• bambigirl

Släktproblem vid bröllopet

Vi ska gifta oss i juli och har lite problem både med hur vi ska göra med inbjudning samt honnörsbordet. Kanske jag får lite bättre gensvar här än på BT.

Min m2b pappa gick ifrån hans mamma för ca 2 månader sen. Nu bor pappan med en ny kvinna och han är verkligen lycklig. Min svärmor däremot är ledsen och bitter och hatar dem båda...

Till saken hör oxå att min svärmor är sjuk sedan 5 år tillbaka och verkligen mår jättedåligt. Hon är väldigt inne i sin sjukdom och pratar nästan bara om hur dåligt hon mår.

Tror att både min pappa och min svärmor skulle ha en väldigt trist bröllopsmiddag (min pappa pga svärmoderns sjukdom, min svärmor pga att sitta ensam på hörnet) om vi hade tradionell bordsplacering vid honnörsbordet. I övrigt har vi inte tänkt ha någon bordsplacering alls.

En tanke vi har är att kanske sätta min tärna, bestman med bordsherre resp dam bredvid oss istället. Min svärmor skulle då kunna sitta med sin syskon som hon har väldigt bra kontakt med. Vad tror ni?

Dessutom skulle vi egentligen vilja bjuda min svärfars nya kvinna till bröllopet då hon är trevlig, de bor ihop och har gjort det i nära 6 månader vid bröllopet. Min svärmor har tyvärr sagt att om nya kvinnan kommer, vill inte hon komma. Tror inte att hon förstår att hon sårar sig själv och min sambo mest genom det. Jag skulle önska att vi kunde prata med henne (svärmor alltså och få henne att lyssna på vad vi tycker, men hon är svår att prata med, kan få utbrott och bli aggressiv... Hur ska vi göra? Ska vi försöka prata med svärmor och försöka få henne att komma trots att den nya kvinnan oxå kommer, eller ska vi låta bli att bjuda den nya? Min sambo vill förstås ha sin mamma där, så att bjuda båda och låta svärmor bestämma själv funkar inte...

• Svar på tråden Släktproblem vid bröllopet
  • Signatur

Hmmm, jag hade nog prioriterat svärmor framför svärfars nya kvinna. Är hon trevlig som du säger kan du prata med henne innan. Jag tror hon förstår att det är känsligt för din svärmor.

Tycker din idé om det alternativa placeringen låter bra. Det kan nog vara lämpligt att tala om det för dina föräldrar först så de inte blir besvikna över att inte få sitta bredvid brudparet.

Alternativt kunde kanske runda bord vara bra. Om de inte är så stora är det lättare att prata med fler runt omkring än bara den man sitter bredvid.

• Cybermum

Jag tycker du skall förklara för svärmor vilken stor dag det är för er,
    Bjud både nya kvinnan och svärmor, man skal linte börja dela på paren bara för nån har in mot en av dem, för det är ju bara så att svärmor får acceptera nya kvinnan i din svärfars liv och att hennes son gifter sig, Ge henne en trevlig man att prata med i stället>
    De behöver ju inte sitta brevid varann, man skall väl kunna ta det som vuxna, Säg även att som vuxna bör de svälja stoltheten och kunna fira eran dag!
    Hoppas eran dag blir så underbar som möjligt!!!

• mamy

Håller helt och hållet med Signatur. Tycker faktiskt inte att man kan begära av din svärmor att hon ska tycka det är okej om den nya tjejen är med. 2 månader är ju väldigt kort tid, om de hade varit tillsammans i flera år hade det varit en annan sak.

Kör på alternativ placering, tycker bröllop blir som bäst när man försöker få alla att slappna av och trivas så mycket som möjligt och med ditt förslag låter det ju som att det skulle bli bra både för er och för han mamma. Hoppas ni får en underbar dag!

• carmencita

Jag håller också med Signatur och mamy. Det är för mycket att kräva av svärmor att den nya kvinnan ska vara med. Strunta i det! Om den nya kvinnan är något så när vettig så fattar hon väl det...

Jag tycker också att ditt förslag till alternativ placering låter bra! Vem säger att det "måste" vara på ett visst sätt... Lycka till med allt!

• petrusjka

Bjud alla. Placera dem med någon de gillar istället för gamla trista placeringen. De får uppföra sig, det är er stora dag.

Min morsa höll på att storkna av tristess under vår bröllopsmiddag, hon har verkligen INGET gemensamt med min svärfar, och han är inte någon muntergök, så fram för alternativa placeringar...

