• Joggi

Använder ni pulversås?

Sj används det inte här hemma.

ENKEL SÅS

Smör
    mjölk
    grädde
    Buljongtärning
    Salt, peppar
    Maizena redning

(Soya för brunsås, Senap för senapssås, Pepparrot för pepparrotssås osv....)

Smält smöret och ha ner buljong och salt och peppar. Häll på mjölk och grädde i valfri mängd. I med smaksättning och red av med enkla Maizena redning.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder ni pulversås?
  • Joggi
    Lithe skrev 2009-12-20 14:28:07 följande:
    Ja, jag är sämst på sås. Så tack för tipset! Vil gärna slippa pulversås.
    Har du en gång börjat gjort riktig sås är det svårt att gå tillbaka till pulver.. Plus att det är ju tusen ggr bättre med riktig=)
  • Joggi
    konkelbär skrev 2009-12-20 20:26:17 följande:
    Äter sällan sås, men när vi gör det - ja. Har inte tid att stå halva eftermiddagarna framför spisen.
    Hihi, sås går ju på 10 min..
  • Joggi

Jag skulle faktiskt inte servera mina barn pulversås ens en gång. Tycker det är lite tragiskt att ja-stapeln leder=(

• Joggi

Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 21:37:42 följande:

Nej det är inte ofta. Hemmagjorda såser tycker jag är godast... MEN jag tycker att det är bra att pulversåser finns. Varför?? jo ALLA kanske inte har intresse av matlagning utan tycker att man vill ha sås men man kan inte eller vill inte göra egen sås.Jag tycker i alla fall att det är fantastiskt att man kan välja så mycket saker i vårt samhälle. Det finns liksom alternativ för alla smaker. Fattar inte alls varför folk bemödar sig med att skriva att det är tragiskt att ja-sidan leder. Folk kan välja, det är inte tragiskt utan nåt man borde vara tacksam över (valfriheten alltså)... jag tar hemmagjord sås!!
    Jag tycker att det är tragiskt.. Jag tycker halvfabrikat är tragiskt över huvudtaget och gör gärna maten från grunden. Och det pga att halvfabrikaten idag innehåller så otroligt mkt skit..
  • Joggi

Åsa A skrev 2009-12-20 21:43:20 följande:

Men du använder ju buljongtärning. är inte det halvfabrikat???
    Jo det är det, och jag tänkte skriva att vissa halvfabrikat använder jag med. En sås är ändå en sås med många ingredienser. Jag ser nog buljong mer som en krydda..
    Och vad är lite buljong i en riktig sås om man jämför med pulversås?
  • Joggi

Trollet Ludenben skrev 2009-12-20 21:45:06 följande:

men du behöver inte äta den liksom. Jag gillar inte det mesta av halvfabrikat. Jag köper sånt som krossasde tomater mm men helst inte färdiga rätter. Men den som gör det, fine liksom. Var och en gör som man vill utan att det är tragiskt. Däremot kan man tycka att det är så dålig mat att man själv inte vill äta den men att tycka till om andra... näää.
    Nej tack för det..
    Dålig mat är för mig tragisk. Men du får ju såklart tycka som du vill, precis som jag..
  • Joggi

Åsa A skrev 2009-12-20 22:11:53 följande:

Jaha DU ser buljong som en krydda men det är det inte kan jag meddela så du är precis lika tragisk som jag!
    Är verkligen buljong halvfabrikat?
    Har ingen förpckning hemma så kan inte läsa innehållet, men ska lätt göra det imorn på jobbet..
  • Joggi

Jennie med ie skrev 2009-12-20 22:13:53 följande:

Nej jag använder inte pulversås. Herregud, man vill väl inte att socialen ska ta ungarna?
    Hihi=) Har hört att socialen har blivit lite tuffare på den fronten så det gäller att passa sig=)
  • Joggi

Oj, här va det aktivitet! Ser att det snackas alla möjliga halvfabrikat men har missat typ alla sidor pga julledighet över julen=)

Som jag har skrivit i tråden så använder jag halvfabrikat jag med, men försöker undvika. Buljong är okej för mig och en väldigt liten tillsats i en sås - och ja, det är bättre att tillsätta den lilla mängden buljong än att vispa ihop en pulversås.

Jag gör inte egen korv, men äter det inte speciellt ofta heller. Köttbullar gör jag själv.. Man måste väl kunna se lite mellan tummen och pekfingret när det gäller ett sånt här ämne?? Eller om alla på familjeliv är så petiga att dra in smör i halvfabrikats-facket så får jag väl tänka ut ett annat ord då.. Får återkomma med det..

• Joggi

Jennie med ie skrev 2009-12-26 16:43:06 följande:

Eftersom du själv gick ut så hårt som du gjorde så är det inte konstigt att dina "buljong är ju bara kryddor"-uttalanden möter motstånd, att begära att andra ska se mellan tumen och pekfingret efter en sådan inledning är inte särskilt clever.
    Jag har inte sagt "det är" utan jag ser"..
  • Joggi
    Hedebris skrev 2009-12-26 19:41:01 följande:
    jag gjorde en jätegod fisksås igår.ca 50g smörca 2-3dl mjölk1dl grädde2 fiskbuljongtärningar1msk pressad citronmaizenaredninginga andra kryddor, enkelt, supergott och väldigt uppskattat
    Lät jättegott! Ska provas=) Kul att det kommer lite recept i tråden!
  • Joggi
    Trolovade skrev 2009-12-27 13:02:21 följande:
    Tycker inte att TS sås låter så mycket bättre än pulversås, både buljongtärningar och maizena innehåller mycket e-ämnen osv...
    Maizena använder jag för att jag är glutenallergisk och JO det är ändå bättre än pulversås, tro mig.

Ett tips till alla är Gorgonzolasås, smält ner gorgonzola och i med lite soya, riktigt gott!!
  • Joggi
    SweetLilly skrev 2009-12-27 16:15:58 följande:
    fast det är väldigt mycket tillsatser och sånt i buljong, om man nu inte hittar nån sort som är bättre...
    Det finns buljong utan glutamat, ska kolla efter sån! Tyvärr så använder jag med=( Har inte alls tänkt på det innan faktiskt..
    Men men, det är ju liten del ändå i en egen sås om man tänker på alla de som äter mamma scans köttbullar med pulversås=)
  • Joggi
    SweetLilly skrev 2009-12-27 16:22:42 följande:
    ja jag har hittat en utan socker och glutamat faktiskt! det är en ekologisk, jag köper den på ica maxi!
    Tack för tipset=) Ska kolla det!
Svar på tråden Använder ni pulversås?