Inlägg från: Pinkmoe |Visa alla inlägg
  • Pinkmoe

    Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 4

    halloj halloj åå percis de ni skriver om låg jag och tänkte på i går.. gud va tråkigt de känns att läggaundan kläder som man kanske aldrig mer kommer använda... min "lilla" tjej som faktiskt  var väldigt liten när hon kom är nu tungviktare och är uppe i 5500 g ungfefär.. fattarinte vad som händer haha.. hon bara expanderar, de på bvc säger jag har bra mjölk och att det BARA är bra när de går upp mycket så länge man ammar men ändå känns det lite konstigt.. Har inte behövt gå dit nu på fyra veckor eftersom hon gått upp så bra, det har ju vart skönt iallafall att slippa nu när de varit närmare 20 minus-.- burr.

    I övrigt har lilla Astrid också börjat stälal sej upp och blir frutkansvärt förbannad om man inte hjälper henne att hålla balansen. Känner på mej att jag har härliga år framför mej med en mycket bestäd liten dam! :)

  • Pinkmoe
    Inkalinka skrev 2010-01-10 11:37:18 följande:
    Har nu gjort avtryck av lillkillens fot och hand i trolldeg och sen gjort en gipsavjutning. Kan tillägga att få ett bra avtryck av handen var inte lätt!! Ska bli kul att göra en om nåt år och jämföra.... Träffade hela min familj igår och lillkillen var med och pratade och skrattade en bra stund. Sov sen 6 timmar på raken när vi kom hem....så skönt!!!
    åå va skoj vi gjorde det med igår :D kan tips om en jätte fin ram som finns på jysk att köpa med både avjutning och fotoram, låter kanske inte fin men det tyckte jag den var :)

    vår lilla ligger på strl 62 nu.. hjälp säger jag .. hon är upp i 5600 och jag har ONT i ryggen och axlarna, är väl bara att vönja sej. Men har införskaffat en bärsele nu iallafall för fy vad jobbigt de är att konka runt på nu..

    Filliduttan: det verkar som om två månaderskontrollen ligger väldigt olika.. vår föräldragruppskompis föddes tre dagar tidigare och gick på sin för två veckor sedan, vi har ine fått tid förrens 18 så de kanske bara tar de på ett ungefär bara för att få ihop tiderna nu så här i juletider`med alla helger som förstör exakta datum :)
  • Pinkmoe

    Hej igen  alla, vad alla små-bebisar verkar börjar bli stora nu har jag läst :) Vad roliga dom är nu, lilla Astrid har börjat "prata" och ligger och säger huuueeee och naaaaeeee hela tiden och blir JÄTTE glad om man svarar {#lang_emotions_wink}

    Ska på två månaders kontrollen nu på torsdag, vad är det de kollar där egentligen? Hon kan inte vända sej helt än utan bara till sida från rygg och ibland mage men aldrig från mage till rygg... så om det är det dom kollar blir hon ju inte "godkänd", så vad händer då...  {#lang_emotions_frown}

    Hon använder lite 56 kläder nu bara men mest 62/68... är nog uppe i  5600 skulle jag chansa på.. konstigt, hon var näst minst av alla i tråden och nu tycks hon vara tjockast haha, men hon har väldigt mysiga lår må jag säga {#lang_emotions_laughing}

    Vad kul att ni ska ha era dop så snart, vi har inte plats att ta emot så många som vi måste bjuda i en lägenhet så vi får vänta tills i maj då vi kan ha det ute hos mina föräldrar på landet.. men det går bra det med, ska inte ens ha dop utan namncermoni så det går nog alla tiders. Vi hade ju först tänk att ha nu i februari och då hade vi tre olika pajer som förslag att bjuda på. Som förrätt hade vi tänkt ha Grossinis (om det stavas så? hårt pinnbröd från italien) inlindade i parmaskinka med vitlöksmjukost mellan så skinkan fastnar.. om någongillar italienskt så är det väldigt simpel enkel förrätt att ställa ut i glas runt om man kan plocka själv :)

