• Anonym (???)

Kan man bli sjukskriven bakåt i tiden?

Min 14 dagarsperiod går ut imorgon, så jag måste därefter om jag blir fortsatt sjukskriven börja skicka in papper till FK, problemet är ju att jag kanske inte får tag i någon läkare imorgon, kan de i värsta fall sjukskriva mig först efter helgerna i januari för denna perioden from 27:e december fram till när jag nu träffar läkaren?

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven bakåt i tiden?
  • Stargirl

Nej, det kan du inte. Du kan inte bli sjukskriven retroaktivt. Läkaren måste göra en bedmning på nuläget och kan inte skriva ett datum bakåt i tiden. Du måste boka tid hos en jourhavande läkare alll åka till akuten. Man har själv ansvar för sig sjuksktivning och måste se till att man har en bokad tid innan den går ut.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Anonym

Beror på vilken läkare du träffar. Jag har blivit sjukskriven bakåt (men det har handlat om någon enstaka dag då).

• Anonym

jo det kan man i speciella fall..
    min bror har psykiska problem och han har blivit sjukskriven retroaktivt några gånger...

• Anonym (???)
    Stargirl skrev 2009-12-26 18:22:15 följande:
    Nej, det kan du inte. Du kan inte bli sjukskriven retroaktivt. Läkaren måste göra en bedmning på nuläget och kan inte skriva ett datum bakåt i tiden. Du måste boka tid hos en jourhavande läkare alll åka till akuten. Man har själv ansvar för sig sjuksktivning och måste se till att man har en bokad tid innan den går ut.
    Jag har bblivit sjukskriven tidigare bakåt i tiden, när jag tex har vart hemma för viros men inte fått tid förrän 2 dagar senare, så har de skrivit sjukskriven from 2 dagar bakåt eller tom från o med då jag sa att jag insjuknade, men detta är utanför FK tiden.

ANledningen att jag frågar är för att jag vill vara säker, min psykolog sa att de KAN göra detta men jag ville höra mig för här, hoppas det du säger är fel för annars så får jag ta tid från bättre behövande på psykakuten imorgon.
  • Prisssan

Min mans läkare sa, om han inte kan gå till jobbet den första (har tid den 13:e) så sjukskriver han honom i efterhand. Hans fk handläggare sa att detta var ok.
    Arbetsgivaren tyckte också att det var ok.

I think I´m paranoid and complicated....
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2009-12-26 18:24:05 följande:
    jo det kan man i speciella fall..min bror har psykiska problem och han har blivit sjukskriven retroaktivt några gånger...
    Det är psykiska problem för mig med, fick en inledande 2 veckorssjukskrivning. Låter skönt för jag flippar snart ur av stressen över detta också...
  • Anonym (???)
    Prisssan skrev 2009-12-26 18:24:38 följande:
    Min mans läkare sa, om han inte kan gå till jobbet den första (har tid den 13:e) så sjukskriver han honom i efterhand. Hans fk handläggare sa att detta var ok. Arbetsgivaren tyckte också att det var ok.
    Åh vad bra tack för ditt svar!
  • Stargirl
    Anonym (???) skrev 2009-12-26 18:25:34 följande:
    Det är psykiska problem för mig med, fick en inledande 2 veckorssjukskrivning. Låter skönt för jag flippar snart ur av stressen över detta också...
    Då får du ta dig till en psykakut. Det alternativt finns ju alltid. Försäkringskassan godkänner inga retroaktiva datum.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Anonym

Anonym (???) skrev 2009-12-26 18:24:36 följande:

Jag har bblivit sjukskriven tidigare bakåt i tiden, när jag tex har vart hemma för viros men inte fått tid förrän 2 dagar senare, så har de skrivit sjukskriven from 2 dagar bakåt eller tom från o med då jag sa att jag insjuknade, men detta är utanför FK tiden.ANledningen att jag frågar är för att jag vill vara säker, min psykolog sa att de KAN göra detta men jag ville höra mig för här, hoppas det du säger är fel för annars så får jag ta tid från bättre behövande på psykakuten imorgon.
    Även om din psykolog har rätt, så tycker jag att du för säkerhets skull ska ta dig till läkaren imorgon, för att undvika onödigt trassel!
  • Anonym (???)
    Stargirl skrev 2009-12-26 18:26:31 följande:
    Då får du ta dig till en psykakut. Det alternativt finns ju alltid. Försäkringskassan godkänner inga retroaktiva datum.
    Fast nu säger några emot dig, har du själv varit med om detta eller gissar du?
Svar på tråden Kan man bli sjukskriven bakåt i tiden?