• Lea74

Tips för att få en månads bebis att ta napp?

Min lilla bebis vill inte ta nappen. Har ni några tips på hur man kan få honom att göra detta (istället för att suga på tutten till söms?).

• Svar på tråden Tips för att få en månads bebis att ta napp?
  • solana

Har du testat med en sådan som är formad som en vårta, alltså inte en sådan där böjd. Min lilla ratade den böjda men blev tipsad om den vanliga och den tog hon direkt.

• Astrosmurfan

truga, truga och truga!
    Prova en annan sort men byt inte för mycket, för då "känner inte bebisen igen den"
    Truga när bebisen är vaken och snart hungrig, då kan sugbehovet vara större.

• Pilu

Min bebis gillar mam silikon-napp som är rund, har provat samma napp i latex men den spottar han ut. "Platt" napp funkar men bara om det är silikon.
    Mitt tips är att testa lite olika nappar vid lite olika tillfällen. Tll skillnad från tidigare inlägg så tar inte min son nappen när han är hungrig för då blir han arg när det inte kommer nån mat, han bara gapar och gapar och väntar på bröstet. Däremot vill han gärna ha nappen när han är nyäten och mätt
    Så alla bebisar är olika, bara att försöka lista ut vad ditt barn vill/behöver

♥ Välkommen Max ♥
  • Astrosmurfan

Vill bara förtydliga att jag skrev SNART hungrig.
    Håller med om att är bebisen hungrig blir den bara arg på nappen, men om det inte är riktigt läge än för mat, så går det bättre.

• Stinis Olsson
    solana skrev 2009-12-21 11:06:04 följande:
    Har du testat med en sådan som är formad som en vårta, alltså inte en sådan där böjd. Min lilla ratade den böjda men blev tipsad om den vanliga och den tog hon direkt.
    Hur ser en sån ut om man får fråga...? Skulle också vilja att min flicka tog nappen och vill hitta en som funkar. Har hittils inte funnit ngn.
  • Ani08

Vi tränade & tränade & tränade.. Gav inledningsvis dottern nappen när hon var lugn & nöjd. Sen blev det att hon fick den direkt efter maten när hon var mätt men fortfarande hade ett visst sugbehov. Vi testade lite olika modeller både i form & material. Till slut hittade vi en som funkade & nu tar hon den jättebra!
    Lycka till!

• solana

Alltså en vanlig gammaldags form på nappen. inte platt. Finns bra på apoteket för nyfödda.

• ozapoza

Mitt tips är att ge barnet lillfingret först. När ungen kommit igång att snutta på det så byter du snabbt och smidigt ut det mot nappen. "Knacka" lite på nappen med jämna mellanrum om du ser att snuttande avtar.

• Oleander

Vår lille pojk vägrade oxå ta napp i början.
    Vi lekte med nappen. När vi stoppade in nappen i munnen gjorde vi ett roligt ljud samt rörde nappen från sida till sida i munnen sen tog vi ut nappen och stoppade in nappen igen och så höll vi på och efter några gånger (Vid olika tillfällen) tog han nappen och började suga på den. Idag är han 4 ½ månad och vill ha nappen när han sover men knappt inte annars ibland om han är lite ledsen oxå. Lycka till!

• ilse

Vi använder pigeon-nappar. Är lite dyrare, men är en sugnapp som ska likna bröstvårtan och stimulerar sugreflexen. Eftersom min son föddes 6 veckor för tidigt vandes han vid napp på SöS. Och de använder dessa nappar! Min Noa vill ha den även på dagen och natten, om han inte är hungrig då.

Finns att köpa på babyland:
    www.babyland.se/sugnapp-pigeon-sil-stl1-1p-bla_x_13PIG13887.aspx

• solana
    Pilu skrev 2009-12-21 17:08:06 följande:
    Kanske sån man menar?!www.bambino-mam.se/bambino/1166543-ny-ultramj...
    Ja i den stilen. Eller tvärtom, för det är väl individuellt för bebisar med vad de gillar. Man fårnog testa lite olika modeller innan man ger upp.
  • far

Är det helt ute att suga på sin lilla tumme, i stället för napp?

• Pilu
    ozapoza skrev 2009-12-21 18:23:29 följande:
    Mitt tips är att ge barnet lillfingret först. När ungen kommit igång att snutta på det så byter du snabbt och smidigt ut det mot nappen. "Knacka" lite på nappen med jämna mellanrum om du ser att snuttande avtar.
    Just ja - vi brukar också knacka lite på nappen och då börjar han suga igen om han slutat!
    solana skrev 2009-12-22 11:06:08 följande:
    Kanske sån man menar?!www.bambino-mam.se/bambino/1166543-ny-ultra mj... Ja i den stilen. Eller tvärtom, för det är väl individuellt för bebisar med vad de gillar. Man fårnog testa lite olika modeller innan man ger upp.
    Ja precis
    ♥ Välkommen Max ♥
  • Pilu
    far skrev 2009-12-22 11:10:14 följande:
    Är det helt ute att suga på sin lilla tumme, i stället för napp?
    Nä det är det väl inte men det känns lättare att få  min son intresserad av en napp än att försöka pilla in hans tumme i munnen det skulle han nog inte gilla... Och så kan jag tänka mig att det är lättare att sluta sen för tummen har man ju alltid med sig
    ♥ Välkommen Max ♥
  • ozapoza

Jag sög på tummen tills jag började skolan, och det var väldigt svårt för mig att sluta. Jag fick ha någon slags tandställning som skulle påminna mig om att inte suga. De flesta har säkert lättare för att sluta men jag tänker att sonen kanske brås på mig och vill hellre att han har napp.

• Två paddlar och en svans

Vi testade några gånger, sen bestämde vi oss för att vara glada istället. över att dottern helt enkelt inte behövde någon napp. Varför skapa ett behov som inte finns?

Det är väl i och för sig förståeligt om man vill att barn ska ha napp om de nu vill amma konstant, fast personligen skulle jag hellre försöka ta reda på om det kan vara så att maten helt enkelt inte räcker.
    Det kan man ju t ex göra genom att pumpa, eller kolla barnets vikt osv.

Annars har jag jättesvårt att fatta hur man kan VILJA att barnet ska ha en plastpropp i munnen om den hellre låter bil.

Svar på tråden Tips för att få en månads bebis att ta napp?