• Fru Längtan

Hade ungefär samma problem men vi löste det så här:

Min pappa med ny fru på ena sidan av honörsbordet och min mamma med ny på andra sidan honörsbordet. Båda satt där, men långt från varandra. Eftersom mina föräldrar inte talar med varandra och hatar varandra, vart jag förvånad att det fungerade så bra. Det är ju faktiskt för brudparets skull som de är där, allt annat får man lägga åt sidan för en kväll.

• Liria

Bjud samtliga men strunta i den traditionella paceringen. Jag tror att alla har roligare på så vis. Har själv funderat på att göra så fast det inte finns någon osämja bakom...

• bambigirl

Vad glad jag blir över alla svar! Tack! Gör nog så att vi pratar med nya kvinnan när hon och svärfar kommer hit på fredag... Tror att de båda kanske tycker att det är bäst att vänta med att få svärmor att acceptera deras förhållande... Som ni säger, det har ju inte flytit alltför mycket vatten under bron sedan svärföräldrarna gick ifrån varandra...

Ni är underbara! Tänk vad familjeliv är bra

• Jossebell

Vi hade oxå lite problems när vi skulle fixa för bröllopet så här kommer en lite resume hur vi fick göra. Kanske ger det nått tips eller åtminstone lite curage hur man törs göra

Mamma som vi visste skulle komma packad hur vi än bar oss åt måste vi placera brevid hennes sambo så han kunde hålla rätt på henne. Min pappa är död så då hade vi inte nått sånt bekymmer. Makens pappa fick då ha sin fru till bordsdam trots att detta inte är makens mamma men hon finns inte heller i livet så det funkade.

Jag har 3 fastrar varav 1 som mamma vägrade att möta. Så jag ringde en av fastrarna som jag har bra kontakt med och sa som det var och då sa hon själv. Skippa att bjuda oss fastrar så har du löst problemet. Sagt och gjort....

Annars är det ju som så att det är ni som bestämmer vem ni vill bjuda och det är upp till gästerna att acceptera detta och uppföra sig. Passar inte galoscherna får man ha en underbar dag utan dessa!!

• Sunray

Nej men nu blir jag lite paff.
    Hm, svårt att inte bjuda din pappas nya då de bor ihop. Jag hoppas verkligen inte hon blir sårad om hon inte får komma. Ni verkar ju inte ha några problem med henne och bor de ihop så tycker jag det skulle se kontigt ut och ganska uppenbart varför hon blir utesluten.
    Jag tycker nog som cybermum, att just den dagen kan de väl offra och svälja sin stolthet för er skull!
    Groll hör inte hemma på bröllop och en sådan dag ska de kunna visa sig vuxna och bita ihop..

Men sedan tycker jag att du kan underlätta det hela med att inte ha en traditionell bordsplacering, precis som du funderade över. Placera din mamma jämte sådana hon tycker om och dessutom kan du ju ha henne närmast dig, även om det inte är tradition så kanske hon känner sig mer betydelsefull än den nya kvinnan.

jag är i samma sits som du. Men jag tänker bjuda bägge parter med respektive på bröllopet. Om de sedan kan hantera det eller ej är faktiskt inte mitt problem den dagen och det har jag sagt till dem med.
    Det är inte jag som måste övertala dem att komma! Det är en självklarhet. Jag är ju deras dotter!! Det är de som måste välja. Kanske låter kallt men, men..Kallare är det att göra sin dotter ledsen genom att ej komma..
    En sådan dag ska du inte behöva tänka på att du sårar andra. Den dagen är er dag och jag blir så ledsen när folk säger.."Kommer hon så kommer inte jag"
    Min mamma sade exakt likadant till mig, men jag sade att OKi, synd att du missar den dagen för det skulle betyda så mycket om du kom. Du måste förstå vår sits med.
    Nu ska hon komma iallafall och jag har även kompenserat henne med att hon får sitta lite annorlunda och mer speciellt.

Jag hoppas det ordnar sig och jag hoppas att du förstår att det är inte ditt problem...

• Sunray

Sorry, jag och släkt kringelkrokar går inte ihop.*s* Trodde det var dina föräldrar, men det spelar ingen roll egentligen.
    Tycker samma som jag skrev tidigare.

kram

• bambigirl

Sunray:
    om det vore min mamma skulle jag bjuda båda, sen fick hon låta bli att komma om hon ville det (även om jag skulle bli jätteledsen om hon inte kom). Men det är sambons mamma och han vill verkligen ha henne där och vill inte riskera att hon inte kommer. Att hon är sjuk (går både på kroppen, svårt att styra kroppsfunktioner, samt på förståndet, svårt att styra humöret och har lite svårt att hänga med i resonemang) gör det inte lättare. Hon är väldigt svår att prata med och har väldigt svårt att förstå att andra kan ha andra åsikter.