  • Pinkmoe
    Ikkapikka skrev 2010-01-18 13:48:51 följande:
    Nja jag tror nog min prinsessa leder viktligan, 7360 gr förra veckan! En knubbis men så är hon även 63 cm. Vi var på 2-månaderskontrollen förra veckan. Läkaren lyssnade på hjärta och lungor och kollade höfterna, kollade även att hon lyfte nacken när hon ligger på mage. Sen gjorde han en konstig sak, frågade om hon kunde förflytta saker mellan händerna, jag svara: nä ska hon kunna det? Han ger henne sedan en kloss i ena handen som hon tappar på den andra handen, varpå han säger "nästan"! Äh, det var ju bara spasmer! Jag frågade sedan min bvc-sköterska om det är något man ska träna på till 3-månaderskollen och berättade vad läkaren sagt, då skratta hon och sa, nej men det ska man ju inte klara förrän 6-månaderskollen. Sopläkare, hoppas det blir nån annan nästa gång. Vi börjar vår föräldrargrupp på onsdag, ska bli kul!
    oj haha, men visst är de goosigt med tjockisar med ;) hmm okej.. får väl se vad vi får för tester då... skit nervös haha
  • Pinkmoe
    Ikkapikka skrev 2010-01-18 23:06:23 följande:
    ja hon är sååå go, massor av veck att hålla reda på när man rengör men det börjar bli tungt att bära på henne, känns i nacke, axlar och armar framåt kvällen!
    ja jag vet, knäveckan är goa.. men handledsväcken har växt enormt såg jag idag.. allt bara går ihop och i slutet är en hand hahah.. Jag kände med att hon  är lite tung, för mej, jag är rätt liten själv så vi har köpt bärsele nu, UNDERBART! kan jag verkligen rekommendera om  ni inte har det! :)
    Josefine Hedlund skrev 2010-01-19 11:04:21 följande:
    Tänkte höra med er om era bebisar har problem meg magen? Vår dotter har väldigt mkt gaser som hon lider av. Har funderat på om det kan vara mjölkallergi, men då hon inte blivit direkt bättre av mjölkfri ersättning undrar jag.. Vad kan det ananrs bero på? eller har en del bebisar bara mer problem med detta än andra? Man vill ju sä gärna hjälpa henne när man ser att hon har ont. Hon är född 30 dagar för tidigt, kanske har med det att göra? Tacksam för kommentarer!
    Har inte ritkgit någon vetskap inom ersättning för vi ammar men jag ska imrogon börja med babymassage, har hört att det är bra för magen.. får väl se :) kan ju säga till om det hjälper eller inte sen :)
  • Pinkmoe

    Såg att ni skrivit lite om allt lämna de små, jag lämnar jätte ofta till sambon, minst en gång varje dag för promenad. Behöver den timman för att kunna andas ut och må bra känner jag, om hon skulle bli hungrig finns bröstmjölk infryst som jag sparat upp ett lager av. Jag har alltså börjat med promenader för att bli av med mina graviditetskilon och nu har jag bara 1.2 kg kvar, känns jätte skönt.. kommer i alla gamla kläder och så nu igen. Har jobbat för det och gått ut och gått ugefär två timmar om dagen, antingen med eller utan lillan beroende på hur vädret är, men känns alltid bra när det ger resultat :)

    Min lilla tjej sover ungefär fem timmar i sträck nattetid och tre timmar på dagen. Somnar alltid ungefär mellan tolv -ett på natten och vaknar för första målet vid fem - sex.

    Idag hände något otäckt dock, hon hade vänt sig till mage själv och låg med huvudet rakt ner i filten när jag kom in, hade stått i köket och diskat. Blev livrädd och bara sprang fram, som tur var var de ju ingen fara men vad rädd jag blev, nu komemr jag aldrig mer våga låta henne sova själv :( Kommer knappt våga somna inatt!

  • Pinkmoe
    pluddrupp skrev 2010-01-24 03:15:44 följande:
    gaaaaahhh! Har/har haft matmarathon här! Sen kl 17 idag har min tös velat äta med 30min-1h mellanrum mellan amningen. Å det tar lika lång tid för henne att äta. De senaste 10 timmarna har jag ammat mer än 5 av dem å hon äter fortfarande, kommer inte till ro idag....=( Känns som att min mjölk inte räcker till på kvällen......vad gör man??
    Så där har jag det med MEN nu har jag kommit på ett jätte bra sätt {#lang_emotions_laughing}

    Jag pratade med min bm, om att ge ersättning på kvällen och hon rekommenderade inte det då det gör att det produceras mindre mjölk, det är inte det att det finns för lite mjölk på kvällarna utan att mjölken blir tunnare än på dag+det skapas också extra mjölk på kvällarna pga det bildas ett hormon i kroppen, detta känner bebisarna lukten av och vill snutta extra. detta är de orsaker jag hittat om kvällssnuttande och det är tydligen VÄLDIGT vanligt!

