• Marie Curie

Spelar ni julklappsspelet?

Det verkar som om alla spelar detta numera, gör ni det också? Berätta gärna vad ni har för regler hos er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-23 19:30
    Exempel på regler:

Alla som ska vara med köper ett antal paket, tex kan man enas om att alla ska köpa tre paket eller att alla ska handla för samma summa pengar.

Alla paket läggs i en hög. Sedan börjar tex yngste deltagaren att slå en tärning. Blir det en sexa får han/hon ta ett paket ur högen. Därefter är det nästa persons tur osv tills alla paket är slut.

Nu får alla öppna de paket de tagit och visa upp vad de fått. Därefter sätter man en äggklocka på tex 20 min. Sedan slår man tärningen igen. Får man en sexa får man ta en sak av någon annan. När klockan ringer är spelet slut och det man har då behåller man.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spelar ni julklappsspelet?
  • Marie Curie
    KossanMuu skrev 2009-12-21 20:42:59 följande:
    Jag trodde faktiskt det var vanligare för jag tycker mig ha hört fler och fler på senare år som har börjat med det... Kanske är olika vanligt i olika delar av sverige?
    Tycker också jag hör om det hela tiden, senast idag när två personer före mig i kön på ica diskuterade hur många "småpaket" de skulle köpa.

Kan tillägga att vi bor i södra Sverige.
  • happy 78

vi köper en present var o sen börjar spelet. Tärningen kastas o får man en sexa så öppnar man det paket som man tror är det bästa.När alla har varsin öppnad present så börjar tärningskastandet igen. Får man en sexa så får man byta till sig det man hellre vill ha o dessutom körde vi att man va tvungen att byta även om man inte ville när man fick en sexa. När det gått 10 minuter så har alla en varsin klapp. Vi vuxna köper inte klappar till varandra så det här är ett sätt att göra det lite roligare än att ingen får paket...

• Mallaco

Jodå och i år blir det x2.

tre paket á 50 kr. 6 på tärningen får man ta. När alla paket är öppnade får man välja en grej man vill ha från sin hög alt från den som har flest om man haft oturen att inte slå en 6a (så alla får något med sig hem). Efter det gäller 20 min att åter slå en 6:a och man plockar det man vill ha från varandra.

• Taggtroden

Ja, min mamma tycker det är skitkul så vi har gjort det i några år nu. Även på jobbet kör vi julklappslekar på olika ställen och i olika grupper.

Hos mamma gör vi såhär: Mamma köper ca 20 olika paket, bara hon vet vad som är i. Sedan går i i turordning så alla slår en tärning. Får man 1 eller 6 får man ta ett paket och öppna. Sedan ställer vi en timer på ett antal minuter och så går vi runt så man får sno av varann, men mamma är noga med att alla ska ha lika många i slutändan så hon brukar ändra reglerna eftersom
    Men självklart köper vi vanliga julklappar till varandra också!! Paketen i julklappsleken är 10- kronorsgrejer, "bra- att- ha- saker".

På jobbet gör vi såhär: Alla får en lapp med en siffra på. Från 1 till så många vi är (brukar va mellan 30 och 60 stycken så det tar tiiiiid). Den som får ett tar en julklapp i högen. Alla har köpt en var för en bestämd summa. Den öppnar. Nästa på tur får välja att ta en ny julklapp eller ta föregåendes. Det en den föregåendes så får den öppna en ny. Tredje person får välja att ta en ny eller ta någon av de föregåendes, och den som ev blir utan får öppna en ny osv. Dock får man bara ta samma grej EN gång.

Vad långt det blev, men det är de två olika julklappslekar jag brukar köra

• KossanMuu
    Marie Curie skrev 2009-12-21 20:51:15 följande:
    Tycker också jag hör om det hela tiden, senast idag när två personer före mig i kön på ica diskuterade hur många "småpaket" de skulle köpa. Kan tillägga att vi bor i södra Sverige.
    Det gör vi med.

Taggtroden: Den ni kör på jobbet verkar också rolig Har inte hört nåt liknande innan faktiskt!
  • Atamon

Aldrig hört talas om... eller i varje fall så trodde jag inte det men inser att det var sådan lek som de gjorde i ett Ullaredsprogram, men jag tänkte att det var något som just det kamrat/släktgänget sysslade med, hade inte en tanke på att det förekom bland fler folk.