Helst skulle jag vilja att min sambo pratar med henne om detta en gång bara för att höra om hon står fast vid sitt beslut, men jag tror att det kan bli svårt. Han har en väldig respekt för sin mamma och jag tycker att han accepterar väldigt mycket av det hon gör bara för att hon är sjuk. Även sådana saker som verkligen inte är ok att göra....

• bambigirl

Sunray: egentligen tycker jag som du oxå, men det tycker inte min sambo och det är ju hans familj... Hans familj är så annorlunda från min. I min familj är vi väldigt öppna med vad vi känner och hur vi tycker, men i hans familj r det inte lika ok att tycka och tänka högt, (tro mig jag har provat, det gick sådär ) Får nästan en känsla av att svärmor tror att jag bara sätter mig på snedden och jävlas med henne för kul, när jag beter mig som jag gör hemma...

• Sunray

Jag kan förstå det med sjukdomen. Det måste vara jobbigt.
    Men ändå, det är er dag och den skall respekteras.

jag hoppas verkligen det ordnar sig och jag föstår din tråkiga sits.

• dexterswife

Jag tycker verkligen att vuxna människor borde kunna vara så pass civiliserade att de klarar av att vistas i samma lokaler trots att de är skilda. Speciellt när det är något så viktigt som att deras barn ska gifta sig.

Vad gäller bordsplaceringen tycker jag att er idé med tärna och bestman är kanon!

• mamma035

Jag hade samma problem när jag gifte mig. Mina föräldrar är skilda och min pappa har träffat en ny kvinna. Vi paratde med pappas nya och kom överens om att hon inte skulle komma, detta förstod hon . Det var ju vår dag och självklart ska våra föräldrar vara med. Hon kom tiull kyrkan men inte till festen. Vid bordsplaceringen så hade vi fyrkantiga bord där gästerna satt, så kunde de prata med varandar runt hela bordet.(mYcket uppskattat) På honnörsbordet blandade vi föräldrar, syskon, mormor, moster, morbror,kusin,bestman och brudtärna. Min mamma är oxå lite svår ibland , så hon satt mellan min man o hans pappa. Jämte mig satt min pappa och sen min svärmor. Det gick jättebra. När alla väl är där så glömmer man allt gammalt, då är man så upp i bröllopet och alla känslor som det tar fram. Min mamma o pappa dansade tom med varandra, för min skull. Jag har inte sett dem prata med varandra ens sedan skilsmässan. Så jag tror att den dagen tog fram det bästa hos alla! Lycka till med din stora dag! Bara njut av din bröllopsdag så ordnar nog det andra sig.

• mamy

hmm... ber om ursäkt om jag kanske svävar ut lite från ursprungsfrågan, men jag måste nog ändå säga att jag förstår sambons resonemang mera. Okej att det är bröllopsparetsdag och inte deras problem om andra grälar, men det vore såklart inte kul för sambon att se mamman ledsen eller må dåligt. Då tycker inte jag att det är så konstigt att han väljer att prioritera sin mammas känslor (som har tagit han om honom hela hans liv) framför en kvinna som det verkar som han bara känt i några månader, pappan tror jag nog förstår resonemnaget också. Nu vet ju jag såklart inte allt som har hänt i deras relation, men jag kan ju sätta mig in i hur jag hade känt mig om jag var i svärmoderns situation, jag hade blivit mycket glad om min son visade respekt och hänsyn och inte bjöd den nya kvinnan, så viktigt kan det väl ändå inte vara att hon kommer? Som sagt, förlåt för utsvävningen, tänkte bara att det kanske blir lättare för dig att förstå hur din sambo resonerar, fast det verkar ju som att du respekterar hans inställning hur som helst så ni får säkert inga problem med att bestämma hur ni ska göra. Återigen, hoppas ni får en underbar dag!

• Signatur

Jag känner också att jag vill förtydliga lite även om det blir lite OT:

I vanliga fall hade jag tyckt att föräldrar och deras ev respektive får bete sig vuxet och stå över allt groll under ett bröllop.

MEN i detta fallet är det så nytt och då tycker jag man som brudpar kan försöka ta lite hänsyn till svärmoderns känslor.

Svar på tråden Släktproblem vid bröllopet