-
Väntar på neurolog - antagligen tid i maj... :,(Anonym (Jag med!) skrev 2010-03-09 10:38:17 följande:Hej! Hur går det för dig ts?(då har jag väntat i 7månader... nu 5mån)Ringde min doktor hon trodde inte på B12-brist.Annars så har jag inte haft så kraftig känning i armen och hela kroppen,mest i kinden där det är lite avdomnat för det mesta plus då att benet och armen på den sidan släpar något...Trött på att vänta och inte veta :,(Blir inte det minsta klokare av att googla för massor saker stämmer delvis,men ej helt...
-
Jobbigt att sökandet ska behöva fortsätta så!!!Roppedoppedi skrev 2010-03-09 20:45:11 följande:Hallå hörrni! Jag brukar fortfarande läsa här men har inte skrivit... Har nog "stängt av" lite... Jag har iaf varit iväg till neurologen på en undersökning och det han såg då tydde INTE på ngt neurologiskt... Han skrev dock en remiss till en undersökning då de ska sätta kanyler med ström i mina muskler. (Låter inte alls roligt...) samt att han beordrade ngr prover, bla koppar. Mina symtom är desamma fast nu hjälper dexofenet fenomenalt så jag känner nästan aldrig ngt och det tycker jag inte om riktigt. Jag vet ju att ngt är fel men om jag inte känner det så börjar jag lätt tro att det är mina hjärna som fabulerar ihop smärtan. Därför provade jag igår (igen) att klara mig utan dexofen och idag har jag haft ont och rejäla domningar. Förut var det bara min ring och lillfinger som domnade men nu är det alla fingara fast olika delar på fingrarna och inte samtidigt. De domningar jag hade över höger kind är helt utbytt om kraftig huvudvärk bakom höger öga varannan dag. Jag har även ungefär som nackspärr och har inte full rörlighet då jag vrider huvudet i sidled, varken år höger eller vänster samt att sambon hittat en knöl på min rygg. Alldeles bredvid ryggraden på höger sida, rakt under BH-bandet typ, har jag en liten knöl som gör svinont då han stryker på den. Det är antagligen en muskelknut så frågan är har jag ont i armen pga knuten eller kom knuten pga att jag har ont i armen? Värst just nu är dock inte armen eftersom medicinen funkar utan det jobbiga är huvudvärken. Det är rejäla attacker som sitter i länge och jag har tom spytt pga dem. Nu har iaf läkaren skrivit ut diclofenac så jag hoppas det funkar. Vidare har jag inget fel på varken njure eller lever och mitt B12 är normalt....... så sökandet fortgår.....Först ska man vänta att ens börja bli utredd, sen vänta på remisser och sen tar diagnosticeringen tid med...Inte veckor eller ens månader utan år...Men sen om man väl kommer fram till en diagnos får man ju inte vara sjukskriven längre, utan efter ett år måste man ju till socialen... HUH Det är ju SJUKT!
-
Nu har jag pratat med neurolog mottagningen.
Det blir ingen tid förens i maj,då har jag väntat 7månader... -
Det är så känslomässigt jobbigt att vänta,
då jag inte vet om det är helt ofarligt eller något som jag eller medicin eller annat kan påverka :,(Nu är min son och min kille förkylda och jag försöker hålla mej på avstånd.Sist jag blev sjuk blev domningarna så mycket värre och satte sig även på sväljningar och så... -
Attans nu har jag huvudvärk i halva huvudet också...
...känns lagom skumt sådär...Men bättre än hela huvudet då jag kan koncentrerara mej på den andra halvan,och då känns huvudvärken lättare -
Jag ska göra en test....och ta ut hormonspiralen...kanske hjälper det...kanske inte...
-
...utreds fortfarande.
Antagligen utmattningssyndrom + vitaminbrist. -
Det tog mig 1år och 2 läkare att få diagnosen,...D-vitaminbrist.
Efter 1 fruktansvärt år har jag nu sedan 4 veckor ätit D-vitaminer
(D-vitamin=ett livsviktigt hormon)
och domningarna börjar avta...
Jäklar att jag tappat de sista åren av mitt liv...
....men underbart att jag nu vet vad det är. -
HUR blev du frisk????ingvild01 skrev 2010-11-06 18:36:04 följande:Har bara läst ts.
