• Kramgo8O

Islamisk bankverksamhet, snart verklighet i Sverige?

Det finns en ökad efterfrågan på islamisk finansiering i Sverige, liksom det finns intresse för att etablera islamisk bankverksamhet här.

Det bor mellan 400 000 och 500 000 muslimer i Sverige, många av dem vill använda ett banksystem som följer islamisk lag. Men ännu finns inget alternativ i Sverige.

Marianne Laanatza, Mellanösternkännare och verksam vid bland annat Lunds universitet, säger att det finns intresse för att etablera islamisk bankverksamhet i Sverige.

www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/bank-och-forsakring/intresse-for-bank-utan-ranta_1761095.e24

Vad tycker ni? Behöver Sverige rätta sig efter en religion som utövas av 500 000 människor av 9 miljoner? Är detta ett ytterligare ett steg av islamisieringen av världen?

Diskutera!

• Svar på tråden Islamisk bankverksamhet, snart verklighet i Sverige?
  • gamlingen

Vad är problemet?

Vi har amerikanska och norska banker. I Baltikum har dom svenska banker.

Det är väl bara bankens kunder som behöver "rätta sig", andra behöver inte bry sig.

I o f sig tycker jag att muslimska banker verkar bra, för de får inte ta ränta.

• Velour
    Kramgo8O skrev 2009-12-25 21:21:00 följande:
    Det finns en ökad efterfrågan på islamisk finansiering i Sverige, liksom det finns intresse för att etablera islamisk bankverksamhet här. Det bor mellan 400 000 och 500 000 muslimer i Sverige, många av dem vill använda ett banksystem som följer islamisk lag. Men ännu finns inget alternativ i Sverige. Marianne Laanatza, Mellanösternkännare och verksam vid bland annat Lunds universitet, säger att det finns intresse för att etablera islamisk bankverksamhet i Sverige. www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/bank-och-fors...Vad tycker ni? Behöver Sverige rätta sig efter en religion som utövas av 500 000 människor av 9 miljoner? Är detta ett ytterligare ett steg av islamisieringen av världen?Diskutera!
    Det finns 400-500,000 personer från muslimska länder i Sverige. En viss procent är muslimer och praktiserande. Skillnad.
  • Kramgo8O
    gamlingen skrev 2009-12-25 23:24:37 följande:
    Vad är problemet?Vi har amerikanska och norska banker. I Baltikum har dom svenska banker.
    Muslimer är inget folkslag. Dessutom tror jag inte norrmän har som mål att norgefiera hela världen.
  • Kramgo8O
    Velour skrev 2009-12-26 01:15:56 följande:
    Det finns 400-500,000 personer från muslimska länder i Sverige. En viss procent är muslimer och praktiserande. Skillnad.
    Så det kan vara ännu färre än 4-500 000 det ska anpassas efter?
  • puss

vad skulle problemet vara? jag kan inte påstå at tjag känner mig hotad av en islamsk bank. vad finns det för ankedning att diskriminera?
    dessutom håller Sverige med insatser som berör grupper på betydligt färre personer.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Kramgo8O skrev 2009-12-26 09:13:36 följande:
    vad ska anpassas?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Velour
    Kramgo8O skrev 2009-12-26 09:13:36 följande:
    Inte anpassas efter, utan tillåtas ha ett system. Alltså ytterligare ett system i det svenska samhället.

Hade det gått emot svenska lagar och regler, men att man ändå tillät dem göra så, hade det lättare kunnat kallas "anpassas efter". Nu är det bara så att de tillåts utöva sitt eget. Är man icke-muslim och inte vill ha med den banken att göra, har man inget att anpassa sig efter heller.

Men jag förstår hur du tänker.
  • Shadilly

Jag blir jättenyfiken på var i lagen det står att man måste ta ränta om man lånar ut pengar. I så fall är jag rädd att jag sysslat med grov ekonomisk brottslighet i många år :-O

• ChoopChoopSong

Det finns redan en räntefri bank i Sverige: JAK medlemsbank. Kanske borde man tipsa fler om denna - muslimer och andra?

Vill praktiserande muslimer av någon anledning ändå starta en egen bank, och den inte strider mot svensk lagstiftning, förstår jag inte varför de skulle hindras. Det är inte förbjudet att starta "alternativ" näringsverksamhet i Sverige och det är som sagt inget tvång att ta ränta.

Svar på tråden Islamisk bankverksamhet, snart verklighet i Sverige?