• Anonym

HJÄLP!! anmäld till soc :(

Skolan FÅR inte anmäla skolk till soc i och med att du inte längre har skolplikt. Den gäller bara till 9:an...

• Anonym
    Mamsis skrev 2009-12-26 14:09:17 följande:
    Men de kanske har anmält för att de vet att TS har det dåligt med sin pappa?? Visste inte det där med att det bara gällde till 9;an, tur att andra som vet har ögonen med sig!
    Fast om ts är myndig spelar det med pappan ingen roll längre tyvärr..
  • Anonym

jag varl likadan i skolan, jag var aldrig dit. men åt mig så gjorde dom inget sånt.
    dom har väl inte rätt att anmäla det när du är över 18?

• Anonym

Gisse the one skrev 2009-12-26 14:43:26 följande:

Det kommer brev hem till eleven om studiemedlet riskeras att dras in men inget till föräldrarna då det inte är skolplikt. Dock kan har man som förälder slydighet att hålla sig uppdaterat i tex kvartssamtal och dyl tills elevn är myndig.
    Även om det inte är skolplikt på gymnasiet och man inte är myndig så ska brevet komma till vårdnadshavaren till eleven.
  • Anonym

Gisse the one skrev 2009-12-26 14:53:38 följande:

Men det kan jag tala om att det inte gör, tyvärr.
    ¨

Det gjorde det hos mig. Och det är den infon jag fått att man ska göra.
  • Anonym
    bellzan skrev 2009-12-26 18:54:45 följande:
    Okej, som jag förstått det så har jag gjort en hel del lite förvirrade.. Ja, jag har alltid berättat för min mentor om hur jag mår. Jag pratade med henne senast idag och frågade vad som höll på att hända men hon sa bara att hon var tvungen att berätta för rektorn att jag inte var i skolan och inte hade läkarintyg. Vilket jag kan förstå, det e trots allt hennes arbete och skyldighet. Men detta här fick jag reda på ifrån min pappa.. varken min mentor eller nån annan har ringt en enda gång till mig personligen! vilket jag stör mig nåt fruktansvärt på. Jag har precis blivit överskriven till min mamma!! va e det frågan om? hur kan min PAPPA ha all information inte ens min mamma har om min adress e på henne?Det e väl inte rätt?
    Vem har vårdnaden? Är det din pappa eller mamma?
    Så länge du har vårdnadshavare allt går via dom inet dig, när du är myndig dvs 18 så alla ska ta kontakt med dig personligen , korkat lag men så är det.
    Om du är inskriven hos din mamma nu dvs på skatteverket då all info måste komma till henne om hon har vårdnaden om dig.
    Som det ser ut att du har hamnat i fel spår från början men , nu får vi hoppas att du får lugn och ro och får det du vill ha. Du själv kan kontakta BUP om du mår dåligt så du får lite information och förklarningar varför.
    man måset ha stor anledning för att ha ångestatackar om jag har förstått rätt då har din familj redan haft problem innan och du har fått bära deras ansvar på dian axlar MEN du ska veta att det är inte ditt fel för vad vuxna håller på.
    Mitt råd är att du själv ringer BUP och få hjälp, du ska inet må dåligt pgv, dian föräldrar. Lycka till
  • Anonym
    bellzan skrev 2009-12-26 19:29:45 följande:
    Det där med vårdnaden vet jag inte riktigt hur det ligger till..bara att jag e överskriven till min mamma nu, då mina pengar jag får..eller skulle fått..skulle komma till henne. Jag gick själv till skattemyndigheterna och skrev över mig, utan att behöva ha förälder med då jag e över 16 år. Men mamma visste om att jag skulle göra det i alla fall..Det hade räckt att dom pratat med mamma... jag vet om att dom inte gör det med mig förrens jag fyllt 18 år, men min pappa är inte klok någonstans... det fanns ju faktiskt en väldigt bra orsak att jag flyttade ifrån honom.Nej, det e sant.. där e väldigt stora familjegrejor som uppstått. Jag har varit väldigt mycket till BUP enda sedan mina föräldrar separerades..(då var jag 11 år). Men det har aldrig blivit en trygghet för mig.. dom tog ett möte, sen dröjde det månader sen var det ett möte till sen så inget mer, då ansåg dom mig må toppen! Vilket jag inte gjort mer än stundvis. Nu som äldre har dom bara gett mig sömntabletter och några enstaka samtal... annars e det bara mina föräldrar dom kallar på och där sitter dom bara och bråkar hela tiden och kommer ingen vart.Så nu har jag beslutat mig för att försöka kontakta någon här i Borås.. i April då jag fyller 18 år, då flyttas jag över till vuxen psyk i alla fall.Allt detta är jobbigt, och jag som hade lovat mig själv att ha så lite med soc att göra som bara möjligt. Då familjerätten alltid varit inblandad men ansett att det som varit mina rop på hjälp varit ett vanligt tonårsbeteende "som går över med tiden". Därför känner jag att jag inte ens vill sätta min fot på socialtjänsten..aldrig i livet. I alla fall inte i Ängelholm där jag står skriven än så länge.
    Jag tror inte att du behöver sömtableter, när jag läser det du skriver så kan jag säga att du är smart och duktig kille.Det är min känsla.Rätta mig om jag har fel
    För att få bättre sömn ska du ut och gå långa promenader, skaffa dig stavar och tävla med dig själv, Skriv en lapp som du ska läsa varje morgon"Jag gör det jag vill"Jag gör det jag känner för"
    Om du skriver in dig på vuxen psyk nu när du fyller 18 då är du där , försök att låta bli. Träning och frukt mycket vätska ger näring till hjärna så mår du mycket bättre och kan konsentrera dig på läxor så du kan få läsa färdigt och få jobb , annars är det risk att du hamnar på socialen coh får socialbidrag och det tror jag inte att du vill ha eller hur.

Nu vet jag inte hur är din mamma men jag hoppas att ni kan sammarbeta och hjäpas åt så ni får lug och ro hemma.
  • Anonym

Vet du vad! Ta vara på kontakten med soc och gör det bästa av den! Be om hjälp! Du har rätt till det! Ta hjälp att få ordning på allt så att du kan uppfylla din dröm att jobba på sjukhus.
    Se soc som den hjälp de är!

Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(