• Emmi89

Katten biter andra katten i ryggen

Varför??
    Jag har sett honom göra det två gånger de senaste dagarna.
    Har kollat för att ena katten skrikit till, då står den andra över honom och har ett tag med munnen mitt på ryggen.

Är det dominans, eller är han bara lite störd?

• Svar på tråden Katten biter andra katten i ryggen
  • gamlingen

Det verkar vara ett parningsbeteende. Är katterna kastrerade?
    Det händer även att kastrerade hankatter försöker "hjälpa till" när honkatten löper.

• Emmi89

Ojsan, borde kanske ha skrivit att det är två hanar.
    Två kastrerade bröder.. Hunden löper just nu, men det kanske inte är relevant?

• gamlingen

Jo, det kan nog hänga ihop med att hunden löper. Spännande dofter i omlopp

• ELHU

Mina katter (6st) har hållt på så förr. Alla är kastrerade. Tror det kan va lite blandning av dominans och parnings sugen...

• Emmi89
    gamlingen skrev 2009-12-24 12:10:33 följande:
    Jo, det kan nog hänga ihop med att hunden löper. Spännande dofter i omlopp
    Jaha! Intressant det där :)
    Trodde inte att katterna brydde sig när hundarna löper..
    Kanske därför jag hade katter efter mig hela vägen till porten häromdan :D
  • Chris Cross

Vi har två katter varav den dominante beter sig så mot den andra ibland. Särskilt när han är trött, måste väl visa att den bestämmer då också...

Vi har ibland köpt "Feliway" (syntetiska ansiktferomoner) och pluggat i ett eluttag. Detta har lugnat katterna och de har blivit snällare mot varandra.

• Emmi89

Chris Cross skrev 2009-12-25 20:03:34 följande:

Vi har två katter varav den dominante beter sig så mot den andra ibland. Särskilt när han är trött, måste väl visa att den bestämmer då också... Vi har ibland köpt "Feliway" (syntetiska ansiktferomoner) och pluggat i ett eluttag. Detta har lugnat katterna och de har blivit snällare mot varandra.
    Okej!
    Intressant det där.. Men de är annars väldigt snälla mot varandra.
    Det är sista tiden den ena blivit lite knasig, han är snäll men helt plötsligt väldigt lekfull och sprattlig. Han verkar lyckligare på nåt vis.
    Hans brorsa har varit mycket hos veterinären då han har fått utslag, vet inte om det kan ha nåt samband. Och så är det väl antagligen för att vovven löper..
    Kan ju också bero på att han gått ner mycket i vikt efter att ha varit överviktig!
    Han som biter den andra i ryggen, han är också den som inte alls tycker om hunden och ger henne lite smällar titt som tätt.
    Nu blev det lite OT här, men nån kattkunnig kanske kan se nåt av detta som nåt intressant att veta iom min fråga :)

Feliway tänkte jag köpa när vi flyttar, vilket vi gör precis när det kommer en bebis till familjen. Det borde väl vara en bra grej när det är både ny bostad och ny familjemedlem?
  • Chris Cross

Låter mycket bra med att plugga in Feliway efter flytt och fler familjemedlemmar. Det finns också som spray att spruta för att punktmarkera.

• kingkongen

Hej.

Söker en glad kunnig person om katter. Jag är man på 31 år med 2 fina katter av rasen Maine coone.
     Dem större av de två 'är storebor. ledaren av de två. Allt är fint fint med allt föruom att dem störe har börjat hugga den lilla i ryggen. Tussar kan flygas mm. Trots detta så är den lilla katten alltid med honom "som en bror" så han kanske inte störs så mycket av det? Är det så att vi människor reagerar mycket mer allvarligt över detta då det ibland låter som en skrii som skär i hjärtat.
     Först spruta vi vatten på den stora när han gjorde det. Men de bryr han sig inte ett dugg om nu. Vi funderar på att försöka straffa han som en hund eftersom rasen de är är väldigt likt en hund på många vis.
    tex stirra i ögonen och säga FY med hög röst. Kanske stänga in han ensam på toalletten 5minmm mm..

Är tacksamma för alla råd och hjälp
    Katterna är gudsbästa barn och brorsor förutom ujust detta problem

Mailar gärna jimmykallstrom0159@gmail.com

Tack

• LunaLunatic

Nej nej och nej på straffen. Är de kastrerade=?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Katten biter andra katten i ryggen