• KillBill

    Barn som har problem med arbetsminnet

    Min 12 årige son är diagnostiserad för dyslexi och vi gjorde för ett par veckor sedan ett Wisc-test som visade att han har hög intellektuell kapacitet men ett bristande arbetsminne.

    Bristande arbetsminne brukar förknippas med ADHD symtom såsom impulsivitet, hög aktivitet, koncentrationssvårigheter etc. Min son visar egentligen inga sådana sidor utan är en ganska lugn kille men jag har förstått att det finns en variant av ADHD utan hyperaktivitet och den varianten passar kanske bättre in på min son.

    Nu till min fråga, enligt psykologen som gjorde testet så kan man träna upp arbetsminnet med dataprogram typ RoboMemo. Man kan också medicinera för att minska problematiken. Det finns olika mediciner men vilken som passar är väldigt individuellt.

    Är det någon förälder här som har erfarenhet från barns träning av arbetsminnet eller som har barn som provat att medicinera för att förbättra arbetsminnet?

    /KB

  • Svar på tråden Barn som har problem med arbetsminnet
  • joojoo

    Jag har inte erfarenhet från mina egna barn. I jobbet däremot så har jag jobbat med elever som har tränat sitt minne med ett program som heter Minneslek. De upplever själva att de får bättre minne och de test vi gjort efteråt visar att de förbättrat sitt minne.

  • KillBill

    Har du själv märkt av någon skillnad på de barn som tränat minnet? det verkar vara så mycket som är förknippat med arbetsminnet såsom impulskontroll.

  • SIN74

    Jag har tränat flera med hjälp av "Minneslek" och det fungerar bra. Det ger effekt även på en själv:)
    Absolut värt att pröva.

  • AnnBrittS

    Vår dotter har jobbat med minneslek och det blev bättre.

  • KillBill

    Är det någon vars barn medicinerar för att öka koncentrationen/förbättra arbetsminnet och som kan berätta om sina erfarenheter?

  • KillBill

    Omega 3 har vi prövat (Eye Q) och det har gett resultat men trots detta så får min son väldigt låga resultat när man testar arbetsminnet. Är det någon som har provat Strattera, Ritalin eller Concerta som sägs öka möjligheten att utnyttja arbetsminnet bättre?

  • Little Ms Chatterbox

    Min son äter Strattera (sen 3 veckor tillbaks) och dubbel rekommenderade dagsdosen Omega(både Eye Q och Mor-EPA mini junior). Han är 7½ år och fick diagnosen ADHD och Atypisk Autism i somras.
    Minnet har blivit helt otroligt sen medicineringen startade, Han har ätit Omega i 2 år så lite svårt att komma ihåg hur det var med minnet innan han började med det. Han kommer ihåg att klä på sig och sånt, ta tallriken från bordet och gå och hämta en sak som han behöver för en aktivitet och sen fortsätta, förut var det inte säkert att han ens klarade av att avbryta aktiviteten och om han gjorde det så spårade det ofta ur, han fastnade framför TV:n, började leka eller bara "off-läge".
    Vi ser bara possitiva saker med medicinen, knappt några biverkningar alls och massor glädjande händelser varje dag. De biverkningar han har är att han fryser på kvällarna när han lägger sig och något minskad aptit, visar sig nästan bara de dagar som det inte är godaste maten. Han har övervikt och lite svårt att ta "normal" portion mat (ingår i hans Autism-diagnos).

    Nu är det en som hänger över min axel och vill ha datorn så får skriva mer en annan gång.


    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Mamma till tre kottar
    KillBill skrev 2009-12-20 16:02:56 följande:
    Är det någon förälder här som har erfarenhet från barns träning av arbetsminnet eller som har barn som provat att medicinera för att förbättra arbetsminnet?/KB
    Vi tränar arbetsminnet som är väldigt svagt hos min son (som snart fyller 11 år, har inga koncentrationssvårigheter). Min son kan hålla 3-4 enheter i huvudet samtidigt en bra dag (att ljuda ihop ett ord på fler än 3-4 bokstäver blir alltså stört omöjligt utan hjälp).

    Vi har trestat med något som heter Memolek som bygger Robomemo - men upplägget var sådan att sonen bara blev ledsen eftersom programmet så tydligt betonade varje gång han misslyckades. Efter halva träningstiden avbröt vi för att inte förstöra hans självförtroende.

    Ser att några nämnt Omega 3 ovan, vi har också provat Omega 3 (även om syftet inte alls var att förbättra arbetsminnet), men märkte ingen sillnad alls (på någon punkt).

    Vi tränar utifrån en bok av G. Laws som heter "Memory training for children with Down syndrome". Det är ingen "quick-fix", men det går tydligt framåt.
  • KillBill

    Hej Little Ms Chatterbox, har den största förbättringen kommit i och med att han börjat medicinera med Strattera eller blev den redan mycket bättre med Omega 3?

