• FiaFågel

Finns det bredband/adsl man kan ha utan fast telefoni??

Min brosa ska flytta in i en lägenhet där det inte finns bredband inkopplat. Han har inget fast telefonabonnemang men skulle ändå gärna vilja ha adsl eller bredband.
    Någon som har någon ide. Han kan ju självklart surfa via mobilabonnemanget men det kan bli dyrt och gå ganska sakta...

Nån som har nån ide?

• Svar på tråden Finns det bredband/adsl man kan ha utan fast telefoni??
  • Venus

ComHem...
    Vi har bredband via TV-uttaget...
    Vi kan även få telefon den vägen...

• Uet

Jag fick mitt adsl inkopplat från BBB när jag inte hade nån fast telefon, mitt abonemang blev avslutat hos telia men tele2 kopplade aldrig in det nya.

Så det funkade iaf

• FiaFågel

hmm men måste man inte bo i ett "com-hem hus" för att det ska funka? eller kan man koppla in com hem var som helst?

• giz
    bbb kräver fast telefoni om man inte har ett extra hål i väggen
  • Venus

Jo, man måste nog bo i ett "ComHem-hus" för att få det inkopplat...
    Men kan han inte kolla med hyresvärden vad som är inkopplat i huset???
    Och om inget är, kan han ju föreslå ComHem...

• FiaFågel

Problemet är att detta inte är nått vanligt hyreshus utan ett gamalt tvåvångingshus som byggts om till lägenheter. Tror det bor 3-4 hyresgäster i hela huset...

• Venus

Men då kanske han kan prata med övriga hyresgäster och kolla om de är intresserade av ComHem, och om de är det så kan man ju ringa dit o kolla med dem om de kopplar in i ett så "litet" hus... Eller så kan han börja i den änden...

• Poena

Alternativ är ju att köpa ett connectcard till dator (bärbar) till en kostnad av ca 399--599 per mån. Då surfar man alltså via mobilnär, men du betalar en fast kostnad. Men som sagt när man jämför den kostnaden blir det billigare att ta det billigaste bredbandet hos Telia el Glocalnet.

Han tecknar då ett ungdomsabonnemang på telefonen a´ 125 kr per mån och tecknar t ex till 0,25 mb enl Telias kampanj just nu för 199:- till en totalkostnad av 214:-/mån. Alternativt då Glocalnet, då kör man fasta abonnemanget via dem också för 119:- plud bredband från 199:-/mån. Då får man dock betala extra kostnad för modem m.m jämfört med Telias kampanj.

Annars finns också som sagt ComHem-uttag i vissa hus och riktigt bredband indraget i vissa hus. Ytterligare alternativ är bredband via radiolänk, men det beror på utbyggnaden i hans stad.

• Pappa DeNiro

Enligt PTS så ska man kunna få ADSL utan telefonabbongemang... fast man behöver förstås ha telefon linje indragen i huset.... Sen förhalar telia det hela men.. .det borde gå bara ringahöra med de olika ISP:rna.

Svar på tråden Finns det bredband/adsl man kan ha utan fast telefoni??