treåring vill inte äta
Hej
Har tvillingtjejer på 3 år och 3 mån bebistjej. Ena treåringen vill inte äta. Hon följer sin kurva men ökar bara väldigt sakta. Nu ser man skillnad, är smalare än sin syster som är som en kopia utseendemässigt. Kanske en reaktion på bebisen. Men startade med att båda har haft svårt att bajsa för ett-två år sen. Ont stod gråtandes i upp till en timme. Har blivit nästan helt bra på sista tiden. Tagit laktulos. Kan gå i nödig i nån dag innan bajset sätter igång vanligtvis när man kommit hem på kvällen dvs äter inget då. Nu har det blivit en ond cirkel. Vi tjatar att hon ska äta. Lockar med annat efter men då ger hon upp och ratar även det goda. Ska man bara servera det lilla hon gillar? Drickyogurt, spagetti med köttfärs och McD nuggets. Då äter hon. Vill inte laga två sorters mat men kanske är det de rätta? Om hon ber om ex macka när vi äter annat ska man ge det? Har innan försökt tex göra roliga former på maten men ingen respons. Ska man fortsätta tjata om att sitta ordentligt, sluta leka med bestik osv? Försöker sluta prata om mat, bra som dåligt med henne. Är orolig för att det blir fel för andra systern, de härmar varandra mycket, speciellt om vi riktar all uppmärksamhet vid bordet till henne. Ska man låta henne gå ifrån när hon är klar? Vi låter henne vänta på andra tjejen är klar, då har det hänt att hon tar några tuggor till. Försöker nu aktivt göra måltiderna bättre. Tjatar inte, övervakar inte (bara i smyg), låter henne vara utan mat om det är de hon vill. Hon vill inte klä av och på fast hon kan, då har jag innan tjatat. Nu hjälper jag henne mest hela tiden, försöker krama mer, ta hand om mer (behandla lite mer som bebis). Redan under graviditeten kom jag och barnen isär mer. Jag mådde hemskt så pappan tog mer och det har nu blivit en uppdelning som vi nu aktivt jobbar bort. Men jag är orolig gällande maten. Innan ville jag att dom skulle äta nyttig mat nu nöjer jag mig med vad som.