoshterna eller zoroasterna blev mördade och förföljda vilket gjorde att majoriteten flydde till norra Indien där de fortfarande finns.Zoroastrism är världens första monoteistiska religion och har varit förebilden för judendomen, kristendomen, islam och även andra religioner (även om ingen av dem riktigt praktiserat det zoroastrism lärde ut). Den här religionen har även inspirerat till idéerna om mänskliga rättigheter, inklusive kvinnors rättigheter Det är mycket fint som kommer från den här religionen.Idag finns inte sådär jättemånga zoroaster kvar och Roses är då en av de
    Äh, vi är inte precis utrotningshotad ;)

Det är många indier som konverterar till Zartoshti även om man önskade att fler perser kunde göra det. Även om man inte vill va muslim och kanske rentav känner att man vill gå tillbax till sitt gamla religion så kan man inte göra det fullt ut eftersom i det iranska ID-handlingen står vilken religion man tillhör. Och som jag sa tidigare så finns det en "fatwa" som förbjuder iranska muslimer att konvertera tillbax till ursprung religionen. Tragiskt.
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:35:08 följande:
    Ja, kärleken...den vill jag nog glömma ett tag Vilken fin man du har som är klarsynt och inte sticker under stol med hur det ligger till med mamman!
    Ja, han är helt okej om man kunde få utrota hans släkt ;)
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:36:53 följande:
    Kvällen tema: ZoroastrismFöreläsare: Velour och RosesDeltagare: -
    Hehe, jag hade tänkt skriva och översätta några namn till deltagarna ikväll men vi verkar ha fått  dom att somna ;)

Ska skriva några:

Killnamn:

Per = fjäder

Pelle= trappa så nån säger ( Jag ska bestiga pelle så vette tusan hur det ska tolkas :p )

Adrian eller Adriyan betyder: Den godereligionens böneplats

Förklara lite me. Likväl byggnaden heter kyrka för kristna och moske för muslimer så heter böneplatset för zartoshterna Adriyan.

Vi har en kill namn på persiska som är Cina. Cini betyder långfat?  Läs här nere :)

Kan Cina få sina cini?
  • I Blackrose I
    Velour skrev 2010-01-09 22:41:55 följande:
    Jag hoppas inte att jag blir en galen svärmor senare
    Det har jag också tänkt på men det blir vi nog ska du se.

Jag har redan en lista över vissa länder där brudgumman INTE FÅ VA FRÅN ;)
  • I Blackrose I

Kommer mer här:

Goh betyder bajs också. Vi har fått en ny restaurangkedja här i Stockholm som heter just Gooh.

" Ska vi till Goh och käka idag? "

Kos betyder fitta.

Ön i grekland heter KOS. " Jag ska åka till kos " " Vad? Har du så långt tid. Jag behöver bara lägga mig i sängs :p "

Få se vad jag hittar på mer. Förslag velour?

• I Blackrose I

Men försvann du nu också? Velour? {#lang_emotions_yell} 

Jag har några avsnitt kvar från säsong 6 NCIS som jag nog ska ta och titta på.

Kommer kanske in imorgon på dan nåt. Annars vet jag inte när jag kommer komma tillbax nästa gång. På måndag börjar jag jobba igen så då kommer verkligheten ifatt mig :)

Men vi ses igen.

Nu får ni tråden för er själva igen {#lang_emotions_tongue_out}

Det var verkligen trevlig och "prata" med er. Har nog aldrig varit så mänsklig på FL som jag har varit här inne.

Önskar alla en trevlig kväll och fortsatt trevlig helg.

Kram

• I Blackrose I

Men, jag som har lunchrast till 13:00 och så är ingen här {#lang_emotions_cry}  Dumma, dumma "trådvänner"

Svar på tråden Tråddödare forts....