Hjälp mig, min 3åring får raseriutbrott
Han fyller 3 år om ett par veckor. Hans humör har blivit hetsigare sista 2 månaderna - kanske inte så konstigt då det var då vi flyttade till en annan stad och kom till ett nytt (ej toppen) dagis också.
Ibland blir han oregerlig, blir ilsken över ngt, fäktar och sparkas och gråter och skriker och går då inte att prata med.
Vi har upptäckt att det bästa man kan göra är att låta honom lugna ner sig, vilket han gör efter en stund, och då börja prata med honom.
Men hans farföräldrar har sett ett sånt här utbrott (har totalt hänt kanske 5-7 ggr) och tyckte det var fasansfullt, det VÄRSTA de ngnsin sett, deras barn har ALDRIG betett sig så för de har haft så bra kontakt med barnen, och sa oxå att han inte är välkommen tillbaka till de om han beter sig så här.
Situationen förvärrades av att farmor grep in och började gasta på honom, försökte ställa honom upp osv. När jag bad farmor gå iväg lugnade han efter ett tag ner sig.
Hur som helst så blev jag ledsen över deras reaktion, känner mig som en usel förälder som inte har kontroll över mitt barn.
Oavsett detta - har ni nga bra tips på hur man bemöter ett ilsket barn? Vad kan jag göra dels för att förebygga och dels i situationen? Vill ju han skall vara harmonisk och må bra...
Och - hur ska jag kunna slappna av hos farföräldrarna i framtiden...