    /KB

    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-20 22:57:15 följande:


    Minnet har blivit helt otroligt sen medicineringen startade
  • Little Ms Chatterbox
    KillBill skrev 2009-12-21 12:39:57 följande:
    Hej Little Ms Chatterbox, har den största förbättringen kommit i och med att han börjat medicinera med Strattera eller blev den redan mycket bättre med Omega 3?/KBLittle Ms Chatterbox skrev 2009-12-20 22:57:15 följande:
    Det bästa resultatet kom ju med Strattera men han har ju andra krav på sig nu än när vi började med Omega. Det är ju 2 år sen och då var det mest att hålla sig samlad och vara på bra humör på dagis och F-klass. Och hemma också såklart. Omega gjorde mycket för humöret, flexibiliteten och sömnen. Han hade väldiga utbrott så fort något gick emot honom så han klarade aldrig av att ens försöka igen när han hade misslyckat med något. Ett legotorn som rasade, gå tillbaka för något han glömt osv.
    Man kan se Omegan och medicin som komplement till varandra. Jag tror inte vi kommer sluta med omega bara för att vi har medicin, Omega är bra för andra saker också. Men nu har vi turen att vara sponsrade av företaget som marknadsför Mor-EPA mini junior här i Sverige så vi har inga utgifter för Omega.
    Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Joonas

    Hej!


    Det finns program som kan hjälpa till att träna upp arbetsminnet. Robomemo är ett av dem och är framtaget av ett företag som heter cogmed. Har man diagnos kan man ofta få hjälp av skolan att få tillgång till detta, ibland kan man få hjälp även utan diagnos. På nätet finns en gratisvariant, den kan du hitta på foxythinking.com. Det finns också ett program som heter minneslek, det använder man också på vissa skolor. Prata med er specialpedagog och försök få tillgång till programvaran den vägen. Det kan annars bli rätt dyrt. 
  • mstjärnan

    På min skola där jag jobbar som spec.ped tränar vi alla barn med ett lågt arbetsminne med RoboMemo. Det funkar otroligt bra, barnen får ett helt annat fokus. Vi har valt RoboMemo då det finns mycket forskning bakom det. Jag skulle inte lita på en sån som bara tränar lite. 


    Lycka till!
  • Molle

    Vår son har jobbat med programmet Minneslek och vi tycker nog att det funkar lite bättre.

  • Joonas
    mstjärnan skrev 2010-02-22 11:05:40 följande:
    På min skola där jag jobbar som spec.ped tränar vi alla barn med ett lågt arbetsminne med RoboMemo. Det funkar otroligt bra, barnen får ett helt annat fokus. Vi har valt RoboMemo då det finns mycket forskning bakom det. Jag skulle inte lita på en sån som bara tränar lite.  Lycka till!
    Robomemo är bra, men för lite äldre barn. Minneslek Jr kan man använda från fem år ungefär. Vissa övningar förutsätter att man kan siffror och benämna färger, men om det brister kan man faktiskt plocka bort just de övningarna. 
  • Esmiso
    mstjärnan skrev 2010-02-22 11:05:40 följande:
    På min skola där jag jobbar som spec.ped tränar vi alla barn med ett lågt arbetsminne med RoboMemo. Det funkar otroligt bra, barnen får ett helt annat fokus. Vi har valt RoboMemo då det finns mycket forskning bakom det. Jag skulle inte lita på en sån som bara tränar lite.  Lycka till!
    underbart! Har hört att det är det absolut bästa programmet!!! Funderar på att köpa det själv då sonens skola inte har råd med Robomemo.. .De har dock Minneslek o det ska han börja med snart.
  • BetygF

    Nu bumpar jag en jättegammal tråd. Hur får man till en utredning för arbetsminnet?
    Min son har det. 

  • studsgubbensmamma
    joojoo skrev 2009-12-20 16:11:16 följande:

    Jag har inte erfarenhet från mina egna barn. I jobbet däremot så har jag jobbat med elever som har tränat sitt minne med ett program som heter Minneslek. De upplever själva att de får bättre minne och de test vi gjort efteråt visar att de förbättrat sitt minne.


    Vad är minneslek?
  • studsgubbensmamma
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-12-21 23:58:46 följande:
    Det bästa resultatet kom ju med Strattera men han har ju andra krav på sig nu än när vi började med Omega. Det är ju 2 år sen och då var det mest att hålla sig samlad och vara på bra humör på dagis och F-klass. Och hemma också såklart. Omega gjorde mycket för humöret, flexibiliteten och sömnen. Han hade väldiga utbrott så fort något gick emot honom så han klarade aldrig av att ens försöka igen när han hade misslyckat med något. Ett legotorn som rasade, gå tillbaka för något han glömt osv.
    Man kan se Omegan och medicin som komplement till varandra. Jag tror inte vi kommer sluta med omega bara för att vi har medicin, Omega är bra för andra saker också. Men nu har vi turen att vara sponsrade av företaget som marknadsför Mor-EPA mini junior här i Sverige så vi har inga utgifter för Omega.
    Hej, hur blir man sponsrad för omega? Vill testa på min son men det kostar ju en förmögenhet.
    Till er med en diagnos för era barn. Kan man spela spel med ADHD? 
Svar på tråden Barn som har problem med arbetsminnet