FemCap, var hur osv?
Jag har använt femcap i 8 månader nu och iallafall inte blivit gravid...
Jag har använt femcap i 8 månader nu och iallafall inte blivit gravid...
Min erfarenhet är att barnmorskor på ungdomsmottagning och vanliga gynekologer i vården är väldigt bestämda o sin åskit (och den kan variera mycket från person till person) är inte särskilt intresserade av vad man som vanlig människa har hittat för informationpå internet angående preventivmedel...
Jag orkade inte dra hela historien om femcap när jag satt där framför en gynekolog bakom ett stort skrivbord, hennes åsikt var att det bara var någon som ville tjäna pengar som hade börjat importera femcap till Sverige. Tanken att p-pillerföretagen bara vill tjäna pengar har kanske aldrig slagit henne? Hon som importerar femcap är själv i sitt företag och inte rik alls.
Jag tror många gamla gynekologrävar är sjukt kritiska till allt nytt av ren princip. Så stå på er när ni möter skeptiker!
Det negativa med femcap som jag har upplevt är att den tog rätt lång tag att lära sig sätta in, men det är ju inte så jobbigt. Och att man måste justera den inför varje nytt samlag, jag har struntat i det några gånger och sen riktigt känt hur den har halkat av.... ger inte så mycket skydd då...
Men att vara biverkningsfri är verkligen helt underbart.
Det är väl meningen att femcap ska sitta med ett slags vakuum över livmodertappen? Jag tror inte den gör det på mig.
Om man är ju inte direkt peppad att be om hjälp med den av en gynekolog.... Är det någon som känner till en gynekolog i Göteborg som är på den "goda sidan" och positiv till sånt här?
Tack, det var väldigt intressant!
Ja för det är väl möjligt att man kan ha haft ett tidigt missfall utan att märka det? Och då har livmodertapen det utseendet att man borde ha medium. Mhm... ska kolla upp det där om det går att ta reda på...
Jag ska gå runt med femcapen ett tag nu utan att ha sex så får jag se om den flyttar på sig...
Jag vet inte hur pryd jag är men det ändå som talar emot kollektiva pessar är väl kanske en smittorisk om ngn har en könsjukdom?
jag är inte alls peppad på att köpa ett nytt! 400 spänn är ju inte så mycket men ändå.
Såg att femcap nu finns på facebook! man kan bli ett fan till femcap...
Nej jag fattar vad du menar, man kanske inte vill visa vad man använder för preventivmedel på facebook.
OT:
Men egentligen anser jag att det är helt sjukt att det ska vara något det är hysch-hysch kring, att man ska skämmas för att prata om det... Vafan, Varför ska man inte det?
Det känns som exakt samma fenomen varför så många skäms för att prata om mens eller "det kvinnliga könsorganet" (jag säger fitta). Typ väldigt gammaldags, allt som hör till kvinnans kropp ska gömmas och döljas. och man ska inte vara stolt över ett nytt bra preventivmedel utan prata i tysthet
Jag tycker att femcap lät ska kunna vara ngt man vill vara ett fan till på facebook, för att visa att man stödjer dess spridning här i Sverige, att man är emot hormonella preventivmedel, att man vill sprida det till andra kvinnor (och män) och göra dem uppmärksamma på att det finns ett nytt alternativ som många skulle kunna dra nytta av.
så. nog för i dag. (please, om ngn vill svara på det här, skippa alla "radikalfeminist" påhopp m.m)