• Hanna91

Tråd för oss unga mammor och unga gravida!

Hej Hej!

Jag är inte gravid och har inte barn men jag och min pojkvän planerar att börja försöka i juni, juli. Jag vill bara veta lite hur de funkar för er, jag fyller 19 nu i april och hoppas på att få ett fast jobb till sommaren, har sökt på lite olika ställen=)

Hur funkar de med ekonomin för er? Är det dyrt, vad är det som kostar?

Kramiiiis

• Hanna91

Vi har nästan inga utgifter i nuläget, sambon har ut runt 20 000 i månaden så är rätt säker på att vi ska klara oss :)

janniahlholm skrev 2010-03-16 02:21:55 följande:
    allt kostar :P men det går ihop och vi kan leva gott på våra 25000 i månaden :)det som kostar ofta och ganska mycket i slutändan är ersättningen, eftersom jag inte ammar så blir det mer än man tror.blöjor är inte heller gratis om man vill ha (som jag) pampers och inte icas egna, typ.. visserligen vet jag inte vad dom kostar eller hur bra dom är, men jag gillar pampers :)sen är det ju försäkring, kläder, osv som kostar ibland. men det går ihop :) bara någon av er har jobb och ni inte har allt för mycket fasta utgifter.
  • Hanna91

En lite fråga jag har bara, hoppas någon har något bra svar :D Om jag blir gravid i Juli och blev fast anställd i Juni, hur fungerar det med föräldrapenning o så? Plus att de känns dumt o skaffa barn direkt när man blivit fast anställd, fast egentligen inte, vad tycker ni om de?

• Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:03:56 följande:
    De baserar föräldrapenningen på din sjukpenningsgrundande inkomst. Alltså din beräknade årsinkomst av arbete. Om du är anställd räknar de månadslönen gånger 12 tror jag. Man kan sluta jobba eller gå ner i tid ett halvår innan beräknad förlossning utan att ersättningen påverkas. Det baseras alltså på tiden innan dess. Om jag inte är helt ute och cyklar nu. Men så här förklarade dom för mig när jag ringde och pratade med dom.
    Är det "kört" för min del då o få föräldrapenning? Har ingen anställning sedan innan, bara jobbat extra, går i skolan nu...
  • Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:19:05 följande:
    Om du arbetar vid sidan av studierna, och/eller under lov. Kan du få SGI baserad på den inkomsten. Men det måste du nog anmäla senast när du söker föräldrapenning.
    Okej. Så med andra ord, om jag hinner jobba mellan juni - Mars, april nån gång som fast anställd så spelar de ingen roll när de gäller föräldrapenningen sen? Alltså noll ?
  • Hanna91
    Leijne skrev 2010-03-21 21:31:35 följande:
    Då baserar de ju din SGI på inkomsten du haft under den tiden. Minus ett halvår från bf.

Okej, fattar inte helt rikigt, för kan inget om SGI men de går väl o läsa sig till de någonstans :P
  • Hanna91

Hade ni jobb innan ni fick barn, hur funkade ekonomin? hur funkar den?

• Hanna91
    janniahlholm skrev 2010-03-22 21:03:35 följande:
    om du jobbar från juni-mars fast anställning och lyckas jobba ihop det antal timmar som behövs så kan du använda den anställningen för att höja din SGI.
    Tack jag fattar nu :) Men nu är jag riktigt ledsen för mitt jobb har kommit fram till att dom inte längre ska anställa någon pga att dom tror att butiken inte kommer fungera pga att en större butik ska öppnas i närheten.. nu är jag riktigt ledsen och deprimerad, ville så gärna ha de jobbet och ville mer än något ANNAT ha barn snart :( :( :( Känns riktigt jobbigt nu :(
  • Hanna91
    janniahlholm skrev 2010-03-23 10:42:07 följande:
    har min karl inget jobb då?min sambo hade fast jobb och vi försökte bli gravida ändå, nu står jag med lägsta FP iofs, men vi klarar oss fint på hans lön på 20.000nu ska iallafall han gå hem och vara pappaledig och jag ska jobba i sommar :) ska bli sååå kul att se något annat än den här lägenheten! :)
    Jo min sambo ha ett fast jobb med ca 20 000 kr ut i månaden... Jag jobbar extra just nu, med en lön runt 2000-5000 i månaden, väldigt olika. Vad har ni för utgifter? Får ni mkt över i månaden? Hur mkt får man lägga på blöjor, mat o allt annat till barnet? Vore så skönt o se ett ljus i tunneln, att min sambo skulle förstå att vi inte kommer gå minus om vi skaffar barn, han vill ju oxå ha, men är rädd för att vi kommer få leva "fattigt" ... :(
Svar på tråden Tråd för oss unga mammor och unga gravida!