Inlägg från: rasajj |Visa alla inlägg
  • rasajj

Stänga in katt i mörkt badrum?

oj, vi maste verkligen vara grymma pa det djursjukhus jag jobbar pa.

Vi har en praktikkatt, som bor pa praktiken. Ameera, hon stangs varje natt in i ett fonsterlost rum och lampan slacks. Klart hon ser vad hon gor dar inne, hon ater, sover och gar pa ladan under natten.

Sedan alla djur som ar dar under kortare perioder, de ar ju instangda i burar, ocksa i morker da alla lampor slacks under natten nar vi inte har personal dar.

Jag tycker katten som TS beskriver hade ett storre problem, namligen brist pa mat och kattsand. men det ar ju jag det..

• rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-28 23:55:22 följande:
    Det beror nog mer på att hon har morrhår samt koll på hur rummet ser ut.Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (med tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) under nattens timmar än att ha så dygnet om.
    Da undrar jag var det star i TS att katten var instangd i morkt badrum dygnet runt utan tillgang till mat, vatten och lada.

Ts sager att hon inte vet hur lange katterna varit instangda, men att det nog var natter. Ungefar som var praktik-katt.

Sedan sager hon att agarna inte haft rad med mat och sand, men det maste val isafall galla hela bostaden, inte endast badrummet under viss tid?

Sedan sager TS ocksa att katterna haft tillgang till hela bostaden efter att de blivit rumsrena, men att de nu flyttat till ny bostad.

Var laser du att katterna varit instangda dygnet runt, morkt och utan tillgang till mat och vatten?

Vad jag ser av TS sa ar storsta problemet brist pa mat och kattsand, inte utrymmet katterna befinner sig i under natten eller hur morkt det utrymmet ar medan de ar dar.
  • rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-29 02:11:16 följande:
    "Sen är det väl en viss skillnad på att stänga in (MED tillgång till mat, vatten, låda och liggplats) UNDER NATTENS TIMMAR än att ha så dygnet om."Poängen här var alltså att det är skillnad mellan att ha katten instängd med tillgång till allt detta under natten, mot att ha katten instängd samma sätt, dygnet runt.
    Precis, men eftersom vi nu skriver om TS katt sa undrar jag var skillnaden finns pa var praktik-katt och den katt och den info vi har om katten i TS.
  • rasajj
    Kastrull skrev 2009-12-29 02:26:12 följande:
    Eftersom att du undrar var skillnaden ligger... katten ts bekymrar sig för har ägare som inte haft råd med sand eller kattmat, vilket du nämnde. Det får er praktikkatt förmodar jag då den både äter, dricker och går på lådan.
    Ja, men i TS sa var hon orolig over att katten var instangd i badrummet utan ljuskalla. Inget om mat eller sand, anda kommer genast rop om djurplageri och att anmala!
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2009-12-31 16:28:10 följande:
    Haha får väl skaffa babyvakt då så hör de barnet. Man stänger inte in en katt i ett badrum....
    Det ar naturligtvis battre att stanga in babyn..
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2009-12-31 16:39:40 följande:
    Vet inte om du är sarkastisk nu. Men ja, man kan väl använda en babyvakt om man låter barnet sova i annat rum.Jag tycker det är fel att stänga in ett djur på det viset.
    Eller sa kan man stanga in katten, med lada och vatten och ev. mat. Och det ar ocksa helt ok. Jag tycker inte det ar ok att stanga dorrar om barnen for att ett djur ska kunna strova fritt.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-01 22:51:00 följande:
    Jag menar absolut inte att barn är robotar. Jag tycker att om man har husdjur så ska man respektera dem. Har man barn och är orolig att katten lägger sig på dem så kan man stänga dörren om barnen. Jag ser inte riktigt felet i det. Bor man nu i ett gigantiskt hem så får man väl använda en babyvakt så att man hör barnet. Att stänga in ett djur i ett litet badrum och släcka lampan verkar oerhört kallt och hänsynslöst.
    Jag tycker verkligen att det ar intressant att djuret verkar ha storre rattigheter an barnet i ditt hus. Barnet ar det ok att man bade stanger in i en 'bur' (spjalsangen) sant stanger dorren om, och vanligtvis ocksa slacker lampan, medan djuret ska ha ratten att disponera hela huset for annars ar det synd om djuret..

Na, det ar inte synd om en katt som far nagot mindre utrymme nagra timmar om dygnet.
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-01 23:05:45 följande:
    Ja absolut! Men vad är det som är fel att stänga dörren till ett sovrum? Ser inte problem i det.
    Bara om det ar katten som ar i det stangda rummet?
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:58:30 följande:
    Du tolkar ju lite som du vill. Människor sover oftast på nätterna medan djur kan vara vakna och röra på sig.Kan du förklara för mig varför du anser att det är fel att stänga om ett sovande barn?
    Jag tycker det ar dubbelmoraliskt att propagera att det ar ok att stanga dorren om en sovande bebis, men inte att stanga dorren om en katt.

Katten som ar innomhus ar ju 'instangd' hur som helst. Den har vaggar och tak omkring sig. Att pasta att det ar varre for att utrymmet blir lite mindre under nagra timmar av dygnet ar som att pasta att man maste bo i en herrgard och absolut inte i en liten etta, om man ska ha katt.
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-03 20:55:35 följande:
    Som sagt du tolkar som du vill. Det jag tycker är fel är att stänga in ett djur i ett mörkt litet rum. Om man inte vill låta katten gå fritt i huset/lägenheten ska man inte ha katt.Vad är det som du inte förstår när jag säger att ett barn ligger i sin säng på natten och sover, medans en katt inte ligger och sover hela tiden. Den måste ha utrymme att kunna röra på sig.Men du, Varsågod och stäng in din katt i ditt badrum om du känner att det är bra, och att du mår bra av det.
    Inte som att jag binder fast katten inlindad i en handduk i rummet man stanger in den i, den har utrymme att rora sig. I det rummet.

Katten jag framst tanker pa, ar da katten pa det djursjukhus jag jobbar pa. Den har da under natten en yta som ar runt 4 kvm att rora sig pa. Under dagen sa har den hela sjukhuset.

Jag finner det inte alls vara nagot problem med att Ameera far en mindre yta under natten. Hon har vatten, lada och mat dar, samt mjuk sovplats och aven leksaker att roa sig med.

Babyn i spjalsangen ar ju inte nodvandigtvis sovande hela natten heller. Det var iallafall inte mina barn i den aldern. Det hande flera ganger per natt att de vaknade och antingen ville upp eller satt och lekte for sig sjalva i sangen. Men visst, det var ju fran foraldrarnas sida meningen att de skulle sova.
  • rasajj
    UmmAlina skrev 2010-01-03 23:44:13 följande:
    På ett djursjukhus är det väl ändå skillnad från att göra så i ett hem. Eller?Och ja, jag är inte dum som tror att barn sover hela natten. Självklart vaknar de som vi vuxna gör också.
    Varfor ar det skillnad pa ett djursjukhus jamfort med ett hem? Forutom att vi har motion detectors pa sjukhuset vilket oftast saknas i privata hem. Men for katten gor det ju ingen skillnad?

Ameera bor permanent pa varan klinik. Varje natt stanger vi in henne i ett rum, dar hon tillbringar natten. Varfor ar det skillnad fran ett privat hem?
Svar på tråden Stänga in katt i mörkt badrum?