• Elavela87

Kostnad för tapetsering?

Skall tapetsera mitt sovrum på 14kvadratmeter.

Om jag hyr in en firma som gör hela jobbet åt mig, fast jag själv står för tapetrullarna, hur mycket kan detta kosta på?

Vad kan en firma ta betalt för ett jobb med rivning, spackling samt tapetsering i Göteborg/Mölndal? Mellan tumme och pekfinger :)

Har ringt, men dom säger att dom vill komma och titta och sen ge ett prisförslag. Rummet är rent och fräscht och listerna och fönsterramarna behöver INTE målas om.

Så vad tror ni?

• Svar på tråden Kostnad för tapetsering?
  • EJai

dem ligger på ca 350-400kr timmen. vet inte hur många timmar dem gör arbetet på. Dem gör det även i omgångar arbetet tro jag då spakel skall hinna torka.

• Buttelina

skyda golvet, tejpa upp- 1 timme
    riva- kan ta allt mellan 4-10 timmar
    slipa+spackla första gången - 3timmar
    slipa+spackla andra gången- 1.5 timmar
    måla tak+ fixa snobbkant 1 tmme
    tapetsera (olika beroende på tapet) 3-6 timmar

så allt mellan ca 13.5-23 timmar.

gånger typ 350-400kr i timmen

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Elavela87

Är detta exkl ROT-avdrag??

9000-10.000:- låter jääävligt mycket :O

• EJai

Bättre du kollar runt med dina kompisar om inte någon gick denna gymnasie utbildningen och kan tänka sig ge dig ett bra pris

• Buttelina
    Elavela87 skrev 2009-12-21 11:55:42 följande:
    Är detta exkl ROT-avdrag??9000-10.000:- låter jääävligt mycket :O
    nä sen får du dra av på den summan antar jag. vet inte hur det funkar. men det är DYRT med en firma!!

du skulle tjäna jättemycket på att själv skydda golven och riva ner alla tapeter! sen kan du anlita en målare att bara spackla och tapetsera som tar ca 8-12 timmar, beroende på vad det är för tapet. är det en tapet med mönsterpassning så tar det ju längre tid
  • AnniPanni

Det är faktiskt inte speciellt svårt att tapetsera själv!

Det tar inte 13 arbetstimmar för en målare att fixa et rum på 14 kvdarat dock men det kostar en del att anlita en firma ändå.

Du skulle i alla fall tjäna på att göra underjobbet själv. Riva tapeterna är inte svårt, men kan ta tid om det är flera lager (ett tips är att faktiskt måla väggarna med tapetliv, plasta över och på så sätt lösa upp alla tapetlager). Låt sitta över natten och dra sen ner allt dagen efter.
    Att spackla kan vara svårare om man inte kan, detta gör en målare snabbt o tunt. Torktid på det och sen slipas väggarna helst med en giraff (slipmaskin ) Det går också fort. En andra spackling om det behövs...

Golvet kan du täcka själv eller låta målarn göra (detta tar max en 30 min även för en privatperson. man rullar bara ut täckpappret - klart)

Vi gör allt jobb hemma själva och nja vi målade, tapetserade en hel lägenhet på 4 dagar Alltså 89 kvadrat, och då var det inlusive total rivning av alla tapeter i alla rum (4rok+ två hallar), spackling, slipning etc. Men vi hade då bra spackel, en giraff, (en man som är fd målare ) och en massa tålamod. Fint vart det också hihi