Har själv för några år sedan varit drabbat av samma sak, min venster sida domnade bort mycket, ibland var den helförlamad. Detta pågick under två års tid i perioder, och berodde på stress!
Jag var under dom två åren på alla utredningar som tenkas kunne, inget annat var fel.
Jag tycker det är otroligt jobbigt att ha dessa domningar',
dessutom har jag grava minnessvårigheter och kognitiva symtom.
Min nya läkare trodde inte på D-vitaminbrist...så ännu ingen diagnos,,, -
HUR blev du frisk?ingvild01 skrev 2010-11-06 18:36:04 följande:Har bara läst ts.
Har själv för några år sedan varit drabbat av samma sak, min venster sida domnade bort mycket, ibland var den helförlamad. Detta pågick under två års tid i perioder, och berodde på stress!
Jag var under dom två åren på alla utredningar som tenkas kunne, inget annat var fel.
Jag har haft detta i snart 2år och inte blivit klokare.
Det som skett är dock att huvudvärken och domningarna minskat,
har dem fortfarande men nu mest när jag är trött eller när jag är utvilad.
Har också fortfarande en extrem trötthet.
Därmot har jag fått värk i händer, smalben, armar.
Stötar i kroppen när jag stöter i och använder armar och ben tex.
Kroppen domnar av när jag tex vilar eler när jag sätter mig på golvet,
men inte som vanligt när ett ben domnar av och det gör jätteont när det kommer till liv.
Istället är jag domnad och sen går domningarna över...
Fortfarande mest väsnter sida av kroppen...
Ingvild01: känner du igen dej??? -
jag undrar hur de har gått för dig ts?? känner igen mig mkt
-
samma problem nu efter 3år
ska göra en röntgen för att se om det kan vara diskar som bråkar i nacken
någon annan som har tips ??? -
Har numera en distinkt rysning som drar från sidan av ansiktet/huvudet och rakt ner i arm och ner i benet.
Just nu väntar jag på MRi nacke för att se om det är diskbråck...
...för mig kommer det oftast när jag anstränger mig fysiskt.
Och jag har också en svaghet i vänster sida av kroppen plus att den sidan vridits inåt,
foten, armen, handen, tummen...
Känns det igen? -
Jag har gått med ungefär samma sak under många är, i somras blev det värre med smärtor i överarmen dåligt grepp i handen osv.Anonym skrev 2012-11-17 09:14:27 följande:Har numera en distinkt rysning som drar från sidan av ansiktet/huvudet och rakt ner i arm och ner i benet.
Just nu väntar jag på MRi nacke för att se om det är diskbråck...
...för mig kommer det oftast när jag anstränger mig fysiskt.
Och jag har också en svaghet i vänster sida av kroppen plus att den sidan vridits inåt,
foten, armen, handen, tummen...
Känns det igen?
Gjorde en MRI på nacken som visade på en fullständigt stel och rak nacke (den ska vara krökt) två sänkta diskar, klämda nerver som påverkar biceps och halva handen, benpålagringar på kotorna i nacken.
Vad jag förstår är det så en nacke ser ut som varit utsatt för yttre våld som någon form av olycka, kan möjligtvis bero på en mindre olycka jag var med om för 30 år sedan.
Bra att ha fått att det fanns något som visar varför det gör så ont, tråkigt att det var själva skelettet och inte musklerna. -
oj då...Anonym skrev 2012-11-17 09:38:10 följande:Jag har gått med ungefär samma sak under många är, i somras blev det värre med smärtor i överarmen dåligt grepp i handen osv.
Gjorde en MRI på nacken som visade på en fullständigt stel och rak nacke (den ska vara krökt) två sänkta diskar, klämda nerver som påverkar biceps och halva handen, benpålagringar på kotorna i nacken.
Vad jag förstår är det så en nacke ser ut som varit utsatt för yttre våld som någon form av olycka, kan möjligtvis bero på en mindre olycka jag var med om för 30 år sedan.
Bra att ha fått att det fanns något som visar varför det gör så ont, tråkigt att det var själva skelettet och inte musklerna.
Kan du få någon hjälp med det? Sjukgymnastik? Annat?
Skönt iallafall att få svar på vad det handlar om!
Då kan man ju lättare lära sig leva med det och försöka acceptera det och finna sätt att leva med det...
Kan du jobba osv?