• annca

Har kört "paketparty" på jobbet ett antal gånger.
    (Alla har med sig tre paket, sedan spelar man först tärning om paketen, och sedan spelar man täening om att få "sno" paket av andra, när de är öppnade)
    Men aldrig hemma...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Miss Skellington

Vi brukar spela hos grannen på hans årliga glöggfest. Vi kör dock den hårda varianten där man öppnar paketen först när leken är slut och sitter du då utan - synd för dig.

• scaniae
    Marie Curie skrev 2009-12-21 19:38:05 följande:
    Det verkar som om alla spelar detta numera, gör ni det också? Berätta gärna vad ni har för regler hos er.
    vad ÄR det för nåt??
  • Sofiero

Nej. Den som föreslår en sån grej får fira jul utan mej. Som t.ex. min svärfamilj.

• Sandriz

Vi kör julklappsleken! Brukar köra en variant med tjejkompisarna på annadagen och en med släkten på julafton.

variant 1 (den med tjejerna) Alla köper TRE paket. ett paket för 10 kr. ett paket för 20 kr. ett paket för 30 kr.

Sen slår man tärning. får man 1 eller 6 får man ta ett paket från högen och öppna det.
    när alla paket är öppnade och det ligger 14 paket hos någon och inget paket hos någon annan slår vi igång en timer på 15 minuter och sen fortsätter vi slå tärning. får man 1 eller 6 får man sno julklappar. blir väldigt stressigt och högljutt :P
    När de 15 minuterna är slut så är vi snälla och alla som har mer än 3 saker lägger de sakerna de kan undvara i en "förlorarhög" på bordet så får de som inte hade några julklappar när leken var slut slå om dem tills alla har 3...

oj så krångligt det blev. fattar ni ngt?

variant 2 (den med släkten) Alla köper en julklapp för 100 kr.
    Man lägger julklapparna på bordet. Person 1 börjar ta en julklapp och öppnar den.
    Person 2 får välja att antingen ta en ny julklapp eller ta julklappen av person 1 (gå medsols...)
    Tar person 2 person 1s julklapp får person 1 ta en ny julklapp.
    Person 3 tar antingen en ny julklapp eller snor av person 1 eller 2.
    Sen fortsätter man bara tills alla julklappar är slut. Alltså. När den sista julklappen är öppnad är et slut.
    Den här är inte riktigt lika rolig, men det blir väldigt mycket pakter och taktik så det är ändå kul... ;)

Inte så värst bra på att beskriva känner jag.

Imorgon blir det julklappslek här hemma hos oss med släkten. Ska införa variant 1 till släkten tänkte jag. dock med bara 2 julklappar för 50 kr styck...

• norrlandsgumman

ja det gör vi, men min svägerska gör nya "regler" för varje år.. hehe, lite snurrigt, men äh, va då, det är ju bara en lek och alla är glada :)

• Hjärtefröjd
    glasbubblan skrev 2009-12-21 20:50:59 följande:
    Va? Man köper presenter för presenternas skull och inte utifrån vad man tycker att var och en ska få? Låter fullkomligt galet i mina öron. Och sno sakerna från varann... nja...
    Måste hålla med! Jag vill inte ha massa småskit utan tanke bakom, och ingen annan i min familj heller.
  • Sofiero
    Hjärtefröjd skrev 2009-12-23 18:50:15 följande:
    Måste hålla med! Jag vill inte ha massa småskit utan tanke bakom, och ingen annan i min familj heller.
    Är helt med på det, jag också! Och så gnäller man över att "julen är konsument-högtid"... Jaa det tror fasen det om folk ska ut och handla små-skit för 10-20-30-50-100 spänn som ska passa precis vem som helst...!
  • Boothwalker

Körde det idag och det är lite trist när en del bara tar nåt utan att tänka efter om det är nåt folk verkligen skulle vilja ha. Man borde iallafall köpa nåt man kan tänka sig själv. Idag drog jag nitlotten och fick ett par urfula muggar med tomtar. Jag gillar inte tomtar, använder inte muggar och förstår inte hur nån kan tycka det var en bra present. Men men. Jag kan vara utan. Önskar bara att min present hade hamnat hos nån jag inte skulle ha nåt emot att ge den till utan att få nåt tillbaka =) (Muggarna gav jag förresten bort direkt =)

Räven överraskar Grisen...
Svar på tråden Spelar ni julklappsspelet?