• FH Mamma

Domningar i halva kroppen

När jag fick domningar i fötterna trodde jag först det var B12 brist, sen trodde jag det var MS. Det visade sig vara b1, b3 och b6 brist (wernickes syndrom) Vilket kan uppstå av näringsbrist.

Kollade de för B12 brist?

• FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-26 23:01:07 följande:
    Fast B12... när man har domningar i ansikte och arm... Jag är skeptisk. Och tycker inte man ska beställa prover hit och dit. Tycker det låter bra att du får remiss till neurolog dock. Domningar i halva ansiktet och armen på samma sida ska man inte ha utan förklaring.
    Varför inte det är bara några droppar blod och en tur till labbet. Är det akut kommer svaret snabbt.

Bättre att testa så man iaf vet vad man inte har tycker jag.
  • FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-27 16:17:09 följande:
    Rent principiellt ska man bara ta prover och göra undersökningar som är befogade utifrån symptombild. B12brist ger inte fokala känselbortfall utan en metabol påverkan på nervsystemet i allmänhet vilket medför exv domningar som inte korrelerar med en neroanatomiskt fokal lokalisation. Man kan undra om det spelar någon roll i enstaka fall och se det som några droppar blod hit eller dit, en röntgenundersökning hit eller dit osv. Men eftersom alla hävdar sig vara det där undantagsfallet så får sjukvården stora problem med vad skattemedlen ska räcka till om "alla" får vara det där fallet där det inte spelar så stor roll om man kollar lite extra bara för att man är nyfiken/inte låter sin oro stillas av en bedömning utan lever i tron att det är labprover och röntgen som ska visa vad man har. En diagnos är egentligen viktigast att ställa då prognosen förändras av om man vet vad det är eller när det finns behandling mot symptomen. Vissa diagnoser går itne ens att ställa förrän tiden gått och det visat sig vad som hände i fortsättningen. Tex kriteriediagnoser, där man kanske uppfyller några kriterier men inte alla. Två år senare kanske man uppfyller kriterierna och vips har man diagnosen, fast man egentligen haft sjukdomen hela tiden. Det blev bara inte bekräftat från början - eftersom det inte gick. Hade man satt diganosen redan då men inget mer hade hänt så hade man alltså satt fel diagnos. Hänger ni med. Budskapet till TS är alltså: Lita på neurologen i att utesluta det åtgärdbara och se därefter tiden an utan oro. Alla av oss kan bli sjuka imorgon, i vad som helst, vi vet det bara inte ännu. En del som gått och oroat sig för diagnoser/en diagnos får helt plötsligt något annat som kom som en blixt från klar himmel. Andra får aldring någon ytterligare sjuka förrän de är gamla, oavsett om de oroat sig eller ej.
    Jag tycker inte man ska ta prover till höger och vänster men om man faktiskt har problem så är det väl lika bra att kolla det mesta??

Min neurolog trodde inte jag hade min sjukdom som hans underläkare sa, kanske för att jag inte var alkoholist.

Men oftast har nog neurologen och andra läkare mest rätt.
  • FH Mamma
    Anonym skrev 2010-01-27 18:55:57 följande:
    jag har domningar i höger arm och ibland i ansiktet, detta tror dom beror på att jag är överrörlig och på gränsen till ehler danlos syndrom. har även värk i leder-
    ot min kompis har ehler danlos men du är nog inte henne?
Svar på tråden Domningar i halva kroppen