• Lillpyret08

Hur hantera en 1,8 åring som kastar saker?

Har en tjej här hemma som är väldigt kramgo och otroligt snäll. Men ibland, och ibland ofta, så blir hon alldeles uppåt väggarna. Hon tar tag i saker och kastar iväg dom, tex ljuslyktor, små tomtar, gulgranskulor mm mm. Och så tittar hon på en och springer oftast iväg. Hon har nästan aldrig haft sönder nåt, men det är ändå så frusterande och jobbigt när hon blir på det viset. Och jag vet inte längre hur jag ska hantera det hela. Vi har försökt med allt känns det som: sagt till henne lugnt och sansat, sagt att så där får man verligen inte göra, sagt till henne med arg ton, tagit tag i henne och burit in henne på sitt rum, avlett henne med nåt annat, bett henne att plocka upp efter sig, knäppt henne på fingrarna.

Men det känns som ingenting biter på henne, och det är ALLTID samma saker som flyger jämt också.

Nån som har nån bra idé om hur vi ska göra?

• Svar på tråden Hur hantera en 1,8 åring som kastar saker?
  • lövet2

Ni kan börja med att inse att hon är ett litet barn, att hon lärt sig kasta och att hon har ett behov av att öva på det. (När ni ändå håller på, så kan ni inse att det är olagligt att knäppa barn på fingrarna. Det räknas som barnaga.)

Ert jobb är att ha koll på henne. Lämna inget framme åt henne som är ömtåligt, för då får ni springa och plocka av henne grejor hela tiden. Ge henne mjuka bollar att kasta t ex och sätt upp julpyntet där hon inte når. Möblera så att hon inte kommer åt julgranen så lätt, så slipper ni bekymra er om julgranskulorna.

• Girlinthecity

Ja, det första ni ska göra är ju att SLUTA knäppa henne på fingrarna!!! Det är inte bara dumt och kränkande utan även olagligt. Att bli inskickad på sitt rum är väl inte heller någon smart lösning, då hon för det första är för liten för den sortens konsekvenser (om de alls ska finnas) förövrigt ingen logiskt konsekvens, och för det tredje ska hennes rum vara en trygg plats, inget som förknipas med bestraffning.

Förövrigt är det bara att fortsätta att markera att det är fel (genom ord) och istället visa HUR man ska göra. Hon är väldigt liten och kommer att behöva veta det många gånger innan hon förstår. Lycka till.

• Lillpyret08

Tack för dom tipsen. Vill bara påpeka att vi absolut inte brukar slå henne på fingrarna, utan att vi bara testat det en gång när hon om och om igen kastade ljuslyktor och inte lyssnade på oss. Och de gånger vi lyft in henne på sitt rum, så har det också varit för att avleda henne och visa att det finns roligare saker att sysselsätta sig med. Men detta har då inte hjälpt så självklart försöker vi inte med det igen.

Och som ni säger så är hon ju liten, och jag vet ju att den här kastfasen kommer att gå över. Och det kanske är ett ganska vanligt fenomen hos barn i hennes ålder? Men jag tänkte mest om andra hade erfarenhet av detta och vet hur man bäst gör för att försöka få henne att förstå att det är fel.

• lövet2
    Lillpyret08 skrev 2009-12-26 21:00:43 följande:
     Men jag tänkte mest om andra hade erfarenhet av detta och vet hur man bäst gör för att försöka få henne att förstå att det är fel.
    Hon är för liten för att förstå rätt/fel. Därför måste ni än så länge hindra henne från att göra "fel". Enklaste sättet är att inte ställa frestelser mitt framför ögonen på henne.

• Jonna79

Känner igen det där. Vi insåg att julpynt inte var grejen här hemma i år efter att en tomte-familj fått benen avbrutna och en pappstjärna blivit halvt uppäten.

• mysan81

Ni som skriver att det är barnaga att slå barn..håller inte med er, det är ju inte så att man slår dom så dom får märke precis..ett sätt att visa vad som är rätt och fel, jag har uppfostrat 2 döttrar på det viset dom gjorde det kanske 2-3 ggr efter att man slått till lite lätt på fingrarna, sen rör dom inte grejerna i fråga..det tar tid för barnen att förstå..men man måste visa vad som är rätt och fel redan i tidig ålder faktiskt..hatar föräldrar som bara sitter & säger nej, nej, gör inte så..man måste ju höja rösten i sådana lägen & visa bestämt att detta är fel..
    Det är min åsikt..
    Hoppas verkligen att ni får ordning på eran dotter Lillpyret..förstår att det är jobbigt, men va bestämda så slutar hon nog snart..tar sin tid!!

• Karin W

Våra barn har också varit i kastfasen i den åldern, det är en fas som går över. Ge det några månader och bekymret är med största sannolikhet borta. Vi har valt att plocka bort alla hårda saker (typ träklossar) i visst kastvänligt format, som kan skada oss eller hans bror. Varje gång han kastar något sägere vi lugnt "så gör man inte", " du får inte kasta", "aj" eller "nej". Gör han det en gång till tar vi bort föremålet ifråga. Julgranen står på balkongen för att ge maximal julfrid. Vet inte exakt hur lång tid det tog, men jag gissar på 4-6 veckor och nu är träklossarna framme igen utan problem. Om jämnåriga till barnet är med och leker kanske man får sitta nära i sådana situationer där det kan gå fel. Det är en intensiv fas, men den känns kort i backspegeln. Lycka till!

• lövet2
    mysan81 skrev 2010-01-01 21:49:01 följande:
    Ni som skriver att det är barnaga att slå barn..håller inte med er, det är ju inte så att man slår dom så dom får märke precis..ett sätt att visa vad som är rätt och fel, jag har uppfostrat 2 döttrar på det viset dom gjorde det kanske 2-3 ggr efter att man slått till lite lätt på fingrarna, sen rör dom inte grejerna i fråga..det tar tid för barnen att förstå..men man måste visa vad som är rätt och fel redan i tidig ålder faktiskt..hatar föräldrar som bara sitter & säger nej, nej, gör inte så..man måste ju höja rösten i sådana lägen & visa bestämt att detta är fel..
    Nej, man måste inte slå småbarn för att lära dem rätt och fel. Det du lär småbarn i så fall är att:
    *Den som är större har rätt att slå den som är mindre
    *Du är elak
    *Du är opålitlig
    *Det gör ont att försöka utforska världen

Hur förklarar du den stora majoritet barn som enkelt lärt sig rätt och fel utan att få smisk/smäll/dask?

• SofiaEmmy

...vi har EXAKT samma problem som TS.... vår lilla tjej börjar faktiskt lära sig=)... vi körde med upprepning upprepning upprepning!... VARJE gång hon kastade var vi snabbt framme och sa bestämt nej så att hon kopplade ihop vårt nej med att hon kastade... (hon förstår nej och vet innebörden efter lång kamp om spisens knappar=)).... 

....man måste ha tålamod som förälder och vara konsekvent... vår tjej får inte kasta ibland... hon får ALDRIG kasta leksaker....
    ...för övrigt blir jag mörkrädd när mysan81 beskriver hur hon uppfostrar sina barn... om du bara visste vilka spår du kan sätta i dina barn...
Svar på tråden Hur hantera en 1,8 åring som kastar saker?