• NinaMariaC

Berätta för mig om England!

Jag ska flytta till England med min man och dotter på 1½ år. Vi kommer att bo i närheten av Birmingham och jag skulle gärna vilja få kontakt med andra mammor i det området.

Även ni som inte bor där i närheten är välkomna att skriva här för att jag vill gärna veta lite mer om hur det är att ha barn i England.
    Berätta lite för mig om allmänna saker.. vad som helst. Vet inte alls mycket och man är ju så nervös inför att flytta till ett annat land.

De frågor som jag har snurrande i mitt huvud är bland annat hur det är med vården där, om det är som i Sverige att barnen är inskrivna på BVC och gör kontroller ett visst antal gånger per år?
    Skolgång?

Och för min del har jag också mycket som jag undrar över så berätta som sagt om allt möjligt som har med England att göra! :D

• Svar på tråden Berätta för mig om England!
  • NinaMariaC

Men hur fungerar mödravården där? Likt Sverige?

Vi har ju planer för ett till barn och då kommer jag ju vara gravid i England.

• NinaMariaC

Googels - Ja men det låter som att det är bra vård för nyfödda iaf, att de har många kontroller sådär i början.
    när det kommer till dagis så ska vi inte lägga dottern där. Jag kommer att vara hemma med henne. Först och främst för att det är ett nytt land vi flyttar till och hon inte kan språket och sen för att det är så dyrt. Kycklingmamma som man är så är man alltid rädd om sitt barn hehe

linnea87a - Vi har länge tänkt på Solihull, men nu börjar vi ändra oss lite pga lägenhetspriserna där. Har märkt att det finns jättefina, stora lägenheter nån annanstans för samma pris som en "One bedroom" i Solihull.. Vi har även tänkt på Coventry som du nämnde men vet inte så mycket om stället. Är det lugnt där? Bra område? Lägenhetspriserna? :) Vi åker till England den 7/1 och utforskar lite samt då har vi en vecka på oss att hitta en lägenhet.

Maximilia - Ok, får man fråga varför ni flyttade tillbaka till Sverige? Hur kände du för England?
    Som jag skrev lite längre upp så är vi inte ute efter dagis just nu, men det är bra att veta om dagisen där om det skulle hända att man ändrar sig. Just nu går ju dottern på dagis här i sverige och trivs jättebra med barn så det är en sak jag är lite orolig för. Alltså att hon blir lite ensam i England. Men jag läste nånstans att det finns jättemånga mammor som är ute på lekplatserna med deras barn och att det är jättelätt att hitta andra mammor att umgås med på dagarna.

• NinaMariaC

Åh, tack för tipset att Leamington Spa.. Kollade lite hus där och det är ju jättebra priser på lägenheter jämfört med Solihull :) Skrev upp några nummer och så ska vi kolla upp det.

Är det någon som kan berätta om vad sm behövs för att få en lägenhet? Vet att det är någon typ av deposit iaf men mer än så vet jag inte..

• NinaMariaC

Tack för era svar! Verkar som att det kan bli lite krångligt i början.. Vi har ju ringt till en estate agent och bokat tid för visning på ett hus. Det verkade inte vara några problem med någonting enligt henne. Vi skulle betala en deposit på 50 pund per person och om vi inte har ett arbete så skulle man betala hyra 6 månader i förskott. Annars så är det inget mer med det. Och maken ska registrera ett företag där men kan inte göra det utan adress och hus får man inte utan jobb om man inte betalar sex månader i förskott så det blir lite som en ond cirkel där. Men det fixar sig. Företaget skulle gå med på sex-månaders hyran.

Imorgon åker vi till England och har en vecka på oss att hitta bra område och bra hus. Det finns många områden som jag har hört ska vara bra men lite dyra är det just på grund av council tax, el och vatten som blir extra till hyran. Så vi får se. Men om någon kan återigen rekommendera några områden men relativt billiga hyror på hus samt lugn område för barnfamiljer så skulle det vara jättebra! Helst omkring west midlands...

Svar på tråden Berätta för mig om England!