• Buttelina
    AnniPanni skrev 2009-12-21 13:10:28 följande:
    Det är faktiskt inte speciellt svårt att tapetsera själv!Det tar inte 13 arbetstimmar för en målare att fixa et rum på 14 kvdarat dock men det kostar en del att anlita en firma ändå.Du skulle i alla fall tjäna på att göra underjobbet själv. Riva tapeterna är inte svårt, men kan ta tid om det är flera lager (ett tips är att faktiskt måla väggarna med tapetliv, plasta över och på så sätt lösa upp alla tapetlager). Låt sitta över natten och dra sen ner allt dagen efter. Att spackla kan vara svårare om man inte kan, detta gör en målare snabbt o tunt. Torktid på det och sen slipas väggarna helst med en giraff (slipmaskin ) Det går också fort. En andra spackling om det behövs...Golvet kan du täcka själv eller låta målarn göra (detta tar max en 30 min även för en privatperson. man rullar bara ut täckpappret - klart)Vi gör allt jobb hemma själva och nja vi målade, tapetserade en hel lägenhet på 4 dagar Alltså 89 kvadrat, och då var det inlusive total rivning av alla tapeter i alla rum (4rok+ två hallar), spackling, slipning etc. Men vi hade då bra spackel, en giraff, (en man som är fd målare ) och en massa tålamod. Fint vart det också hihi
    klart det kan ta upp emot 13 timmar för en yrkesmålare att göra om ett rum om han inte gör ett dåligt slafsigt jobb såklart...
  • AnniPanni
    Buttelina skrev 2009-12-21 13:17:54 följande:
    klart det kan ta upp emot 13 timmar för en yrkesmålare att göra om ett rum om han inte gör ett dåligt slafsigt jobb såklart...
    Det ska inte ta 13 timnmars ARBETSTID att göra ett rum på 14 kvadrat Man får liksom inte ta betalt för torktiden direkt . Vi har många yrkesmålare i vår bekanstskpskrets och på 13 timmars arbetstid gör du inget slarvjobb. Visst kan det ske oförutsätta händelser, som att halva väggen följer med tapetern ner och det krävs ett större underarbete men rent generaellt ska det inte behöva ta 13 timmars arbetstid att tapetsera ett rum 14kvadrat. Klart att det kan men det ska inte behövas....
  • Buttelina
    AnniPanni skrev 2009-12-21 13:57:24 följande:
    Det ska inte ta 13 timnmars ARBETSTID att göra ett rum på 14 kvadrat Man får liksom inte ta betalt för torktiden direkt . Vi har många yrkesmålare i vår bekanstskpskrets och på 13 timmars arbetstid gör du inget slarvjobb. Visst kan det ske oförutsätta händelser, som att halva väggen följer med tapetern ner och det krävs ett större underarbete men rent generaellt ska det inte behöva ta 13 timmars arbetstid att tapetsera ett rum 14kvadrat. Klart att det kan men det ska inte behövas....
    jodå det gör det. vi har också många yrkesmålare, bla min sambo...

för EN person tar det ca 13 timmar att skydda upp, riva tapteter, städa upp tapeterna, måla tak och snobb kant, slipa väggarna, bredspackla, slipa igen, bredspackal tunnt igen och slipa igen för att sen tapetsera.

givetvis utan torktider
  • Buttelina
    AnniPanni skrev 2009-12-21 13:10:28 följande:
    Det är faktiskt inte speciellt svårt att tapetsera själv!Det tar inte 13 arbetstimmar för en målare att fixa et rum på 14 kvdarat dock men det kostar en del att anlita en firma ändå.Du skulle i alla fall tjäna på att göra underjobbet själv. Riva tapeterna är inte svårt, men kan ta tid om det är flera lager (ett tips är att faktiskt måla väggarna med tapetliv, plasta över och på så sätt lösa upp alla tapetlager). Låt sitta över natten och dra sen ner allt dagen efter. Att spackla kan vara svårare om man inte kan, detta gör en målare snabbt o tunt. Torktid på det och sen slipas väggarna helst med en giraff (slipmaskin ) Det går också fort. En andra spackling om det behövs...Golvet kan du täcka själv eller låta målarn göra (detta tar max en 30 min även för en privatperson. man rullar bara ut täckpappret - klart)Vi gör allt jobb hemma själva och nja vi målade, tapetserade en hel lägenhet på 4 dagar Alltså 89 kvadrat, och då var det inlusive total rivning av alla tapeter i alla rum (4rok+ två hallar), spackling, slipning etc. Men vi hade då bra spackel, en giraff, (en man som är fd målare ) och en massa tålamod. Fint vart det också hihi
    ni tog er TVÅ 4 dagar att göra 89kvadrat.. vilket innebär om en person hade gjort det hade det tagit 8 dagar för en person att göra dessa 89kvadrat själv.... och då målade ni bara väggarna.. rätt så rimligt att ett rum på 14kvadrat kan ta 13 timmar då...

dessutom ska man hellre räkna högt när man räknar ut ev arbetstid. vi har haft ett helvete med att få ner tapet i ett par av rummen som vi renoverat. det har suttit som berget och det är inte på alla väggar som man kan plasta väggarna... du ska helst inte plasta på gips tex.. så det tog mååånga timmar att dra ner tapeterna..
Svar på tråden Kostnad för tapetsering?