    Jag har iallafall varje morogn gått upp innan hon ska äta och pumpat ut 100 ml, dessa ger jag preciiis innan jag tror hon ska sova för natten. Hon blir jätte mätt av denna feta mjölk och sover nu upp till 6 timmar! Jag smiter samtidigt in i duschen efter insomnandet och pumpar extra mjölk så det inte ska börja tillbakabildas och sina.. Detta funkar för oss i allafall :)
  • Pinkmoe

    Nu försvann en mening om varför, bebisarna börjar också känna av dygnet nu och de vill "äta upp sig" innan natten så de klarar fler timmar..

  • Pinkmoe
    JaAz1980 skrev 2010-01-24 19:44:15 följande:
    Intressant Pinkmoe - later som en bra strategi. Vet inte om jag orkar ga upp och pumpa bara..:) Jag later lillan suga sa lange hon vill pa kvallen men nar det inte "kommer mer" sa ger jag lite ersattning sa att hon sover battre och langre - lite som du Pinkmoe men med ersattning istallet eftersom jag ar lite for lat for att pumpa :) Jag tycker att det ar sa smidigt att amma men samtidigt bra att hon tar flaskan och ersattning om det behovs! Ska pa 2 manaders kontroll pa tisdag forasten - ska bli spannande och se hur stor hon nu ar. Tradigt med sprutorna bara - men men...
    ja de är ju skönt att veta att man inte är oersättlig utann flaska faktiskt fins, dock verkar den inte vara riktigt lika populär. Eller så är jag bara alldeles för gooo att äta på på kvällarna hahah..

    Anledningen till att jag inte ger ersättnin är att jag hört bajset luktar mer när man väl gett det haha och jag tycker de är jätte bra med luktfriitt ;D Men jag ska redan vid fyra månader börja med smakportioner, någon mer som planerat sånt? Jag har tänkt börja jobba maj/juni så då mste väl övergången vara gjord tänker jag :) hur gör ni andra?
  • Pinkmoe

    Vad bra att fler börjar med smakportioner vid fyra månader känner man sej inte lika ensam, får vi se hur det går för oss/dom alla.. Jag får verkligen hoppas det funnkar, men i värsta fall får väl jag pumpa ut i början när jag ska jobba så det finns mjölk att ge

    Vi har planerat in en utlandsresa frammåt våren också, det ska bli såå skönt att komam iväg innan den långa sommaren med jobb väntar. Hade tänkt åka till grekland eller något i början av maj, då är det ju inte så himla varmt utan lite mer lagom även för de små! Är det någon av er som varit utomlands med små sen tidigare? Några tips? Vi har köpt en sån där Uv- dräkt och en solhatt iallafall.. det kanske inte är så mycket mer att tänka på...?

    Tack så mycket för stöttningen om kilona, känns kanon faktiskt! Så himla skönt när de går så smidigt så det räcker med promenader dessutom, har verkligen haft tur så det tackar jag innerligt för

  • Pinkmoe
    Lycka05 skrev 2010-01-29 22:08:15 följande:
    Thez- ja, de växer så fort. Min lilla tjej är tre månader nästa vecka! Får lite panik över att denna tid gått så fort och att detta är vårt sista barn, men jag njuter i massor. Jag är också tillbaka på min vikt innan inskrivningen eller eg väger jag mindre än på inskrivningen. Dock är inte kroppen detsamma så nu har jag inhandlat nya joggingskor för att kunna börja promenera och springa mer till våren. Måste försöka att bli lite nyttigare snart eftersom M är snart tre mån och vid fyra mån ska jag börja dra ner på amningen, den bästa bantningsmetoden
    Hmm jag har funderat på det.. är de så att man går ner när man slutar amma? För även om kilona ser mindre ut på vågen känns dom inte på riktigt på något konstigt sätt pga mega tuttar til loch från beroende på hur länge sedan det är lilla åt.. haha. Dessutom vågar jag inte reglera kosten för mycket nu när man ammar för det får man väl inte?
  • Pinkmoe

    halloj! Var med på tre månaders, tog vaccin med. FY så det skar i hjärtat när hon gräthysteriskt :( Inga som helst biverkningar av sprutan dock, förutom krokodiltårarna vid stciket, så det var skönt! 6400 och 60 cm ligge hon på nu min lilla(Stora)tjej! :)

Svar på tråden Tjattråden för oss som plussade runt den 19 Mars del 4