• Manchester

Sockerkaka för veganer?

I morgon får vi besök av min mans syster och hennes nya pojkvän. Pojkvännen är vegan. Mat skulle jag nog ha klarat, men nu kommer de på fika. Jag skulle vilja baka en sockerkaka. Har hittat några veganrecept på nätet, men vet inte vilka som är bra. Någon som har ett favoritrecept?

Undrar också om det är viktigt att ha just soja-mjölk? Det verkar vara det som alla recept är baserade på. Vi har alltid havremjölk hemma och jag brukar använda det när jag bakar.Funkar det i vegansockerkaka? Eller är det något med sojan som verkligen behövs för att det ska bli bra?

• Svar på tråden Sockerkaka för veganer?
  • Manchester

O Z skrev 2009-12-26 17:00:49 följande:

Utan ägg då?
    Precis. Det är ju liksom det som är det knepiga. Vegetabiliskt margarin och havremjölk använder jag ändå, eftersom jag har en dotter som inte tål laktos så bra.
  • La Lola

Om du ströar formen så tänk oxå på att ströbrödet inte får vara gjort av bröd som innehåller något animaliskt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • O Z

Okej, då kan jag inte hjälpa dig:(

• O Z

Men du kan få mitt fina recept till en annan gång då du ska göra till din dotter:

Vispa 3 dl socker med 3 ägg poröst. Blanda 3 dl mjöl med 1,5 tsk bakpulver, rör i. Rör/vispa i 1 dl kokande vatten. 175 grader, nedersta falsen i ca 40 min.

Receptet var min mormors och det godaste sockerkaksrecept jag vet.

• Manchester

Ingen som vet något om vegansk sockerkaka, helst på havremjölk?

• Miralicia

Lite sent just nu för till idag kanske, men till en annan gång.

soja behövs inte, funkar utmärkt med havredryck i stället.

Olja formen med lite rapsolja och sen kan du "bröa"(mjöla) den med potatismjöl istället för ströbröd.

Lite ur huvudet:

Blanda 4 dl vetemjöl, 1,5-2 dl socker, 3 tsk bakpulver + ngn smaksättning (vaniljsocker, kakao, rivet citronskal, kardemumma etc efter vad man känner för) i en bunke. Rör ner ½ dl rapsolja (eller annan neutral matolja) + 2 dl havre-/ris-/sojadryck/kokosmjölk och rör ihop till en smet.
    Häll upp i formen och grädda i 175 grader tills den känns torr i mitten (ca 30). När kakan känns torr, stäng av ugnen och låt kakan stå kvar 5 minuter i avstängd ugn innan du tar ut den så minskar risken att den sjunker ihop i mitten när du tar ut den.

• Manchester

Tack! Idag bjöd vi bara på pepparkakor, men jag sparar recept och banankakstips till nästa gång.

• ModestyB

Till nästa gång föreslår jag att du gör en kladdkaka istället och bjuder på med en liten klick mjölkfri glass, det går alltid ner=)
    Finns massa bra recept att googla fram.

Svar på tråden Sockerkaka för veganer?