Inlägg från: Dilong |Visa alla inlägg
  • Dilong

Använder ni pulversås?

Blgebo skrev 2009-12-21 12:01:29 följande:
    Undrar om det är svårt att göra riktig bearnaisesås...hmm....nån som vet?
    Se bara till att ha samma temperatur på gulor och smör, och använd eventuellt lite mindre smör än receptet säger första gångerna.
  • Dilong

Det låter sjukt torrt med pulversås. Jag föredrar såndär som flyter.

• Dilong

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:48:34 följande:

Vågar ni skriva buljontärning här på FL där det kryllar av mammor med tillsatshysteri.... tänk på barnen!!!! Buljong innehåller GLUTAMAT! Sånt ger väl permanenta hjärnskador på allt, t.o.m kastrullen!
    Dör man inte direkt bara man uttalar ett E-nummer?
  • Dilong

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-12-26 23:52:26 följande:

Shhhhhhhh!!!! herregud är du galen!
    Saken är den, att skulle bara knark varit farligare så hade heroin haft ett E-nummer.
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 08:34:18 följande:
    Jag är faktiskt sån att jag försökar undvika just glutamat tex...
    Tydligen är många rädda för glutamat, som ger sååå god smak i mycket. Förr köpte jag det som krydda/kristallpulver a la salt, nu har jag mer övergått till orientalisk fisksås. Förutom att det är ett måste i tex wokad mat, så passar det i köttfärssås, grytor med massor annat.
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 12:49:38 följande:
    Jag gillar när man istället kan använda riktiga råvaror i tex. buljongen, så slipper man lägga in smakförstärkare.
    På vilket sätt skulle inte "min" orientaliska fisksås vara en riktig råvara?

(jag förutsätter att alla dessutom vet att många råvaror naturligt innehåller glutamat).

PS Håller med dig om Aromat, den smakade verkligen udda.
  • Dilong
    SweetLilly skrev 2009-12-27 13:05:58 följande:
    Riktig sås ska det vara! Utan tillsatser.. jag är en tillsatsmotståndare har HÖG GRAD
    Inte ens salt?!
  • Dilong
    Linny skrev 2009-12-27 13:18:27 följande:
    En riktigt bra fisksås ska faktiskt inte behöva glutamat, enligt vad jag har läst mig till..   Men oftast så görs fisksåsen för snabbt och slarvigt och då behövs det förstås. 
    Vi pratar inte om samma produkt: www.tiparos.co.th/products.htm
    Orientalisk fisksås innehåller glutamat naturligt, i hög koncentration.
  • Dilong
    FruSabbi skrev 2009-12-29 21:06:14 följande:
    Någon som kan ge recept på god bearnaisesås? Är så sjukt sugen på att testa och göra såser själv, blir mumma mumma =)
    Valfri kokbok, recepten skiljer sig inte mycket.

Det du ska tänka på är att ha samma temperatur på äggulor och smör, mycket viktigt. Och värm inte för mycket så att gulorna koagulerar.

Första gångerna kan man använda lite mindre smör än vad receptet säger, då minskar risken för att såsen ska skära sig.

Men som sagt, och glöm inte det: Samma temperatur på gulor och smör!

Lycka till. Efter att du slagit en bea några gånger så går det lika snabbt som en pulverdito
Svar på tråden Använder ni pulversås?