• sandruw

Herpes utbrottet återkommer hela tiden!

Hejsan!

Jag har haft könsherpes i snart 1 år och har smittat min partner några månader sen, varje gång vi har sex så går det bara en dag tills han får små blåsor igen. Jag vet inte vad vi gör fel och hur vi kan undvika att få herpes utbrott hela tiden. Jag menar då verkligen varje gång så får han småblåsor, vad kan man göra?

När vi båda inte har utbrott så kan jag fortfarande vara lite nervös och det gör ibland så jag inte blir så våt där nere, efter vi haft sex kan det vara ömt, känns som småsår som öppnat sig lite, kan det vara det som smittar honom till att få utbrott hela tiden?

Jag vet inte vad jag ska göra, det känns ju som mitt fel eftersom jag smittade honom, vi är så ledsna på att ha det såhär. Hjälp mig snälla..

• Svar på tråden Herpes utbrottet återkommer hela tiden!
  • Anonym

Man skall ju absolut inte stressa då det blommar på då. sen kanske det e som du säger att du har lite inre blåser som han drar upp som då smittas över till honom. Använd gummi och glid medel.

• Anonym

Sök läkare och se om det är motiverat att ta antivirala medel under en period i förebyggande syfte, det kan göra underverk när ni verkar vara inne i en så aktiv virusperiod.

• sandruw

Okej, vi funderade¨på att gå till doktorn men han är doktor rädd.. men vi har bestämt oss att göra det tillsammans, tack så mycket båda två och god jul!

• Anonym

Ni kan få Valtrex att äta i förebyggande syfte om ni har många utbrott, då slipper ni det helt. Så att gå till läkaren är nog bästa rekommendationen.

• Anonym

Antivirala mediciner hindrar virusutbrotten.
    Försök att skydda er tills ni är helt utbrottsfria, annars kommer ni att smitta varandra fram och tillbaka.

Herpes kan även sprida sig över hela kroppen via kontaktsmitta, så var jätteförsiktiga.
    Gladpack och kondom skyddar bra, compeed plåster på blåsorna hindrar också kontaktsmitta.
    Det finns även en medicin som heter L-lysin, detta är en aminosyra som kroppen behöver finns naturligt i b.l.a kött.
    L-lysin behövs i kroppen för att vävnaden ska kunna läka sig, och om man har brist på det så får man lätt herpesutbrott.
    Det finns i alla hälsokostaffärer och kostar ca 90,- för en burk med 100 tabletter, värt att testa.

• Anonym

Skulle också rekommendera lysin, men hjälper inte det så gå till läkaren och få anti-virala mediciner.

Det som kan utlösa utbrotten är stress, nersatt immunförsvar, för mycket friktion vid sex (om man inte är tillräckligt våt), sol osv. För tjejer kan vissa p-piller också göra det värre. Yasmin är ett sådant, fick alltid utbrott då. Men utan dom får jag aldrig utbrott.

Svar på tråden Herpes utbrottet återkommer hela tiden!