• Stargirl

Kan man bli sjukskriven bakåt i tiden?

Nej, det kan du inte. Du kan inte bli sjukskriven retroaktivt. Läkaren måste göra en bedmning på nuläget och kan inte skriva ett datum bakåt i tiden. Du måste boka tid hos en jourhavande läkare alll åka till akuten. Man har själv ansvar för sig sjuksktivning och måste se till att man har en bokad tid innan den går ut.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Stargirl
    Anonym (???) skrev 2009-12-26 18:25:34 följande:
    Det är psykiska problem för mig med, fick en inledande 2 veckorssjukskrivning. Låter skönt för jag flippar snart ur av stressen över detta också...
    Då får du ta dig till en psykakut. Det alternativt finns ju alltid. Försäkringskassan godkänner inga retroaktiva datum.
  • Stargirl
    Prisssan skrev 2009-12-26 18:24:38 följande:
    Min mans läkare sa, om han inte kan gå till jobbet den första (har tid den 13:e) så sjukskriver han honom i efterhand. Hans fk handläggare sa att detta var ok. Arbetsgivaren tyckte också att det var ok.
    Om handledaren har antecknat det i sina papper isåfall funkar det ju. Men inte om inte handläggaren godkännder det. I FK´s regler får man inte godkänna retroaktiva datum då det strider mot deras regler.
  • Stargirl
    Anonym (???) skrev 2009-12-26 18:27:35 följande:
    Fast nu säger några emot dig, har du själv varit med om detta eller gissar du?
    Testa och se. Jag gissar inte. FK godkänner inga retroaktiva datum om det inte är avtalat på förhand med handledaren. Även om Läkaren säger att si och så varit sjuk så struntar FK i det. Du har ansvaret att ta dig till en annan läkare för att få din sjukdom bekräftat.
    Jag kan ju säga, jag hade migrän 3 och 4:e Januari men jag tog mig inte till läkaren för änn 7:e kan du skriva det. Man måsta ha dagens datum med läkarens signatur.
  • Stargirl
    kramgrisen skrev 2009-12-26 18:27:58 följande:
    Närjag var gravid givk min sjukskrivning ur och kunde ändå inte jobba, så fick stanna hemma och gicktill läkarens enare.. och de sjukskrevmig frånd et datumet jagville..
    Graviditet är nog skillnad eller så är det redan avtalat med handledaren. Men i princip så är det emot FK´s regler.

Jag skulle inte lita på kreti och pleti som fått sina sjukskrivningar godkända i efterhand. Det är trots allt TS`s pengar och försörjning. Sen bara för att läkaren skriver på ett intyg betyder det inte att FK godkänner den....men chansen ökar ju om det är rätt datum.
Svar på tråden Kan man bli sjukskriven bakåt i tiden?