Jag var riktigt rädd efter andra. Den förlossningen var hemsk och jag bearbetade den inte innan det var dags för tredje. Jag valde att ignorera det, till det inte gick längre
.
MEN förlossning nummer tre blev underbar, om man kan använda ett sånt ord. Förlossning är väl inget som är underbart egentligen enligt mig, men i jämförelse med dom andra så var den tredje det (även om första var standard och jag är helnöjd med den också).
Den tredje var lite långdragen och det var ju segt. Började få värkar tidig morgonen den 2. Dom blev inte så mycket tätare, kom ungefär var 10 minut, men jag hade tid till bm samma dag och hon sa jag var öppen 3 cm så jag fick ändå en chans att komma in till fl (dom hade det lugnt). Jag blev lovad hjälp på traven på telefon om det skulle bli segt, men väl där fick jag bara promenera runt. Kunde jag ju lika gärna göra hemma. Vilket fall som, värkarna var uthärdliga så vi åkte hem på kvällen, hände ju inget och precis när jag lade mig för att sova på natten så gick vattnet. Då kom värkarna tätt och regelbundet och med kraft omgående. Det var ungefär kl2. Åkte in med en gång. Fick lustgas efter den obligatoriska halvtimmen i ctg och efter det var förlossningen smärtfri. Överdriver inte. Så fort det kändes lite jobbigt ökade vi bara styrkan lite. Sen sa jag till bm när jag tyckte mig vara fullt öppen, vilket stämde. Ville krysta direkt på det och på tre krystvärkar, krystvärkar med enorm kraft i, kom han. Strax efter halv 8 på morgonen.
Varför jag är så nöjd med den förlossningen är för att jag dels klarade av att hålla paniken i schack (men hade också en bm jag litade på den gången), lyckades få den smärtfri på lustgas (jag använde en variant av dykmetoden fast jag inte tänkte på det då) och jag skötte det hela helt själv. Jag hade full kontroll på vad som hände/skedde och när.
Efteråt fick jag dock kraftiga skakningar i över en timme, kunde inte hålla lillen så det fick maken göra. Livmodern drog inte ihop sig, trots förebyggande läkemedel (samma sak hände vid andra) och jag förlorade en del blod. Trots det så var jag pigg och alert och vi åkte hem efter 7 h. Hade ju dåligt blodvärde i några veckor efteråt, men det kämpade jag ju upp med extra järn.
jag hoppas nästa ska bli likadan.