• Anonym (är jag dum?)

älskar honom men inte kär? vad gör man.

jag och min sambo har varit ihop i lite mer än 2år och vi har en son ihop men jag vet inte om han är den rätte för mig.
    Jag älskar honom jätte mykket men känner inte mig kär längre. Vi har pratat om att min "gnista" har försvunnit men aldrig kommit fram till något vettigt.
    Vi har också pratat om att skaffa ett barn till men det känns inte rätt för tänkt om det inte skulle hålla.. Jag vill att det ska hålla samtidigt som jag är trött på det och hade behövt vara själv och bara tänka på vad jag vill göra men samtidigt så är jag rädd att om vi gör slut och jag ångrar mig så har jag förlorat honom för gott!!

Han är världens bästa sambo och pappa. han gör allt för mig och är så snäll så det inte går att förklara och jag har länge undrat om jag verkligen förtjänar en så bra man som han. och ibland blir jag bara så arg på mig för att jag ens tänker detta när han gör allt för mig. men jag behöver spänning i ett förhållande för att det ska funka.

jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 12:36
    För er som undrar så är jag 20år.

• Svar på tråden älskar honom men inte kär? vad gör man.
  • Anonym (är jag dum?)

Anonym (Jaaa) skrev 2009-12-21 21:41:13 följande:

Det är nog fler än du som känner så. Jag har själv varit tillsammans med min sambo i över två år och funderar ibland över om han verkligen är den rätte. Ibland har jag funderat på att göra slut. Vi hade även en paus i två månader och blev sen tsm igen. Men sen när jag tänker på att träffa andra är det verkligen inget som intresserar mig. Skulle du träffa någon ny, så efter ett tag lägger sig spänningen och blir istället en trygghet. Går nog inte att undvika. Tror spänningen är något som kommer i början av alla förhållanden när allt är nytt och man inte känner varandra så bra.
    jo det är sant!
    men när jag tänker på att träffa andra intresserar det mig. jag är fortfarande ung jag är bara 20år. och att jag kanske gick in försnabbt i ett förhållande och skaffade barn med någon jag inte kände så bra. missuppfatta mig inte nu jag älskar mitt barn mer än allt annat och ångrar inte honom. jag ångrar inte heller att jag träffade min sambo. men jag kan ändå inte sluta tänka på att det hade varit skönt att vara ensam och fundera ut vad man vill.
  • Anonym (är jag dum?)

Anonym (Anonym) skrev 2009-12-21 21:43:45 följande:

Handlar det bara om att du inte vill såra honom så är du helt fel ute, du sårar honom ännu mer om du är tillsammans med honom fast du inte vill vara med honom. Medans du är osäker kanske han (eller du) faktiskt missar den rätte.
    nej men jag älskar honom också men jag känner mig inte kär inte ens lite. jag känner inget speciellt när jag tittar honom eller han har varit borta länge så saknar jag honom inte utan tyckte mer det va skönt att vara själv och det känns så fel att det känns så.
  • Benu

Eh.. Vad är skillnaden? Du älskar honom men är inte kär i honom?

Om vi släpper att ni bara varit tillsammans i två år. Att ni har ett barn ihop. Att du bara är 20 år. Så har jag inte mer att säga än: Skärp dig!

Du är vuxen nu och får faktiskt ta ansvar för ditt liv och dina relationer. Det går inte att vänta sig att någon annan (Förälder) ska fixa till ditt liv så att det känns bra. Tro inte att vuxenlivet består av en jämn ström "pirr". Det mesta är bara en massa vardag där man är olika trött. Det "pirr" som man kan få kan komma oväntat och osynkat men oftast efter en omfattande planering för att organisera barn och jobb.

Håller ni ut i en 10-15 år har ni förhoppningsvis hunnit växa var och en för sig och även utifrån det närmat er varandra på ett mer moget sätt så att "pirret" kan bli en del av er relation. Vårda varandra och er relation för det är ni som ska leva ihop hela livet. Barnen har ni bara fysiskt hos er i 20 år.

• Anonym (är jag dum?)
    Benu skrev 2009-12-22 12:57:38 följande:
    Eh.. Vad är skillnaden? Du älskar honom men är inte kär i honom? Om vi släpper att ni bara varit tillsammans i två år. Att ni har ett barn ihop. Att du bara är 20 år. Så har jag inte mer att säga än: Skärp dig! Du är vuxen nu och får faktiskt ta ansvar för ditt liv och dina relationer. Det går inte att vänta sig att någon annan (Förälder) ska fixa till ditt liv så att det känns bra. Tro inte att vuxenlivet består av en jämn ström "pirr". Det mesta är bara en massa vardag där man är olika trött. Det "pirr" som man kan få kan komma oväntat och osynkat men oftast efter en omfattande planering för att organisera barn och jobb. Håller ni ut i en 10-15 år har ni förhoppningsvis hunnit växa var och en för sig och även utifrån det närmat er varandra på ett mer moget sätt så att "pirret" kan bli en del av er relation. Vårda varandra och er relation för det är ni som ska leva ihop hela livet. Barnen har ni bara fysiskt hos er i 20 år.
    det är stor skillnad på att vara kär och älska någon.
  • Benu

Anonym (är jag dum?) skrev 2009-12-22 15:00:48 följande:

det är stor skillnad på att vara kär och älska någon.
    Då dår du gärna förklara. Jag utgår från att vi inte pratar ordklasser.
  • Anonym

Hej.

Jag är en tjej på 21 år som känner precis som du!
    Jag ÄLSKAR min sambo. Han är den snällaste kille man kan ha, och han skulle bli en helt fantastisk pappa. Men jag är "nog" inte kär. Känner inte heller pirret coh vill inte ha sex. Samtidigt vill jag inte leva utan honom, jag ser honom i min framtid.
    Men i perioder vill jagvara ensam och bara göra slut.
    Så jävla svårt.

Kan tyvärr inte ge dig några råd.
    När jag läser svaren du fått får man en känsla av attdet folk bara accpeterardet, att"så är det" typ. Och så kanske det är!!
    Man kanske inte är pirrande kär hela tiden när man varit ihop länge..
    Men man håller ihop ändå. Men..ja..är det verkligen så det ska va?

• Jan H

Ja du TS, ni gör samma saker varje dag... Är du själv så rolig... Tvivlar att du kommer att hitta någon ny som får dig att darra av upphetsning varje dag resten av livet. Inte heller kommer du att hitta någon som gör nya saker med dig varje dag, inte ens om du får tag i en lekledare...

Fundera vad du verkligen vill och handla därefter, kanske kan du själv göra något för att höja spänningen...

• Anonym (gammalt snusk)

få honom att berätta om gamla sexuella kontakter han haft, det gav mitt förhållande en ny sexuell gnista när jag fick veta att min pojkvän legat med äldre kvinnor..hehehe

• hurskadetgå

Hej!

Jag förstår precis och det är ju såklart väsentlig skillnad mellan att älska någon och att vara kär. Båda handlar om kärlek men det sistnämnda som innefattar attraktion/pirr kan ju påverkas och gå upp och ner. Har ni gemensamma intressen, saker som binder er samman mer än barn, boende, vänner och dyl? Det tror jag är en viktig essens för en långvarig relation - då har man kul tillsammans när man umgås och blir kåt - såvida det inte är helt dött och ni hamnat i syskon/vänskapfällan - då är det väl bara göra slut som gäller.

Lycka till!

Svar på tråden älskar honom men inte kär? vad gör man.