Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

Stänga in katt i mörkt badrum?

Detta tycker jag beror på situationen.

När jag bodde hemma hade vi en katt sov varje natt puttade ner grejer i golvet. Varje natt. Hon länsade bänkar, hyllor etc. Mycket gick i kras. Hon var helt enkelt pigg och ville att någon skulle göra henne sällskap. ingen hade dock lust att vakna och stiga upp vid kl.3-4. Hon gav sig inte efter en stund heller. Tillslut började vi stänga in henne i badrummet när hon drog igång. Där fanns inget att riva så hon la sig på mattan och sov tills hon vart utsläppt på morgonen.

• Starkast

Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 00:49:37 följande:

Men ser de verkligen i ett fönsterlöst badrum? Måste de inte ha en gnutta ljus någonstans ifrån för att kunna se? Finns det absolut inget ljus hjälper det ju knappast att ha gigantiska pupiller.
    Det handlade ju om natten. Vilken nytta gör ett fönster då?
  • Starkast

Fille Fjonkan skrev 2009-12-27 16:01:43 följande:

Natten är inte kolsvart, speciellt inte för en katt. Så självklart gör ett fönster nytta.
    Fast...
    En innekatt försöker man väl lära vissa rutiner?
    Det är ju en sak med en utekatt, öppna fönstret och den kan knalla ut kl:3. Den möjligheten finns inte för en innekatt. I TS fall gick den ju och sket i sängen och vem orkar ge sin katt uppmärksamhet under nätterna? Livet kretsar ju inte enbart runt katten, det går inte att följa dens rutiner dygnet runt och samtidigt klara av ett arbete.
    Alla individer är olika. Katter är nattdjur men som innekatt måste den lära om.
    Personligen tycker jag det är på gränsen till djurplågeri att ha katter på det sättet. De är fria djur som vill ströva ute - ofta nattetid, jaga etc. De ska inte vara instängda 24timmar om dygnet överhuvudtaget. De är inte gjorda för det utan är mycket självständiga djur.
  • Starkast

Fille Fjonkan skrev 2009-12-29 11:15:44 följande:

Försöka kan man ju alltid. Men en katt är en katt och få katter sover hela nätterna igenom vare sig de är innekatter eller utekatter. Personligen tycker jag inte ens om katter. Tvärtom. Men jag anser att det vore en enkelt sak att ge en katt en liten ljuskälla om man nu nödvändigtvis ska stänga in den i ett fönsterlöst rum om nätterna. Och jag tror att de flesta katter skulle uppskatta det.
    Jag tycker det är skillnad på en katt som "är vaken" och en katt som vill ha uppmärksamhet om natten och då skiter i sängen.

Den kan vi hade när jag bodde hemma la sig alltid och sov när hon vart instängd. Tror de flesta gör så eftersom det inte finns så mycket annat att göra. Är nog ytterst få katter som struttar runt etc. under sådana förhållanden, med eller utan lampa utan lägger sig ner och sover.
  • Starkast
    UmmAlina skrev 2009-12-30 11:07:29 följande:
    Min fråga är då varför inte bara stänga sovrumsdörren? Då skulle ju katten kunna vara runt i resten av lgh utan att störa dig och och dit barn.
    För att höra barnet kanske?
    Att stänga in katten istället för barnet är en rätt sund inställning  
  • Starkast
    Kastrull skrev 2009-12-31 15:46:09 följande:
    Om man själv befinner sig i sovrummet tillsammans med barnet så måste det allt vara en osannolikt röjande katt för att man ska missa att barnet låter...
    Men i detta fallet hade barnet eget sovrum.
  • Starkast
    UmmAlina skrev 2009-12-31 16:39:40 följande:
    Vet inte om du är sarkastisk nu. Men ja, man kan väl använda en babyvakt om man låter barnet sova i annat rum.Jag tycker det är fel att stänga in ett djur på det viset.
    Tycker då det är betydligt mycket mer fel att stänga in ett barn än en katt.
  • Starkast
    UmmAlina skrev 2010-01-01 12:32:37 följande:
    Stänga in och stänga in. Detta handlade väl om natten när barnet ändå sover i sin säng?Många sover väl med dörren stängd eller?
    Mina barn har då inte varit några robotar man stänger av om natten
  • Starkast
    UmmAlina skrev 2010-01-01 22:51:00 följande:
    Jag menar absolut inte att barn är robotar. Jag tycker att om man har husdjur så ska man respektera dem. Har man barn och är orolig att katten lägger sig på dem så kan man stänga dörren om barnen. Jag ser inte riktigt felet i det. Bor man nu i ett gigantiskt hem så får man väl använda en babyvakt så att man hör barnet. Att stänga in ett djur i ett litet badrum och släcka lampan verkar oerhört kallt och hänsynslöst.
    för de allra flesta människor går barnet före djuret
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?