-
justera den inför varje gång? Är inte en av fördelarna just spontan sex?SaraMaria skrev 2010-01-02 11:48:15 följande:Min erfarenhet är att barnmorskor på ungdomsmottagning och vanliga gynekologer i vården är väldigt bestämda o sin åskit (och den kan variera mycket från person till person) är inte särskilt intresserade av vad man som vanlig människa har hittat för informationpå internet angående preventivmedel... Jag orkade inte dra hela historien om femcap när jag satt där framför en gynekolog bakom ett stort skrivbord, hennes åsikt var att det bara var någon som ville tjäna pengar som hade börjat importera femcap till Sverige. Tanken att p-pillerföretagen bara vill tjäna pengar har kanske aldrig slagit henne? Hon som importerar femcap är själv i sitt företag och inte rik alls. Jag tror många gamla gynekologrävar är sjukt kritiska till allt nytt av ren princip. Så stå på er när ni möter skeptiker! Det negativa med femcap som jag har upplevt är att den tog rätt lång tag att lära sig sätta in, men det är ju inte så jobbigt. Och att man måste justera den inför varje nytt samlag, jag har struntat i det några gånger och sen riktigt känt hur den har halkat av.... ger inte så mycket skydd då... Men att vara biverkningsfri är verkligen helt underbart. -
på vilket sätt var de negativa? Jag tänkte fråga lite om det här och var sen med. menskoppen har jag ju spridit en del :)Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-02 18:03:24 följande:Ja, det är märkligt med all denna negativitet inför pessar, som ju inte ens har nån grund faktiskt. Förut sa man att det är omodernt, kladdigt och osäkert. Men det är ju faktiskt en väldigt modern metod om man tänker på miljömedvetenhet, material och att menskopp också är "inne". Kladdigt är det ju inte heller med FemCap och den nya gelen. Och om man använder sunt förnuft så är säkert FemCap säkrare än kondom, just för att man inte behöver sätta in den när man ska ha sex. Lätt att strunta i det då. Och med tanke på alla miljarder som läkemedelsbolagen tjänar så är det ett rent löjligt resonemang. Hon som har tagit hit Femcap verkar ha gjort det av ideologiska skäl mer. Och jag tänker då ha min FemCap längre än två år, ja om den inte går sönder då. Man tycker gynekologer borde vara glada över att alla som nu inte vill ha hormoner har ett alternativ till. Om de vill väl alltså, men de är extremt negativa till Naturlig Familjeplanering också. Fast det handlar kanske då om att inte gynekologerna " har makten". Och de flesta får faktiskt pengar från läkemedelsindustrin, på olika sätt. Och vill man bli professor ska man ju forska och var kommer forskningspengarna i från för det mesta? Men det vore bra om man fick fler att forska på femcap faktiskt. Just i Sverige, på både infektionsskydd och effektivitet. Men också vad folk egentligen tycker om den och varför man valde den. Och INTE p-piller. Fast den tar ju inte bort mens o mensvärk. Nä, jag tycker det är bra att man tar reda på saker själv och via såna här forum hjälper varandra. När jag var hos en gynekolog, så passade jag på att visa min FemCap och ville tipsa. Det skulle jag INTE gjort. Han hade helt uppenbart inte sett en Femcap förut, men sa direkt att det där rekommenderar vi verkligen inte och var rent otrevlig. Men du, Sara Maria, inte ska den åka av. Min kan snurra runt, så långa sidan kommer fram, men det gör ju inget. Du kanske ska byta storlek? Skriv och fråga. Jag har fått svar direkt både när jag skrivit till svenska, men även amerikanska sidan.
Men jo jag tycker det verkar finnas rätt stora ekonomiska intressen bakom femcap, kanske inte av den som tagit in det till sverige, men av de steget längre bort iaf... men jo det gör det ju med läkemedel med...
Jag har bara frågat om NFP en gång och hon sa att det var bra, men nämde det inte innan jag gjorde det dock. -
kanske borde fortsätta. jag tror inte alla är negativa, men att de inte vill framstå som flummiga...
-
Enkelt, bara att inte rapporeta, så gör sjukvården gärna har jag hört...Anonym (Pessartjej) skrev 2010-01-02 19:34:05 följande:Jag har haft kontakt med Alfred Shihata som uppfunnit och är den som säljer Femcap, en äldre, vänlig, hängiven man i USA. Och har absolut ingen känsla av att det skulle vara ekonomiska intressen som driver honom. För honom verkar Femcap vara hans livsuppgift och han bryr sig om kvinnors hälsa. Skriv till honom själv och fråga. Han svarar. Och det är det verkligen inte många professorer som gör. Och varken NFP eller FemCap är flummigt, däremot är det inkompetent att inte känna till dessa metoder. Och få läkare kan NFP och är utbildade handledare. Men de tror att de kan, vilket är en helt annan sak. Men jag kan nog tycka att det är absurt att , även om risken är liten, att man kan dö av preventivmedel. Och jag undrar verkligen hur det kommer sig att man utan att klaga nämnvärt står ut med alla biverkningar. Men visst finns det säkert en massa barnmorskor och läkare som är för hormonfria metoder också, självklart. -
jag trodde man skulle ha stor om man fött vaginalt helt enkelt?
lutar åt att beställa en ändå iaf om det går så snabbt. men ur vet man storlek om det int eär så som de säger? -
Jag har beställt en stor men de fanns inte inne för stunden då det varit problem med leveransen fick jag mail om. Jag hoppas iaf den dyker upp snart :)
-
Det är möjligt att jag går med i den gruppen, men jag vill inte generellt att alla ska veta vilket preventivmedel jag kör. För mig är det privat. Jag har ingen ivlja av att visa alla vilka jag har sex med heller. Jag ser gärna att folk får veta om den men sprider ogärna det dvs jag pratar gärna om det om det passar men tar ogärna upp det fårn ingenstans. Jag har hört alldeles för mång "bra ider" som ska spridas så fruktansvärt hårt och jag tycker inte alls om det.
Jag påverkar gärna så informaiton kommer utdäremot och så apotek och liknande :) -
Men där står det väl inte vid perfekt användning?
-
Ett inte allt för lyckat försök här. Först gjorde det ont (tryck mot livmodertappen som resulterade i att jag fick ont i magen, det blir ofta så av just det tex av menskopp ibland, sex rätt ofta med). Sen tog jag ut och stoppade in igen, den kändes sned så jag försökte få ut den och drog och tydligen var vakuumet kvar. Ut kom iaf en blodig femcup.
-
Här fungerade det rätt snabbt ändå... Några försök. hiskelig att få ut vid upphetsning då livmodertappen dragit sig bakåt. när det inte sker är det nu en barnlek att få ut den.
Men den luktar pyton (och jag menar verkligen pyton!) ska den göra det?
Gelen smakar ju apa (den som inte testar får inte veta..) och när den suttit inne så luktar det. Kanske är de ti kombi med sperma, jag vet faktiskt inte, men det luktar mer än acceptabelt iaf. Femcapen saneras efteråt men jag vet inte om det hjälper, den luktar nog ändå. Nog illa för att jag inte ska trivas med den...
Men att få ut den, jag har ett ben på toaletten (dvs högt) och sedan tar jag in ett finger bakom ena kanter och puffar bort den.
Vid sex så känns den väldig tom jag lagt den fel (utgår att de tär därför) men det försvinner kanske med lite mer tränning.
Problemen är två här 1. lukten 2. att jag inte ltiar på att den fungerar. den sitter på plats och jag har haft sex under äl så jag känner mig nojig... jag skulle gärna se fler undersökningar i frågan.