• Anonym (Skitskraj)

Hemorrojder eller rektalcancer??

Ja, det är frågan. Ni som råkat ut för hemorrojder, hur vet ni att det är hemorrojder och inget annat?

Jag födde mitt andra barn för fem månader sedan och har nu, för en vecka sedan, fått yttre hemorrojder. Tror jag i alla fall. Jag vet hur hemorrojder ser ut och jag har läst mig till att det finns sådana som jag som "skaffar" det efter graviditeten i stället för under tiden man är gravid. Jag har sedan flera år tillbaka haft tillfälliga problem med förstoppning och någon gång i halvåret har något brustit i tarmen och det har kommit ut ganska mycket ljusrött blod. Jag tänkte att det var en spricka för det har svidit och kliat lite efteråt, och jag har förstått att jag har väl tur så länge jag sluppit hemorrojder. Nu vet jag att hemorrojder sitter inuti tjocktarmen och sedan vandrar ner för att så småningom sitta utanför tarmen och det är vad som hänt mig nu. Det är lite opraktiskt.

Alltså knallade jag in på apotektet för att skaffa Xyloproct-salva för att bli av med hemorrojden (om man nu blir det eller ej vet jag inte säkert, men det lär visst kunna bli kroniskt också). Jag hittade inte salvan utan bad en apotekare om hjälp varpå jag blev grundligt utfrågad om mina besvär samt anmodad att söka hjälp. Om jag blödde ofta (vad är ofta? frågade jag.) och så vidare och att man bör utreda ifall det är cancer och inte hemorrojder. Jag sa till apotekaren att det där lät inget trevligt. När jag sa att jag nyss varit gravid tittade hon missmodigt på mig och sa att då kan det hända att man får hemorrojder. Innan dess hade hon dock hunnit skrämma skiten ur mig, för att ta ett illa valt uttryck *s*. Jag frågade bara var salvan fanns, jag ville inte höra att jag kanske snart ska dö också.

Jag är normalt sett ingen hysterika, men vi har haft fem dödsfall i familjen i år och barnet vi fick i somras dog. Dessutom dog min mamma i cancer. Så apotekarens välmenthet blev fruktansvärt jobbig för mig.

Nå, vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter på området?

• Svar på tråden Hemorrojder eller rektalcancer??
  • The Black Lady

Jag tror def. att du har hemorrojder... men eftersom du blöder ska du ringa och boka en läkartid för undersökning, så du kan bli lugn!

• Anonym (L)

Det är troligen hemorrojder. Men för att veta säkert så behöver ju en läkare titta på det. Så bra att boka en tid på vårdcentralen i säkerhetsskull. OM det skulle vara cancer så är det ju viktigt att hitta det i god tid och ta bort det så fort som möjligt. Blödning från tarmen kan även vara orsakad av en tarmsjukdom, t ex ulcerös colit eller Crohns sjukdom.

Men som sagt du tror att det är hemorrojder och det är det ju antagligen då men alltid bra att kolla upp i alla fall.

Klantigt att henne på Apoteket att skrämma upp dig då där!

Kanske ska tillägga att jag jobbar som medicinsk sekreterare så därför jag vet lite om det här.

• Birgitta2

Det är inte så himla vanligt med cancer "därnere" och framför allt inte på en ung person som du. Men - om du inte blir frisk av det du fått nu från apoteket så bör du kontakta läkare. Du kan nämligen även ha en inflammation i tarmen så det blöder. Och då behövs kortison.

• Anonym (Skitskraj)

Anonym (L) skrev 2009-12-23 10:57:19 följande:

Det är troligen hemorrojder. Men för att veta säkert så behöver ju en läkare titta på det. Så bra att boka en tid på vårdcentralen i säkerhetsskull. OM det skulle vara cancer så är det ju viktigt att hitta det i god tid och ta bort det så fort som möjligt. Blödning från tarmen kan även vara orsakad av en tarmsjukdom, t ex ulcerös colit eller Crohns sjukdom.Men som sagt du tror att det är hemorrojder och det är det ju antagligen då men alltid bra att kolla upp i alla fall. Klantigt att henne på Apoteket att skrämma upp dig då där!Kanske ska tillägga att jag jobbar som medicinsk sekreterare så därför jag vet lite om det här.
    Jag ringde faktiskt till Vårdcentralen igår för att skaffa en tid efter nyår, men de kunde inte boka in något. Så jag ska ringa tillbaka efter helgerna. Hrrrm, så du jobbar inom medicin? Får jag ställa en följdfråga? Jag testade positivt gravid i morse . Allt på en gång och lite till, med andra ord. Vet du något om hur det blir med eventuell behandling av hemorrojder (om vi utgår från att det är det förstås) med tanke på graviditeten?
  • Anonym

