skillnad på vetemjöl & rågsikt?
Kanske en dum fråga
Men när det står i ett recept att det ska vara vetemjöl, kan jag använda mig av rågsikt då?
Det är ju mjöl d oxå *ler*
Tack på förhand
Kanske en dum fråga
Men när det står i ett recept att det ska vara vetemjöl, kan jag använda mig av rågsikt då?
Det är ju mjöl d oxå *ler*
Tack på förhand
Vetemjöl är 100% sädesslaget vete och rågsikt är 60% vetemjöl och 40% mjöl av sädesslaget råg. Blandningen med vete gör att mjölet är mera lättbakat, än om det skulle vara 100% råg.
Det är nog bättre om du tar ett recept där det ska vara just rågsikt, eftersom olika mjöler både smakar och beter sig annorlunda vid jäsning och bak.
Tänk bara på att rågsikt är det lite mer fibrer i, så du kanske inte behöver lika mycket mjöl. Och så blir det en annan smak eftersom det är ett annat sädesslag.
Fast inget slår lukten (eller smaken!) av nybakat, så vem vill låta sig hindras av att man inte har rätt mjöl hemma?
oki, tack så mkt för era svar!
ska gå å köpa lite vetemjöl
Det behövs ej här:
Mustig rågsiktsbulle
Portioner: 2 stycken
Tid: 15 minuter + jäsning+ gräddning
Ingredienser:
50 g smör
6 dl fingervarmt vatten
1/2 pkt jäst för söta degar
1/2?1 msk salt
15?16 dl rågsikt
1.Smält fettet i en kastrull eller i mikron. Häll i vattnet och värm till 37 grader.
2.Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt och mjöl. Spara cirka 1 dl till utbakningen.
3.Arbeta samman till en smidig deg, först i bunken och sedan på mjölat bakbord. Jäs degen under handduk i cirka 1 timme.
4.Värm ugnen till 250 grader. Knåda degen på nytt och dela den i två delar. Forma till rundlar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt rundlarna jäsa under handduk i cirka 30?40 minuter. Pensla eventuellt med lite smör blandat med vatten.
5.Placera bröden i nedre delen av ugnen. Dra samtidigt ner värmen till 200 grader. Grädda i 45?60 minuter. Låt sedan kallna under handduk.
6.Se till att norpa den goda skalken innan andra hinner före.
*mums* vad gott det låter!
Ska jag verkligen testa, tack så mkt för tipset!!
Blev de goda?