• sanna88a

hur får jag bort mina keratosis pilaris

har det på armar och ben, har testat smörja in med kräm med salicitylsyra eller vad det heter , under några månader. inte hjälpt något. jag vill också kunna ha kortärmade tröjor och linnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-26 19:35
    salicylsyra heter det visst.

• Svar på tråden hur får jag bort mina keratosis pilaris
  • Joico

Åh är det sånt jag har!!! Googlade bilder och kände genast igen det. Jag tror jag älskar dig!

Jag har haft såna prickar hela mitt liv och aldrig vetat vad det är eller vad det heter. Har aldrig kollat upp det heller. Jag har ärvt dom av min pappa har du haft dom hela livet? Jag har både på överarmar och låren.
    Jag har smörjt med dom mest feta krämer, alla möjliga varianter men inget har hjälpt..

• mannehund

A-vitamin och c-vitamin säger vissa hjälper. Peeling-kräm och AHA kan hjälpa lite, men det de egentligen gör är ju att hålla huden mjuk, så även salva med karbamid. Riktigt fet salva kan lösa upp en del av hudförändringarna. KP är ju ofta ärftligt och kvarstår trots behandling, men det är ju helt ofarligt om än besvärande .... Min son blir bättre i solen, kanske du också, så dra dig inte för att gå i kortärmat eller linne till våren!

• sanna88a
    Joico skrev 2009-12-26 20:17:28 följande:
    Åh är det sånt jag har!!! Googlade bilder och kände genast igen det. Jag tror jag älskar dig! Jag har haft såna prickar hela mitt liv och aldrig vetat vad det är eller vad det heter. Har aldrig kollat upp det heller. Jag har ärvt dom av min pappa har du haft dom hela livet? Jag har både på överarmar och låren. Jag har smörjt med dom mest feta krämer, alla möjliga varianter men inget har hjälpt..
    hehe :D

jag fick dem i tonåren och har dem nu fortfarande efter ca 7-8 år :/
    jag ahr på överarmar, underben och lite på rumpan. jag har även varit där och rivit så jag har som röda ärr med. jag skäms så himla mycket. och de finns så mycke fina kläder i affärerna men jag köper bara kläder som döljer överarmarna.
  • sanna88a
    mannehund skrev 2009-12-26 20:26:21 följande:
    A-vitamin och c-vitamin säger vissa hjälper. Peeling-kräm och AHA kan hjälpa lite, men det de egentligen gör är ju att hålla huden mjuk, så även salva med karbamid. Riktigt fet salva kan lösa upp en del av hudförändringarna. KP är ju ofta ärftligt och kvarstår trots behandling, men det är ju helt ofarligt om än besvärande .... Min son blir bättre i solen, kanske du också, så dra dig inte för att gå i kortärmat eller linne till våren!
    tack för svaret!

jag använder nu en jättefet saldra som heter sysylvase tror jag och en har itne hjälpt. använder prypyless också, men har ej sett förändringar:/
    men kanske ska testa peela och se om de hjälper.
  • Joico

Jag har också lite på rumpan, nu när du säger det.. men överarmarna är värst. Dom är lite röda också, så det ser ut som eksem nästan :s O så har jag rivit sönder några så det är små sår, och det som inte är sår längre är mörka fläckar/ärr istället

Jag blir också bättre på sommaren i solen, som mannehunds son. Jag solade solarium en del förut och det gjorde också lite bättre, men det vill jag inte göra längre. Jag peelar då o då och smörjer in. Men det är väl ingen mirakelkur direkt tydligen går det ju inte att bota heller, vad jag läst nu.. bara lindra

sanna88a skrev 2009-12-26 20:43:57 följande:
    hehe :D jag fick dem i tonåren och har dem nu fortfarande efter ca 7-8 år :/ jag ahr på överarmar, underben och lite på rumpan. jag har även varit där och rivit så jag har som röda ärr med. jag skäms så himla mycket. och de finns så mycke fina kläder i affärerna men jag köper bara kläder som döljer överarmarna.
  • Shininganne

Min dotter på 7 år har samma och har haft sen hon var riktigt liten. Vi fick tipset om att vara väldigt noga med att smörja in huden. Gärna ett par gånger om dagen och absolut efter bad och dusch. Sol ska vara bra. Inte använda tvål när hon tvättar sig utan använda olja i stället.
    Vi smörjer med Miniderm just nu men har fått en annan kräm utskriven av läkare men den har jag inte hämtat än så den kan jag inte ihåg namnet på.

Izabelle 020627 Ebba 080522 BF 100130
  • sanna88a
    Joico skrev 2009-12-26 20:48:18 följande:
    Jag har också lite på rumpan, nu när du säger det.. men överarmarna är värst. Dom är lite röda också, så det ser ut som eksem nästan :s O så har jag rivit sönder några så det är små sår, och det som inte är sår längre är mörka fläckar/ärr istället Jag blir också bättre på sommaren i solen, som mannehunds son. Jag solade solarium en del förut och det gjorde också lite bättre, men det vill jag inte göra längre. Jag peelar då o då och smörjer in. Men det är väl ingen mirakelkur direkt tydligen går det ju inte att bota heller, vad jag läst nu.. bara lindra
    ja exakt samma får jag på överarmarna.

det är skitjobbigt att se ut såhär. sen när det är kallt ute framträder ärren/det röda ännu mer. sen att jag har likblek hy gör ju inte saken bättre.
  • Una Estrella

fan är det detta jag har! Massa på armarna och jag hatar skiten.

kan aldrig med att ha linne, ush det är så tråkigt, trodde ju att de skulle försvinna men där fick jag det svaret:( mamma har massor och har bara fått mer och mer under åren....vad deppig jag blev nu.

• Banana82

Har det och har haft i flera år, förut var jag jätteosäker och gömde det jämt men nu struntar jag i det. Har inte hittat nåt som hjälper men orkar inte bry mig längre. Det är en del av mig och finns ingen orsak att inte ha ärmlöst och linnen på grund av det, men det är min åsikt

• dotty

oj, det finns alltså en diagnos? jag har "alltid" haft dem, trodde att det bara var en naturlig variation av hud. så jag har mest accepterat dem.. inte så snyggt med massa märken på hela kroppen men jag tror jag vant mig.

mina blir bättre när det är soligt, och sämre när det är kallt. är likblek i annars så de blir väldigt framträdande när det är kallt ute, det är nog enda gånger jag tycker de stör nu för tiden.

tycker inte det hjälper att smörja och hålla på. eller de känns slätare, men det finns ju alltid där ändå.

varför kan du inte visa armarna pga dem? just get undressed säger jag ;).

Svar på tråden hur får jag bort mina keratosis pilaris