• bellzan

HJÄLP!! anmäld till soc :(

Det är såhär att jag har inte varit i skolan på länge(=några veckor), dels för att jag ska sluta på den skolan och sen har det varit mycket skit med min pappa då jag helt enkelt varit tvungen att hålla mig borta.
    Idag fick jag veta att rektorn på min än så länge nuvarande skola har anmält mig för skolk till socialtjänsten!!(Går på gymnasiet 2:a året)

Min fråga är vad socialen kommer att göra och säga? Vad händer vid sådana anmälningar?

Nu vill jag inte ha en massa påhopp om varför jag inte varit i skolan..för situationen är illa och inget jag detaljerat orkar berätta om!!

Tacksam för svar!:)

• Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(
  • bellzan
    Kastrullresan skrev 2009-12-26 15:06:34 följande:
    Jag tror att skolan har gjort en orosanmälan till soc. Det gäller i så fall mer än enbart skolk. Personalen på din skola har antagligen känt oro inför din totala situation. Jag arbetar som rektor på en gymnasieskola med ca 1300 elever i en större stad i Sverige. Vi gör ca 5 orosanmälningar/år totalt på vår skola så det är inte särskilt vanligt. Orosanmälan kan man göra även efter att eleven har fyllt 18 år även om det är relativt ovanligt och vi gör det endast då vi misstänker misshandel eller droger.
    Hmm.. Ja det låter troligt. Jag har pratat flera gånger med min mentor om mitt psykiska mående, som då gjort att när jag var i skolan så kom jag försent på morgonen eftersom att natten bara bestod av panikångest attacker. Jag berättade det direkt för henne...alltid. Sen uppstod där problem me min pappa och försäkringskassan och polis har fått anmälningar då han gjort en del dumma grejor. På så vis har jag inte kunnat sköta skolan. Sen så går jag i gymnasiesärskolan vill jag bara påpeka, men egentligen "utan" orsak.. hamnade fel i grundskolan pga mobbning o misshandel som ledde till att jag var okoncentrerad på lektionerna o då klassades jag väl bara som dum i huvudet..men nu ville jag ta tag i det där eftersom att jag vill jobba på sjukhus! Så jag tänkte sluta på gymnasiesärskolan och börja om på folk högskola istället, för att sedan komma in på en vårdskola. Jag ska flytta till Borås och studera här. Ja så, på grund av allt det här har dessa problem uppstått!!
    Jag var bara extremt rädd för vad SOC kommer att göra då denna anmälningen har kommit!
  • bellzan
    Anonym skrev 2009-12-26 14:18:53 följande:
    Fast om ts är myndig spelar det med pappan ingen roll längre tyvärr..
    Vill bara påpeka att jag har 4 månader kvar tills jag fyller 18 år, det kan finnas en poäng om allting om min pappa... samtidigt e det ingenting jag tänker på direkt eftersom att dom på skolan innan inte tagit mig på allvar.
  • bellzan
    Fiviva skrev 2009-12-26 14:50:18 följande:
    lever du på soc i dagsläget? och är skolan ett krav för att du ska få medel ifrån socialen? Är det därför du blivit anmäld?? Du måste väl fått reda på vad anmälan går ut på? Soc skulle vara överarbetade om dom skulle ta itu med alla skolkande ungdomar. Låter konstigt i mina öron att han kontaktade dem.
    Nej.. Det enda som har varit e då att familjerätten varit inblandad i vår familj alldeles för många gånger för att inte göra nytta alls.
  • bellzan

Okej, som jag förstått det så har jag gjort en hel del lite förvirrade.. Ja, jag har alltid berättat för min mentor om hur jag mår. Jag pratade med henne senast idag och frågade vad som höll på att hända men hon sa bara att hon var tvungen att berätta för rektorn att jag inte var i skolan och inte hade läkarintyg. Vilket jag kan förstå, det e trots allt hennes arbete och skyldighet. Men detta här fick jag reda på ifrån min pappa.. varken min mentor eller nån annan har ringt en enda gång till mig personligen! vilket jag stör mig nåt fruktansvärt på. Jag har precis blivit överskriven till min mamma!! va e det frågan om? hur kan min PAPPA ha all information inte ens min mamma har om min adress e på henne?
    Det e väl inte rätt?

