• Koloraturell

Ni som gör julskinka

Jag är novis på området julskinka....

Jag har en rimmad, visst är det samma sak som redan kokt? Behöver man koka igen?

Den känns oroväckande "sladdrig", ska man bara griljera och sedan blir det bättre??

Kort sagt, hur gör man?? Har läst på men blev osäker.

• Svar på tråden Ni som gör julskinka
  • Ejin

immad innebä inte kokt... det stå på om den ä fädig kokt.. så stå det bara rimmad ä den rå... då måste du koka den..

• Miot

Rimmad betyder att den är lite saltad, tror jag =) Men det står på hur länge du ska koka den eller ha den i ugnen. Det brukar vara 50-60 min per kg.

• Koloraturell
    Miot skrev 2009-12-22 18:49:26 följande:
    Rimmad betyder att den är lite saltad, tror jag =) Men det står på hur länge du ska koka den eller ha den i ugnen. Det brukar vara 50-60 min per kg.
    okej, då vet jag. Är det dåligt att dela en julskinka i två delar och koka den? annars blir det till att skaffa större kastrull ^^
  • Miss Cee

Det enklaste är att göra den i ugnen.

Ta ur skinkan ur plasten, men låt nätet sitta kvar. Sköj av den under kallt vatten. Linda in den helt och hållet i folie. Lägg på en långpanna (dvs ugnsplåt med höga kanter). Stick in en termometer i den.
    Sätt in hela plåten i ugnen på 175 grader.
    Sen tar det cirka 1h/kg skinka innan den är färdig. Termometern ska komma upp i 75 grader, då är den färdig.

Sen kan du grilljera den om du vill.

• Disela

När du har en rimmad skinka, ska du ha den i ugnen. I kokboken står det ca 1 timme per kilo. Jag har den i ugnen, på ca 70 grader över natten, alltså 8-9 timmar. Då blir den oerhört saftig. I folie då såklart. Sen tar man ut den, låter den svalna och sedan griljerar den. (Grov senap, ägg och sedan ströbröd överst). Griljerar gör du på högre värme tills griljeringen är gyllenbrun.

• Disela

Ett annat tips, skär ett litet snitt i foliet innan du sticker i termometern, annars får du en bit folie i skinkan.

• Koloraturell

Tack alla, ska ta itu med det där imorgon :)

Svar på tråden Ni som gör julskinka