• Magda73

Hur mycket datortid för 16 åring?

Min 16 åring har just fått hem sin laptop från skolan och hon skulle helst sitta där dygnets alla timmar om jag inte satt stopp.

Men. Hur mycket är det ok att sitta? Hur har ni gjort med era barn i den åldern?

• Svar på tråden Hur mycket datortid för 16 åring?
  • BlommyNess12

De får väl sitta så mycket de vill, så länge de sköter sina sysslor och skolarbetet.

• Magda73
    BlommyNess12 skrev 2009-12-26 20:40:37 följande:
    De får väl sitta så mycket de vill, så länge de sköter sina sysslor och skolarbetet.
    Skönt att ha sådana barn. Som själva kan ta ansvar för skola och sysslor...
  • Magda73
    BlommyNess12 skrev 2009-12-26 20:40:37 följande:
    Ser i din pres att du för det första själv ser ung ut och för det andra har ett barn född -08. Har du egna tonåringar eller talar du av egen erfarenhet eller?
  • EttLångtOchJolligtNamn
    Magda73 skrev 2009-12-26 21:35:10 följande:
    Ser i din pres att du för det första själv ser ung ut och för det andra har ett barn född -08. Har du egna tonåringar eller talar du av egen erfarenhet eller?
    Du frågar om råd och sen snäser du åt personen som ger dig råd?
    knepigt O.o
  • EttLångtOchJolligtNamn
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2009-12-26 23:51:06 följande:
    Du frågar om råd och sen snäser du åt personen som ger dig råd? knepigt O.o
    EDIT: Missade tidigare inlägget , my bad, ignorera min förra kommentar
  • Magda73

Ingen som har egna tonåringar och har samma problem?

• enAnnan

Jag har egna tonåringar och jag håller helt med första svarare, de får sitta så mycket de vill bara skola och sysslor sköts. Även om man inte har egna tonåringar så kan man svara klokt. (dessutom så har hon kanske varit tonåring själv nyss?) Mina 3 har klarat av att prioritera skola och sysslor och därmed inte behövt någon begränsad datortid. Dessutom görs endel läxor på datorn, typ glosboken samt att de tar hjälp av kompisar via msn.

• Magda73
    enAnnan skrev 2009-12-27 10:52:57 följande:
    Jag har egna tonåringar och jag håller helt med första svarare, de får sitta så mycket de vill bara skola och sysslor sköts. Även om man inte har egna tonåringar så kan man svara klokt. (dessutom så har hon kanske varit tonåring själv nyss?) Mina 3 har klarat av att prioritera skola och sysslor och därmed inte behövt någon begränsad datortid. Dessutom görs endel läxor på datorn, typ glosboken samt att de tar hjälp av kompisar via msn.
    Visst kan man vara klok även utan tonåringar! Det konstiga här var att en person utgav sig för att ha tonårsbarn, eller ville låta som att hon hade det och det blir lite tokigt. Eller inte trovärdigt i mina ögon iallafall.

Min dotter klarar tyvärr inte av det där med datorn utan sitter helst 24/timmar om dygnet med dator och mobil. Inte i verkligheten med andra ord. Tror säkert att det kan fungera för endel, för dina tre tydligen, men här fungerar det inte
  • solskina

då får hon först göra sina sysslor och sedan hobbydata efter det.

mina två tonåringar vet själva vad som gäller och följer det jätte bra på vardagar nu på loven är det värre. Men jag väljer min strider.

barn 15 och 17 år.

15 åringen vet att han måste gå till sängs 22 för att orka gå upp på morgonen.
    Han somnar inte alltid för det men ser på tv.

17åringen sköter sig helt själv. Så länge hon kan anpassa dygnsrytmen.
    Hon har data genom skolan och all läxläsning är i datan. Dom har inga böcker alls.
    Här gäller det att tänka på att hon sitter rätt och även tränarmusklatur. Att sitta med datan ger henne ont lite här och där. Så nu köper hon gymkort.

• Fyrbarnsmorsa

Min17åring får sitta när han vill.Han sköter skolan,hjälper till med sina "sysslor" och även om vi ber om hjälp.Han spelar dessutom fotboll och amerikansk fotboll så han får fysisk träning så det räcker.Han har dessutom allt skolarbete på datorn så det blir mycket dator iom det också.

• mandelblomma

har tonåringar och även de får sitta i princip hur länge de vill...det är visst mycket emellanåt- sonen snart 14 år har även varit på tre dagars lan...16 åriga dottern surfar mest, men så länge hon fixar att komma up på morgonen och sköter sin skola ok så är det hennes val vad hon gör på sin fritid...om 1½ år får hon rösta och kan flytta hemifrån, de måste få lite eget ansvar.

