• PetraD

vilken ved??

har en öppen spis hemma och ska köpa på oss "lite" ved och ha för mysstunderna hemma
    vilken ved är bäst för det??
    får ju gärna hjälpa till att höja värmen lite, men vilken är brinner längst??

• Svar på tråden vilken ved??
  • kvinnan47

Björk ved värmer absolut bäst och sprätter inte som annan ved kan göra.

• Kan inte bli bättre än såhär

Björk ska det def vara till öppna spisar. Gram snäller och skvätter så man vågar knappt vara inomhus. All ved i påse på bensinmack tex är björk

• Jan H

Ek och bok är också bra, egentligen bätttre men dyrare...

• musli

Hur är det med asp? Sprätter det mera än björk? Har aldrig tänkt på det, jag bara kastar in blandad kompott i vedspisen... Nu kanske vi ska hyra ett ställe med öppen spis så då blev jag fundersam på aspen... 

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Kan inte bli bättre än såhär

Nej det är kådan i granen som är boven i dramat. Andra lövträd är ok men björken är bäst i maximal utvinningssyfte. Men blanda upp lite lövträdsved är bra då får man lite av varje både hårdhet/längd på eld/glöd och värme

• Jan H

Regeln är att använda lövträd, så asp funkar säkert. Vet dock inget om dess energiinnehåll

• jassikan

Värmeloggs eller björkved skulle jag köra på. Undvik barrträd, blir kåda och himlans varmt eftersom det är så kompakt.

• PetraD

Jan H skrev 2009-12-21 00:37:15 följande:

Ek och bok är också bra, egentligen bätttre men dyrare...
    tack för ditt svar
  • Åsa Lund

bäst energivärde är ek. man kan inte elda på 100% ek, då blir pannan/kaminen FÖR varm. Lövträsorter går nog att blanda nästan hur som helst.
    Barrträ sprätter, har man glas på kaminen funkar det dock prima.

• PetraD

Åsa Lund skrev 2009-12-21 23:26:43 följande:

bäst energivärde är ek. man kan inte elda på 100% ek, då blir pannan/kaminen FÖR varm. Lövträsorter går nog att blanda nästan hur som helst.Barrträ sprätter, har man glas på kaminen funkar det dock prima.
    blanda ek och lövträ då???
    vi har vanlig öppen spis
  • Åsa Lund

Borde funka bra, 20% ek är nog lagom som LEA skrev. Kommer inte att sprätta

• PetraD

Åsa Lund skrev 2009-12-21 23:34:24 följande:

Borde funka bra, 20% ek är nog lagom som LEA skrev. Kommer inte att sprätta
    ok
    tack
Svar på tråden vilken ved??