har själv haft problem med hemorojder till och från. Blev dock väldigt nojjig på det där med cancer i tarmen och bokade till om med tid för undersökning, men jag fick kalla fötter för själva undersökningen och pratade med läkaren innan och frågan jag fick var om det var 'gammalt' eller 'nytt' blod i avföringen och efter som jag upplevde det som nytt så sa han att det med all sannolikhet var hemorojdproblem och inget att oroa sig för. Besvären har också alltid gått över när jag använt apotekets alkosanal.

• Anonym (Skitskraj)
    Anonym skrev 2009-12-23 11:20:07 följande:
    har själv haft problem med hemorojder till och från. Blev dock väldigt nojjig på det där med cancer i tarmen och bokade till om med tid för undersökning, men jag fick kalla fötter för själva undersökningen och pratade med läkaren innan och frågan jag fick var om det var 'gammalt' eller 'nytt' blod i avföringen och efter som jag upplevde det som nytt så sa han att det med all sannolikhet var hemorojdproblem och inget att oroa sig för. Besvären har också alltid gått över när jag använt apotekets alkosanal.
    Färskt blod? *puuuh* Ja, det är det garanterat i mitt fall med. Jag måste medge att jag inte heller lockas av en rektoskopisk undersökning i "a la vache"-position, som det tydligen heter på läkarspråk. Som en ko på alla fyra, helt enkelt. Nu hinner det gå ytterligare några dagar innan jag kan bli undersökt så vi får se hur det utvecklar sig under tiden. Hur länge fick du lov att behandla med Alkosanal?
  • Anonym (L)

Hej igen!

Jag jobbar på medicinsidan och behandling av hemorrojder sköts på kirurgsidan så därför vet jag inte så mycket om det och kan tyvärr inte svara på din fråga. Men du kanske kan ringa till sjukvårdsupplysningen i väntan på att du får boka besök på vårdcentralen.

• Jesster

Hemorrojder är JÄTTEVANLIGT och jag skulle ju också säga att det med största sannolikhet är det. När man behandlar med salva/suppar så är det viktigt att fullfölja hela kuren som är på två veckor har jag för mig, även om besvären minskar under tiden.

Det är inte farligt att behandla när man är gravid Grattis!

Det är ju ingen rolig famljehistoria du har och det var ovanligt klantigt av Apotekaren att skrämma upp dig på det viset. Visst ska du träffa läkare men mer för att lugna dig själv.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Anonym (Skitskraj) skrev 2009-12-23 11:31:05 följande:

Färskt blod? *puuuh* Ja, det är det garanterat i mitt fall med. Jag måste medge att jag inte heller lockas av en rektoskopisk undersökning i "a la vache"-position, som det tydligen heter på läkarspråk. Som en ko på alla fyra, helt enkelt. Nu hinner det gå ytterligare några dagar innan jag kan bli undersökt så vi får se hur det utvecklar sig under tiden. Hur länge fick du lov att behandla med Alkosanal?
    Med alkosanal går besvären över ganska snabbt (några få dagar). Det är ingen speciell kur man ska ta utan det står på förpackningen 'vid irritation och klåda' typ så jag tror inte man ska köra 2 veckor, men läs på förpackningen. Det är dessutom receptfritt.
  • Anonym (Skitskraj)
    Jesster skrev 2009-12-23 11:37:33 följande:
    Hemorrojder är JÄTTEVANLIGT och jag skulle ju också säga att det med största sannolikhet är det. När man behandlar med salva/suppar så är det viktigt att fullfölja hela kuren som är på två veckor har jag för mig, även om besvären minskar under tiden.Det är inte farligt att behandla när man är gravid Grattis!Det är ju ingen rolig famljehistoria du har och det var ovanligt klantigt av Apotekaren att skrämma upp dig på det viset. Visst ska du träffa läkare men mer för att lugna dig själv.
    Skönt att höra. Tack! Jag är nog lite extra mottaglig för den typen av "skräckpropaganda" man kan råka ut för av läkekunniga om man har otur. Vet du om suppar hjälper mot yttre hemorrojder eller är de enbart till för inre?
Svar på tråden Hemorrojder eller rektalcancer??