• Anonym (Flodhästen)

Antidepp som INTE ger viktuppgång?!

Vet någon om det finns SSRI preparat (antidepressiva) som man DEFENITIVT INTE går upp i vikt av och om det finns några som man går ned i vikt av om man äter??

Blir smällfet av o äta antidepp, och jag äter inte alls mkt behöver bara titta på mat numer så blir jag som en koloss och jag ligger nu helt plötsligt på gränsvärde till övervikt jag som alltid varit relativt smal och legat på en normalvikt och inte alls haft problem med att gå upp i vikt av att äta som vanligt och nu äter jag verkligen med eftertänksamhet men ändå så fortsätter jag att öka och har ökat flera flera kilo på bara ett par månader vilket jag hatar.

Så hur sjutton kan man behandla en depression och ändå slippa viktökningen som vidrig biverkning??

• Svar på tråden Antidepp som INTE ger viktuppgång?!
  • AnnelieTyresö

Cymbalta har inte viktökning som biverkning.

Sen har du Reductil, som är en vikttabl å en SSRI :)

• Anonym (Flodhästen)

Men kan man få Reductil om man inte är KRAFTIGT överviktig då??

Jag bara fortsätter stadigt uppåt i vikt och har nu nått BMI på 28 vilket är på gränsen mot övervikt ju. O detta TROTS regelbunden träning och bra kosthållning.

• Anonym
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-25 21:45:16 följande:
    Cymbalta har inte viktökning som biverkning.Sen har du Reductil, som är en vikttabl å en SSRI :)
    VA?? Men jag har inte fått det utskrivet just därför att jag har en dep?? Anledningen att det kan bli värre av just Reductil?? Berätta vad jag missat??
  • världens bästa mamma

Jag har Voxra..

• AnnelieTyresö

Medicinen som finns i Redctil är inte stark nog för alla, men för vissa räcker det.

• sommarmorgon

Jag äter efexor och inte gått upp i vikt,men tror det är väldigt olika hur man reagerar,vissa går upp av antidepp vissa inte.

• Petra1984

Just detta problem tog jag upp med en läkare och han sa att de allra flesta antideppressiva har som biverkning att man går upp i vikt.
    Jag ville också ha några som man inte gick upp i vikt utav, men det fanns inga han kunde skriva ut som granaterade en icke önskad viktuppgång.

Reductil är först framtagen för att fungera som en antidepp. men när man märkte att den hade större inverkan på vikten i form av viktnedgång, så ändrade man det till en tablett att ta vid hjälp av viktnedgång.
    Dock är den receptbelagd och de flesta läkarna är hårda med att skriva ut dessa, men vill man ha så kan man ta upp en diskussion med sin läkare och förklara varför man vill ha denna medicin och sedan gå därifrån.

• Anonym (Utan piller)

Med risk för att bli hängd - hur skulle det vara med att börja träna 4 gånger i veckan i stället?

Träning stärker psyket, självförtroendet, fysiologin, immunförsvaret OCH gör att man går ner i vikt.

Finns inte en idrottsman som går på antideppar, och det borde ju vara samma kvot där som hos resten av befolkningen. Däremot om de slutar träna/tävla så är det många som börjar medicinera sig, DET är väldigt vanligt.

• Petra1984

Anonym (Utan piller) skrev 2009-12-26 08:38:51 följande:

Med risk för att bli hängd - hur skulle det vara med att börja träna 4 gånger i veckan i stället?Träning stärker psyket, självförtroendet, fysiologin, immunförsvaret OCH gör att man går ner i vikt.Finns inte en idrottsman som går på antideppar, och det borde ju vara samma kvot där som hos resten av befolkningen. Däremot om de slutar träna/tävla så är det många som börjar medicinera sig, DET är väldigt vanligt.
    Självklart ska man träna också, väljer man att hjälp av tabletter vid viktnedgång så måste man också ta sitt ansvar och börja träna och äta rätt. Man kan inte tro att man bara kan sitta still och äta fel mat.

Däremot finns det personer som behöver den där extra knuffen som t ex dessa tabletter kan ge då man snabbare kan se en viktnedgång för att behålla motivationen som är A och O vid en viktnedgång.
Svar på tråden Antidepp som INTE ger viktuppgång?!