Inlägg från: Fille Fjonkan |Visa alla inlägg
  • Fille Fjonkan

Stänga in katt i mörkt badrum?

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-27 00:41:33 följande:
    Utan att gå in på saken om badrummet så herregud, katter ser ju i mörker så den biten är det väl inget hemskt med.
    Men ser de verkligen i ett fönsterlöst badrum? Måste de inte ha en gnutta ljus någonstans ifrån för att kunna se? Finns det absolut inget ljus hjälper det ju knappast att ha gigantiska pupiller.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-27 13:52:20 följande:
    Det handlade ju om natten. Vilken nytta gör ett fönster då?
    Natten är inte kolsvart, speciellt inte för en katt. Så självklart gör ett fönster nytta.
  • Fille Fjonkan

"Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten."

Hur bevisar detta att hon ser vad hon gör? Hon har väl luktsinne även i mörker och kan utföra dessa sysslor utan att se. Katter ser i mörker, men nog måste de ha tillgång till någon liten ljuskälla för att se.

Om man ska stänga in djur i nedsläckta fönsterlösa rum kan man väl ordna men en liten nattlampa åtminstone, så att de faktiskt har en chans att se något om de vill?

• Fille Fjonkan
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-29 02:40:49 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-12-28 10:07:19 följande: Mattlampa? Är det mer rätt då att djuret aldrig får mörker kring sig. Vad ska den med ljus till när den ska bara sova och kissa under dessa timmar?
    Ja, jag tror inte djur har något behov av becksvart mörker. Det är ju knappast något som återfinns i naturen. Om det inte är ett djur som gräver ner sig dvs. Just katter brukar väl inte vilja sova hela nätterna. Det gör de så bra stora delar av dagen. I dagsljuset.
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-29 11:07:53 följande:
    Fast... En innekatt försöker man väl lära vissa rutiner? Det är ju en sak med en utekatt, öppna fönstret och den kan knalla ut kl:3. Den möjligheten finns inte för en innekatt. I TS fall gick den ju och sket i sängen och vem orkar ge sin katt uppmärksamhet under nätterna? Livet kretsar ju inte enbart runt katten, det går inte att följa dens rutiner dygnet runt och samtidigt klara av ett arbete. Alla individer är olika. Katter är nattdjur men som innekatt måste den lära om. Personligen tycker jag det är på gränsen till djurplågeri att ha katter på det sättet. De är fria djur som vill ströva ute - ofta nattetid, jaga etc. De ska inte vara instängda 24timmar om dygnet överhuvudtaget. De är inte gjorda för det utan är mycket självständiga djur.
    Försöka kan man ju alltid. Men en katt är en katt och få katter sover hela nätterna igenom vare sig de är innekatter eller utekatter.

Personligen tycker jag inte ens om katter. Tvärtom. Men jag anser att det vore en enkelt sak att ge en katt en liten ljuskälla om man nu nödvändigtvis ska stänga in den i ett fönsterlöst rum om nätterna. Och jag tror att de flesta katter skulle uppskatta det.
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-29 16:09:39 följande:
    Jag tycker det är skillnad på en katt som "är vaken" och en katt som vill ha uppmärksamhet om natten och då skiter i sängen. Den kan vi hade när jag bodde hemma la sig alltid och sov när hon vart instängd. Tror de flesta gör så eftersom det inte finns så mycket annat att göra. Är nog ytterst få katter som struttar runt etc. under sådana förhållanden, med eller utan lampa utan lägger sig ner och sover.
    Och det kan den inte göra även om den tillåts ha en liten ljuskälla när den tillbringar nätterna instängd i ett fönsterlöst utrymme?
  • Fille Fjonkan
    Kastrull skrev 2009-12-31 15:46:09 följande:
    Om man själv befinner sig i sovrummet tillsammans med barnet så måste det allt vara en osannolikt röjande katt för att man ska missa att barnet låter...
    Det omtalade barnet sov i eget rum.
  • Fille Fjonkan
    Starkast skrev 2009-12-31 22:24:17 följande:
    Tycker då det är betydligt mycket mer fel att stänga in ett barn än en katt.
    Jag håller med! Men å andra sidan, om barnet ändå inte kan komma någonstans eftersom det sover i spjälsäng, så kanske det inte gör någon större skillnad för barnet om dörren är öppen eller stängd.

När vi hade katter och barn stängde vi in oss om nätterna. Barnen fick inte egna rum förrän katterna hade flyttat/avyttrats (pga allergi/astma). Att stänga in katterna om nätterna är ett alternativ som vi faktiskt aldrig ens kom på.
  • Fille Fjonkan
    rasajj skrev 2010-01-01 23:10:51 följande:
    Bara om det ar katten som ar i det stangda rummet?
    Ett barn i en spjälsäng kommer ingenstans vare sig dörren till rummet är öppen eller stängd. En katt däremot begränsas av en stängd dörr. Så om det inte gör någon skillnad för barnet, varför inte stänga in det istället för katten?

Det är inte att sätta katten framför barnet.
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?