Hur mycket datortid för 16 åring?
Min 16 åring har just fått hem sin laptop från skolan och hon skulle helst sitta där dygnets alla timmar om jag inte satt stopp.
Men. Hur mycket är det ok att sitta? Hur har ni gjort med era barn i den åldern?
Min 16 åring har just fått hem sin laptop från skolan och hon skulle helst sitta där dygnets alla timmar om jag inte satt stopp.
Men. Hur mycket är det ok att sitta? Hur har ni gjort med era barn i den åldern?
De får väl sitta så mycket de vill, så länge de sköter sina sysslor och skolarbetet.
Ingen som har egna tonåringar och har samma problem?
Jag har egna tonåringar och jag håller helt med första svarare, de får sitta så mycket de vill bara skola och sysslor sköts. Även om man inte har egna tonåringar så kan man svara klokt. (dessutom så har hon kanske varit tonåring själv nyss?) Mina 3 har klarat av att prioritera skola och sysslor och därmed inte behövt någon begränsad datortid. Dessutom görs endel läxor på datorn, typ glosboken samt att de tar hjälp av kompisar via msn.
då får hon först göra sina sysslor och sedan hobbydata efter det.
mina två tonåringar vet själva vad som gäller och följer det jätte bra på vardagar nu på loven är det värre. Men jag väljer min strider.
barn 15 och 17 år.
15 åringen vet att han måste gå till sängs 22 för att orka gå upp på morgonen.
Han somnar inte alltid för det men ser på tv.
17åringen sköter sig helt själv. Så länge hon kan anpassa dygnsrytmen.
Hon har data genom skolan och all läxläsning är i datan. Dom har inga böcker alls.
Här gäller det att tänka på att hon sitter rätt och även tränarmusklatur. Att sitta med datan ger henne ont lite här och där. Så nu köper hon gymkort.
Min17åring får sitta när han vill.Han sköter skolan,hjälper till med sina "sysslor" och även om vi ber om hjälp.Han spelar dessutom fotboll och amerikansk fotboll så han får fysisk träning så det räcker.Han har dessutom allt skolarbete på datorn så det blir mycket dator iom det också.
har tonåringar och även de får sitta i princip hur länge de vill...det är visst mycket emellanåt- sonen snart 14 år har även varit på tre dagars lan...16 åriga dottern surfar mest, men så länge hon fixar att komma up på morgonen och sköter sin skola ok så är det hennes val vad hon gör på sin fritid...om 1½ år får hon rösta och kan flytta hemifrån, de måste få lite eget ansvar.