• bellzan
    Kastrullresan skrev 2009-12-26 19:11:07 följande:
    Om du är folkbokförd hos din pappa så är det till honom som informationen skickas om inget annat är överenskommet. Har du nyligen flyttat så kan detta ha blivit fel. Givetvis skulle din mentor ha pratat med dig först, innan något skickas hem. Detta under förutsättning att du varit i skolan eller åtminstone har svarat i telefon. Det händer att även vi skickar hem till våra elever utan att ha pratat med dem men det beror då på att vi inte har fått tag på den berörda eleven trots upprepade försök. Om jag får komma med ett råd så tycker jag att du ska ta kontakt med en studievägledare för att diskutera ev folkhögskolestudier. Det är ofta ett mycket bra alternativ när det inte fungerar särskilt bra i den vanliga skolan eller som i ditt fall gymnasiesärskolan. Det har funnits en folkhögskola med inriktning vård utanför Katrineholm (om jag minns rätt). Jag vet inte om den finns kvar ännu men du kan alltid fråga. Se det positivt att soc blir inkopplat. De kan faktiskt hjälpa till så att det blir bättre för dig. Du har inte skrivit det rakt ut men jag tolkar dig som att det finns problem hemma som gör att du har svårt att fungera. Försök att se om du kan få hjälp med boende, kanske på en folkhögskola och att soc kan gå in och stötta ekonomiskt och kanske också med ex stödfamilj åtminstone under en övergångsperiod. Har du någon hjälp för din ångest? Annars tror jag att du måste söka den hjälpen också eller be skolhälsovården att hjälpa till med den kontakten. Lycka till!
    Jag har nästan nyligen skrivits över till mamma..
    Min plan var folkhögskolan i Viskafors (Borås kommun), jag och min pojkvän var iväg och pratade med nån som man kan få råd angående sånt här av. Sen så finns det en vårdskola inne i Borås jag ska kämpa för att komma in i!
    Allt jag vill är att allting löser sig.
    Just nu befinner jag mig i Borås, och kommer att åka hem precis dagen innan skolstarten sätter igång. Min pappa vill anmäla mig till polisen för att jag e här trots att min mamma har gett mig full tillåtelse till det. Min rädsla e att allting me skolan och allt annat kommer gå åt pipan. Jag vill verkligen inte gå kvar i gymnasiesärskolan.. jag vill uppfylla åtminstone en dröm och det e att jobba på sjukhus. I särskolan känns det mer som att man fördriver tiden för att ha nåt att göra.. men i slutändan står jag ändå med ett gäng äldre på ett äldreboende...men det är inte det jag vill!
  • bellzan
    Anonym skrev 2009-12-26 19:20:25 följande:
    Vem har vårdnaden? Är det din pappa eller mamma? Så länge du har vårdnadshavare allt går via dom inet dig, när du är myndig dvs 18 så alla ska ta kontakt med dig personligen , korkat lag men så är det. Om du är inskriven hos din mamma nu dvs på skatteverket då all info måste komma till henne om hon har vårdnaden om dig. Som det ser ut att du har hamnat i fel spår från början men , nu får vi hoppas att du får lugn och ro och får det du vill ha. Du själv kan kontakta BUP om du mår dåligt så du får lite information och förklarningar varför. man måset ha stor anledning för att ha ångestatackar om jag har förstått rätt då har din familj redan haft problem innan och du har fått bära deras ansvar på dian axlar MEN du ska veta att det är inte ditt fel för vad vuxna håller på. Mitt råd är att du själv ringer BUP och få hjälp, du ska inet må dåligt pgv, dian föräldrar. Lycka till
    Det där med vårdnaden vet jag inte riktigt hur det ligger till..bara att jag e överskriven till min mamma nu, då mina pengar jag får..eller skulle fått..skulle komma till henne. Jag gick själv till skattemyndigheterna och skrev över mig, utan att behöva ha förälder med då jag e över 16 år. Men mamma visste om att jag skulle göra det i alla fall..
    Det hade räckt att dom pratat med mamma... jag vet om att dom inte gör det med mig förrens jag fyllt 18 år, men min pappa är inte klok någonstans... det fanns ju faktiskt en väldigt bra orsak att jag flyttade ifrån honom.
    Nej, det e sant.. där e väldigt stora familjegrejor som uppstått. Jag har varit väldigt mycket till BUP enda sedan mina föräldrar separerades..(då var jag 11 år). Men det har aldrig blivit en trygghet för mig.. dom tog ett möte, sen dröjde det månader sen var det ett möte till sen så inget mer, då ansåg dom mig må toppen! Vilket jag inte gjort mer än stundvis. Nu som äldre har dom bara gett mig sömntabletter och några enstaka samtal... annars e det bara mina föräldrar dom kallar på och där sitter dom bara och bråkar hela tiden och kommer ingen vart.
    Så nu har jag beslutat mig för att försöka kontakta någon här i Borås.. i April då jag fyller 18 år, då flyttas jag över till vuxen psyk i alla fall.
    Allt detta är jobbigt, och jag som hade lovat mig själv att ha så lite med soc att göra som bara möjligt. Då familjerätten alltid varit inblandad men ansett att det som varit mina rop på hjälp varit ett vanligt tonårsbeteende "som går över med tiden". Därför känner jag att jag inte ens vill sätta min fot på socialtjänsten..aldrig i livet. I alla fall inte i Ängelholm där jag står skriven än så länge.
  • bellzan
    Anonym skrev 2009-12-26 21:52:38 följande:
    Jag tror inte att du behöver sömtableter, när jag läser det du skriver så kan jag säga att du är smart och duktig kille.Det är min känsla.Rätta mig om jag har fel För att få bättre sömn ska du ut och gå långa promenader, skaffa dig stavar och tävla med dig själv, Skriv en lapp som du ska läsa varje morgon"Jag gör det jag vill"Jag gör det jag känner för" Om du skriver in dig på vuxen psyk nu när du fyller 18 då är du där , försök att låta bli. Träning och frukt mycket vätska ger näring till hjärna så mår du mycket bättre och kan konsentrera dig på läxor så du kan få läsa färdigt och få jobb , annars är det risk att du hamnar på socialen coh får socialbidrag och det tror jag inte att du vill ha eller hur. Nu vet jag inte hur är din mamma men jag hoppas att ni kan sammarbeta och hjäpas åt så ni får lug och ro hemma.
    Hmm.. kan rätta dig med en grej.. jag e tjej, inte kille!

Tack för tipsen..ska tänka på det där!
Svar på tråden HJÄLP!! anmäld till soc :(