• magnus07

Billig snöslunga?

Är det nån här som har någon erfarenhet av billigare snöslungor?
    Vi skulle verkligen behöva en tvåstegsslunga men är inte beredd att betala de 10-20000kr som behövs för att köpa en maskin av kändare märke (Stiga, Honda, Toro o.s.v.).

Så, nån som har några erfarenheter av andra maskiner som ligger i 5-7000kr-klassen?
    T.ex. MEEC från Jula eller MTD som säljs av vissa försäljare?

• Svar på tråden Billig snöslunga?
  • Micke54

Då skulle jag hellre leta en begagnad stiga eller dylikt? Svårt att veta skicket iofs men du borde ju kunna hitta en slunga i din närhet att köpa?

• magnus07

Jo jag har tittat en hel del på begagnade men jag tycker att de flesta som finns ser riktigt gamla o slitna ut i dessa prisklasser. Tyvärr tappar dom ju inte så mkt i pris med åren som det verkar så dom fortsätter vara dyra...
    O när det väl kommer ut nån billig rackare så är den borta före man ens hunnit lagt märke till annonsen...

• Micke54

Nu vet ju inte jag vart du bor men när jag kollar blocket nu så verkar det finnas massor. Typ www.blocket.se/orebro/Stiga_Snoslunga_6_hp_25231182.htm&w=3
    www.blocket.se/alvsborg/Snoslunga_25230573.htm&w=3
    www.blocket.se/vastmanlandSnoslunga_25228731.htm&w=3

alla ser ju helt ok ut så det borde ju finnas någon som är bra. Blir ju enklare med reservdelar osv med en känd slunga. Behöver ju iofs inte vara något problem med en billigare heller.

• magnus07

Dom där såg helt klart trevliga ut men här i Västernorrland (sundsvallstakten) så ser det tyvärr betydligt mörkare ut...

Jo det är ju det där med reservdelar som gör att man blir lite orolig över ett billigare märke. Motorn går nog alltid att få fixat men allt som hör till själva chassit på slungan kan ju bli lite värre...

• Rabarbapuppa

Hej, min far köpte en slunga från JULA i förra veckan. Han knep sista exet tydligen (vi 08-or blir ju lite tokiga när det kommer snö)

Den väger 80-90 kilo och verkar vara en av de lite mer seriösa sorterna. 5 växlar framåt tror jag bestämt det var, och bra arbetsljus. Jag provkörde mackapären en rejäl sväng och den tuggar på som bara 17. Känns solid och varken jag eller farsan har det minsta att klaga på. 6000 spänn gav han. Jag hade kunnat tänka mig en precis likadan själv. Ska köpa kedjor till hjulen bara tänkte jag, för det är nog vettigt om det blir lite slirigt.

/Puppa

Svar på tråden Billig snöslunga?