Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Använder ni pulversås?

Ja, vi har alltid pulversås hemma som nödsås. Jag tycker bättre om att göra egen, men ibland hinner man inte, eller så har man inte alla önskvärda ingredienser hemma. Då är det skönt att vispa ihop en påse kantarellsås till köttet.

Pulversås är också lysande som utflyktsmat på exempelvis fjällvandringar. Man kokar upp vatten på spritköket, vispar ner en påse såspulver, och kokar ihop med två nävar snabbris och lite medhavd knaperstekt bacon. Underbart gott!

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Stårschan
    Mjolle skrev 2009-12-21 10:46:27 följande:
    NEIN!! Aldrig att någon sådan styggelse kommer innanför dörrarna här hemma! Det är white trash och fy bubblan och "ack och ve" att använda sådant!Vi köper inte bröd eller korv heller, gör allting själv. Vägrar köpa white trash-mjöl, vi har eget vetefält! Kor och grisar tillverkar vi själv, vägrar köpa boskap.Boskapen slaktar vi endast med egna redskap. Bryter egen järnmalm för att tillverka knivar och liknande, skulle aldrig komma på tal att köpa sånt skräp som finns i affärerna.Tänk om andra kunde vara lika präktiga som vi, så bra det hade varit då! ;)
    {#lang_emotions_wink} Men då har du säkert trälar på gården också...
  • Stårschan
    Lincon skrev 2009-12-21 12:34:04 följande:
    Vad är meningen med att göra egen sås på färdigköpta buljongtärningar?! Jag kör pulversåser ibland till resten av familjen, själv äter jag inte det eftersom det innehåller för mycket kolhydrater.
    Tja, buljongtärningar har man ju ändå hemma eftersom de är goda att ha i lite av varje. Varför skulle man inte få ha buljongtärningar i den mat man lagar? Är det för att världen ska avra svartvit? Typ antingen tar man mjölken som man handmjölkat från sina egna kor och använder till såsen, ELLER så är man ett sunktrash som bara äter färdiglagat och halvfabrikat? I mitt kök är buljongtärningen en lika nödvändig basvara som vitlöken, moroten och vinägern.
  • Stårschan
    bigmomma skrev 2009-12-21 12:55:00 följande:
    Det är mycket roande att läsa denna tråd. Man kan nästan tro att frågan var om folk gör kalops av sina barn eller nått. Pulversås verkar vara upprörande
    Det är ju sådana här trådar som gör FL så fängslande!{#lang_emotions_dreamer}
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-12-21 16:01:40 följande:
    Buljongtärningar är schysst. Fast fond är ett bättre alternativ om du frågar mig. Du skulle se vårt kylskåp, helsponsrat av Bongs alla fonder som finns.
    Jodå, jag tror jag har 5-6 flaskor fond också. (Och nu blir jag ju hungrig bara av att läsa den här tråden!)
Svar på tråden Använder ni pulversås?