• ami
    Magda73 skrev 2009-12-27 12:04:25 följande:
    Visst kan man vara klok även utan tonåringar! Det konstiga här var att en person utgav sig för att ha tonårsbarn, eller ville låta som att hon hade det och det blir lite tokigt. Eller inte trovärdigt i mina ögon iallafall. Min dotter klarar tyvärr inte av det där med datorn utan sitter helst 24/timmar om dygnet med dator och mobil. Inte i verkligheten med andra ord. Tror säkert att det kan fungera för endel, för dina tre tydligen, men här fungerar det inte
    Inte här heller. Tror inte vi är ensamma heller. Har en 16-årig gosse som skulle vilja sitta framför datorn jämt. Och nästan att han gör det.. Sysslor..? Hjälper till bara i absoluta nödfall, rummet ser ut som kaos mm. Men visst skolan sköts, har G i allt och det är väl ungefär vad man får om man är med på lektionerna och gör det man måste. Sällan vi ser läxböcker. Håller inte på med träning heller tyvärr, mer än att cykla till skolan och tillbaks, ca 6 km/dag. Har inga andra intressen än att spela datorspel, ladda ner och titta på filmer/serier, surfa runt på Youtube.
    Räknar man ihop hur mycket tid som läggs framför datorn blir man mörkrädd! Visst "umgås" de via datorn och visst görs en del hemarbeten o dyl, men ändå. Blir ju lätt över 40 timmar/vecka, dvs ett heltidsarbete framför datorn + skola, läxor mm.
    Innan 16-årsdagen hade han mer styrda tider: en datorfri dag i veckan, läggdags kl 22.00. När han fyllde 16 i höstas släppte vi på dessa regler pga ville att han själv skulle lära sig ta ansvar över detta. Vill ju liksom inte heller att han flyttar hemifrån efter gymnasiet, köper sig en dator och sätter ner rumpan..
    Och det har inte funkat särskilt bra.. han sitter alldeles för mycket. I början var han uppe till 24.30 bara för han fick, men det upptäckte han ju funkade inte i längden. fast han lägger sig ändå sent, ca kl 23.00-23.30. Så mycket tid blir det.
    Och ungefär där är vi nu..
  • BlommyNess12
    Visst kan man vara klok även utan tonåringar! Det konstiga här var att en person utgav sig för att ha tonårsbarn, eller ville låta som att hon hade det och det blir lite tokigt. Eller inte trovärdigt i mina ögon iallafall. Min dotter klarar tyvärr inte av det där med datorn utan sitter helst 24/timmar om dygnet med dator och mobil. Inte i verkligheten med andra ord. Tror säkert att det kan fungera för endel, för dina tre tydligen, men här fungerar det inte
    Nej jag skrev "de" (tonåringar) får väl sitta så mycket de vill (...)

Men nej jag har inga tonårsbarn, däremot är jag 19 år själv.
  • enAnnan
    Jag tolkade inte in att hon hade egna tonåringar i det hon skrev. Tänkte inte på att du ville veta hur vi gjort med våra barn, alltså att det var ett önskemål att man skulle ha egna tonåringar, med det så förstår jag att du tolkade det som att hon hade tonåringar själv. Men hur som haver, tråkigt att det inte funkar för er. Har du provat att datorn inte får slås på innan sysslor och läxa är gjord? Gör hon det iaf så får du ta sladden/stänga ner internet tills hon har lärt sig. Hur har ni haft det tidigare med dator tid? Har hon fått sitta lite/mycket? Annars kanske hon kan få sitta vid datorn tills du ev kommer hem från jobbet och då ska läxa och sysslor göras innan hon får fortsätta sitta vid datorn?
  • Magda73
    ami skrev 2009-12-27 12:51:30 följande:
    Inte här heller. Tror inte vi är ensamma heller. Har en 16-årig gosse som skulle vilja sitta framför datorn jämt. Och nästan att han gör det.. Sysslor..? Hjälper till bara i absoluta nödfall, rummet ser ut som kaos mm. Men visst skolan sköts, har G i allt och det är väl ungefär vad man får om man är med på lektionerna och gör det man måste. Sällan vi ser läxböcker. Håller inte på med träning heller tyvärr, mer än att cykla till skolan och tillbaks, ca 6 km/dag. Har inga andra intressen än att spela datorspel, ladda ner och titta på filmer/serier, surfa runt på Youtube. Räknar man ihop hur mycket tid som läggs framför datorn blir man mörkrädd! Visst "umgås" de via datorn och visst görs en del hemarbeten o dyl, men ändå. Blir ju lätt över 40 timmar/vecka, dvs ett heltidsarbete framför datorn + skola, läxor mm. Innan 16-årsdagen hade han mer styrda tider: en datorfri dag i veckan, läggdags kl 22.00. När han fyllde 16 i höstas släppte vi på dessa regler pga ville att han själv skulle lära sig ta ansvar över detta. Vill ju liksom inte heller att han flyttar hemifrån efter gymnasiet, köper sig en dator och sätter ner rumpan.. Och det har inte funkat särskilt bra.. han sitter alldeles för mycket. I början var han uppe till 24.30 bara för han fick, men det upptäckte han ju funkade inte i längden. fast han lägger sig ändå sent, ca kl 23.00-23.30. Så mycket tid blir det. Och ungefär där är vi nu..
    Jag tror som dig, att det är ett problem som många familjer har. Alla tonåringar klarar ju tyvär inte att prioritera "rätt" saker som skola och att hjälpa till hemma utan de sitter framför tv-spel, datorn och sådant som är roligt hela dagarna om ingen sätter stopp. Det är som med barnbidraget. Vissa klarar att hantera hela barnbidraget själv medans andra köper godis för alla pengar och har ingen förståelse för pengars värde och prioritering och framförhållning med pengarna.

Det är som du skriver, man vill ju att de ska lära sig inför livet hemifrån. Men hur mycket ska man tjata? Vilka strider ska man välja? Jag får säga till dottern (= tjata i hennes öron) om allt från läxor till hjälpa till hemma till sänggående plus tjaffs om datorn och mobilen (som hon som sagt helst håller på med jämt). Svårt att veta vilka strider man ska välja, som sagt... Man vill ju inte vara tjatkärring heller
  • Magda73
    enAnnan skrev 2009-12-27 20:41:41 följande:
    Jag tolkade inte in att hon hade egna tonåringar i det hon skrev. Tänkte inte på att du ville veta hur vi gjort med våra barn, alltså att det var ett önskemål att man skulle ha egna tonåringar, med det så förstår jag att du tolkade det som att hon hade tonåringar själv. Men hur som haver, tråkigt att det inte funkar för er. Har du provat att datorn inte får slås på innan sysslor och läxa är gjord? Gör hon det iaf så får du ta sladden/stänga ner internet tills hon har lärt sig. Hur har ni haft det tidigare med dator tid? Har hon fått sitta lite/mycket? Annars kanske hon kan få sitta vid datorn tills du ev kommer hem från jobbet och då ska läxa och sysslor göras innan hon får fortsätta sitta vid datorn?
    Jag försöker att få henne att göra saker först, innan datorn slås på. Jag frågade hur hon själv ville ha det och vi kör på hennes egna önskemål om fri datortid när allt är gjort och att hon kommer och är med familjen eller hjälper till när vi ber henne (utan att det blir stön och stånk och slå i dörrar). Jag hoppas att det kommer att fungera. Jag skulle såklart önska att hon kunde prioritera själv för jag tror ju inte att det kommer att bli lätt att få henne att slita sig... Vet hur det är med mobilen. Nu kommer msn på det. Är rädd att skolan blir lidande men känner att jag snart inte orkar bry mig längre. Vill hon inte sköta skolan så är det lite upp till henne. Men det är tråkigt att stå bredvid och se en smart tjej sumpa bort sin framtid (betyg för att komma in på universitetet) pga att hon sms:ar hänger på nätet istället för att satsa på det som är viktigt; framtiden.
  • Lattemor
    enAnnan skrev 2009-12-27 10:52:57 följande:
    Dessutom görs endel läxor på datorn, typ glosboken samt att de tar hjälp av kompisar via msn.
    Tror du själv på att de använder MSN för att hjälpa varandra med läxorna? I så fall är det högst 2-3% av den tid de spenderar på MSN. I många familjer är det trots allt ett stort problem att tonårsbarn sitter alldeles för mycket framför datorn och försummar andra sysslor och skolan med mera. Det hela blir ju inte bättre av att vissa föräldrar är såpass lättlurade att de tror på allt barnet säger angående vad datorn används till. Det leder bara till att andra barn kan använda dessa löst hållna barn som norm och strunta i vad ansvarstagande föräldrar säger.
  • MiisPiis
    Magda73 skrev 2009-12-29 16:22:08 följande:
    Jag tror som dig, att det är ett problem som många familjer har. Alla tonåringar klarar ju tyvär inte att prioritera "rätt" saker som skola och att hjälpa till hemma utan de sitter framför tv-spel, datorn och sådant som är roligt hela dagarna om ingen sätter stopp. Det är som med barnbidraget. Vissa klarar att hantera hela barnbidraget själv medans andra köper godis för alla pengar och har ingen förståelse för pengars värde och prioritering och framförhållning med pengarna. Det är som du skriver, man vill ju att de ska lära sig inför livet hemifrån. Men hur mycket ska man tjata? Vilka strider ska man välja? Jag får säga till dottern (= tjata i hennes öron) om allt från läxor till hjälpa till hemma till sänggående plus tjaffs om datorn och mobilen (som hon som sagt helst håller på med jämt). Svårt att veta vilka strider man ska välja, som sagt... Man vill ju inte vara tjatkärring heller
    Ja, tänk om man visste då hur viktigt det är nu med utbildning, bra betyg osv för att ta sig vidare i livet. Om man ändå kunde förklara, så att de förstår, exakt HUR viktigt det är! Det är ju svårt att verkligen få dem att förstå exakt vidden av vad en utbildning ger.
Svar på tråden Hur mycket datortid för 16 åring?